Detta fall är ju bara ytterligare ett i mängden där man struntat i att prata igenom och dokumentera vad som skall ingå och inte. Under 40 år har jag anlitat många hantverkare och offerterna är av högst varierande kvalitet. Jag brukar alltid skriva ett beställningserkännande därjag i detalj (oftast mer detaljerat än offerten) beskriver vad som ingår och på vilka villkor. Bäst är sen att sitta ner med hantverkaren och gå igenom pappret över en kopp kaffe i lugn och ro (alla läser inte vad man skickar). Har inte mött några sura miner ochvhar aldrig tvistat med nån hantverkare. Detaljerade avtal som skrivs innan man anlitar nån sparar massor med tid och frustration. Det är lite patetiskt att se nån skriva att man antog att nåt i gick i ett fastprisavtal, är det nåt som är knepig är det ju fastprisavtal....
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Du kan inte tillräckligt om entreprenadjuridik utan du bygger dina antagande på känslor hur det borde vara.
Kanske vill byggaren göra det så billigt som möjligt? Allt beror på vad man har avtalat om.
Jo, det är vanligt att byggaren vill göra det billigare, att av den anledningen avtala bort just städning kan vara vettigt, finns mycket att spara på att städa och köra bort själv som privatperson. Men det gör man inte genom att hoppa över städningen, utan genom att i offerten ange att städning inte ingår i åtagandet, ev. med en punkt om vad det kostar som tillägg.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Du kan inte tillräckligt om entreprenadjuridik utan du bygger dina antagande på känslor hur det borde vara.
Kanske vill byggaren göra det så billigt som möjligt? Allt beror på vad man har avtalat om.
Helt rätt. Äntligen kloka ord Avtal, detaljerade avtal är läsningen Att tro att totalentreprenad innebär att allt man drömmer om skall ingå är lika naivt som att tro på tomten, gud eller en politiker
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Man spar ju oerhört mycket pengar på att ta hand om det själv, här får företag betala 1500 per lass, plus att det ju tar en jäkla tid att sortera, går snabbare för mig som hittar på vår ÅVC.
Njae... 400kr per tillfälle är det väl och vi kan köpa kuponghäften vilket kostar 250kr per kupong. ;)


Är hantverkaren seriös så finns det en punkt i offerten som behandlar bortforsling av byggavfall.

Oavsett om det inte ingår så nog fan samlar man skräpet snyggt och prydligt så kunden med lätthet kan köra bort det.
Inte fan slänger man skiten runt omkring sig.

Undrar verkligen vad det är för hantverkare folk anlitar för jag har inte en enda kollega som skulle bete sig så som oftast hantverkare beskrivs härinne. :thinking::cry:
 
  • Gilla
hantverkare1 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.