Om vi bortser från att detta är en 8år gammal tråd så får du gärna förklara varför den svagare parten "borde förstå" att bortforsling av skräp inte ingår.

Jag hade då antagit det om inget annat avtalats.
 
  • Gilla
Mr.Hammer och 1 till
  • Laddar…
kulle
Jag frågar alltid kunden innan avtal skrivs, 90% tar själva hand om skräpet eller beställer container där jag slänger det direkt.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 3 till
  • Laddar…
Man spar ju oerhört mycket pengar på att ta hand om det själv, här får företag betala 1500 per lass, plus att det ju tar en jäkla tid att sortera, går snabbare för mig som hittar på vår ÅVC.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Som sagt, det är vanligt att det inte ingår, just för att det är såpass dyrt för hantverkaren. Hantverkaren kan då erbjuda ett lägre pris. MEN om detta gäller ett totalt åtagande, då skulle jag vilja påstå att det skall ingå, såvida det inte specifikt finns nämnt att det inte ingår i det offererade arbetet.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Såhär sjuåetthalvt år senare kanske vi får veta huruvida hantverkarna städade efter sig eller inte!? :D
 
  • Haha
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 3 till
  • Laddar…
Har man funderingar över en offert så kan man ju alltid begära ett förtydligande.

Men praxis är väl att står det inte med i offerten så ingår det ej.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Om vi bortser från att detta är en 8år gammal tråd så får du gärna förklara varför den svagare parten "borde förstå" att bortforsling av skräp inte ingår.

Jag hade då antagit det om inget annat avtalats.
Vad antar du mer ska ingå som inte avtalats? ”Det stod inget i offerten om att du inte skulle tapetsera om i vardagsrummet, ingick inte det då?”

Förlåt att jag ironiserade lite men jag var tvungen.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Alla ingående moment står sällan med heller.
 
J Johan456 skrev:
Vad antar du mer ska ingå som inte avtalats? ”Det stod inget i offerten om att du inte skulle tapetsera om i vardagsrummet, ingick inte det då?”

Förlåt att jag ironiserade lite men jag var tvungen.
Nja, tycker inte riktigt du kan jämföra att städa efter sig med att lägga till extra moment.
Behöver jag hämta hantverkaren själv om de inte skrivit in framkörningsavgift i offerten? Behöver jag tillhandahålla verktyg som inte står i offerten?

Som vanligt är det enklast för alla parter om den mer erfarna och starkare parten, hantverkaren, är öppen och tydlig.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Meddela hantverkarna att det börjar bli skräpigt och att de får börja transportera bort material. Då kommer du få deras syn på det.

Du ska givetvis inte ställa en fråga om det ingår för då får du ett nej.

Stå på dig, du har ett totalåtagande då tycker jag det ska ingå. Det gjorde det för min del.
 
Det är klart som *** att det ska ingå i en totalentreprenad! Det ingår ju i arbetet/paketet att du ska få en färdig produkt.
 
Hur kan ni säga att det är klart att entreprenören ska slänga avfallet? Skräpet kan lika gärna vara beställarens egendom? Vad är det som säger att det är på det ena eller andra sättet?
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Användbart överblivet material är väl lätt att fråga kunden om den vill behålla?
 
J Johan456 skrev:
Hur kan ni säga att det är klart att entreprenören ska slänga avfallet? Skräpet kan lika gärna vara beställarens egendom? Vad är det som säger att det är på det ena eller andra sättet?
Det är för att om du beställer en totalentreprenad, som exempelvis att ett badrum eller kök ska renoveras, så ingår det i begreppet totalentreprenad, att åtaganden gäller allt, dvs det totala arbetet som krävs, och därigenom även städning. Annars hade det varit en delad entreprenad där städentreprenaden skulle varit ålagd en annan entreprenör.

I totalentreprenad ingår självklart då:
Bygg, el, vvs, städning (också en entreprenad)

För varför skulle det ens finnas en önskan om något annat? Det är ju lika självklart att man önskar få bortforslag skräp som att man vill få plåtarbeten gjorda vid ett takbyte..
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
K katten1234 skrev:
Det är för att om du beställer en totalentreprenad, som exempelvis att ett badrum eller kök ska renoveras, så ingår det i begreppet totalentreprenad, att åtaganden gäller allt, dvs det totala arbetet som krävs, och därigenom även städning. Annars hade det varit en delad entreprenad där städentreprenaden skulle varit ålagd en annan entreprenör.

I totalentreprenad ingår självklart då:
Bygg, el, vvs, städning (också en entreprenad)

För varför skulle det ens finnas en önskan om något annat? Det är ju lika självklart att man önskar få bortforslag skräp som att man vill få plåtarbeten gjorda vid ett takbyte..
Du kan inte tillräckligt om entreprenadjuridik utan du bygger dina antagande på känslor hur det borde vara.
Kanske vill byggaren göra det så billigt som möjligt? Allt beror på vad man har avtalat om.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.