D Derbyboy skrev:
Ingen som tror på bergskil och ankarmassa?

Edit: Bergsögla
Bergögla funkar bra för sitt ändamål, en fast punkt i berg där belastningen är 90 grader från öglans infästning. Det finns ingen garanti att den inte går att dra ur rakt upp för du har ingen aning om hur väl kilen satt sig i urspårningen.

Expandern har du koll på med vilken kraft expansionen har "tagit".
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Jag har bara jobbat med expander på torra land och den där expanderande biten känns väldigt klen 1-2 mm kanske. Även om det rostar långsamt på 6-7 meter djup så rostar 1-2mm ganska snabbt.
 
Jag kommer isf jacka bergskilen med vinkelkapen och sen köra ankarmassa. Så den fästs allts både med kilen och med ankarmassa.
 
D Dilato skrev:
Bergögla funkar bra för sitt ändamål, en fast punkt i berg där belastningen är 90 grader från öglans infästning. Det finns ingen garanti att den inte går att dra ur rakt upp för du har ingen aning om hur väl kilen satt sig i urspårningen.

Expandern har du koll på med vilken kraft expansionen har "tagit".
Jag tänkte h slacka på kättingen så ”rakt upp” blir det aldrig men kanske 50-60 grader.
 
Istiden blir bra. Det var då urberget i lugn och ro blev till någorlunda sprickfria stenar. Just sådana jag menar.

Inte är väl bergöglor dyra? En 16mm ligger ju på runt 100kr och den 25mm ungefär det dubbla. Sätt dom med ankarmassa om ni är oroliga för kilen.

I somras böt jag bojkättingar på ett gäng stenar som legat sedan 80-talet med 25mm öglor som fortfarande var i ok skick.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Jag har bara jobbat med expander på torra land och den där expanderande biten känns väldigt klen 1-2 mm kanske. Även om det rostar långsamt på 6-7 meter djup så rostar 1-2mm ganska snabbt.
På det viset är det ju bättre att borra ett hål och dra igenom en grov rostfri vajer, men det är inte alla förunnat att ha eller kunna köpa en borrmaskin som klarar ditt 70cm block.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
T topmount skrev:
Sök på bergögla med kil. Sitter väldigt bra fast och du får ju aldrig draget rakt upp på en bojsten.
[länk]

Finns i många olika storlekar och på massor av ställen
Den kättingen jag tänker använda är bara 8mm och bryggan är bara 3x4 (enkel konstruktion med flyttblocks) tänker att 16mm bergsögla borde fungera.
 
När vi lade bojankare/Sten/skrot så hade vi alltid så stora öglor eller genomföringar så vi kunde ha kättingen i sling. Lätt att dra runt för inspektion eller för utbyte.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Jag gillar den idén, att kunna dra runt kättingen, men…….

Då blir den dubbel så dyr och det blir lättare att fastna i den när man badar. Det är en badbrygga som ska förankras.
 
Kanske Lina istället för kätting?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Jag gillar den idén, att kunna dra runt kättingen, men…….

Då blir den dubbel så dyr och det blir lättare att fastna i den när man badar. Det är en badbrygga som ska förankras.
Du inser att du har en tendens att överarbeta dina projekt in absurdum ?
 
njae, planering är a och o. Värdefullt med all input. Men slarvig det kan man inte beskylla mig för….
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Kanske Lina istället för kätting?
Eller lina om inte Lina ställer upp och håller bryggan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.