BirgitS
Vilken spis gäller det?
Det blir kanske lättare om det kan diskuteras en viss spis i stället för att det ska handla om alla spisar som finns.
 
Ja det är nog bättre. Spisen är:
Bosch HLS79W320U
 
S softhi skrev:
I affärerna säger dom att det är bara att koppla in men sen när vi väl hade elektrikern hemma så skulle spisen bara gå på en fas på plattorna och en fas på ugnen och körde vi nån boost effekt skulle säkringen slås ut. Så man blir lite förvirrad vad som funkar och inte.
Det vanligaste är mig veterligen fortfarande att spisarna ansluts med två faser till hällen och en fas till spisen. Alltså 3x16A. Vissa spisar gör inte det utan har i stället som du säger en fas till hällen och en fas till ugnen. I första hand är tipset att undvika en sådan spis. Men om du ändå väljer en sådan så fungerar det troligen bra ändå.
 
S softhi skrev:
Ja det är nog bättre. Spisen är:
Bosch HLS79W320U
Det är just spisar från Bosch som det brukar talas om som har detta problem. Välj om möjligt en spis som är avsedd att avsäkras med 3x16A.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
S softhi skrev:
Ja det är nog bättre. Spisen är:
Bosch HLS79W320U
Det där är en av Bosch fuskspisar som bara har en fas till hällen och en till ugnen. Den bör man undvika.
Anslutningseffekt 7 850 W
https://www.bosch-home.se/produktli...ogglebox=manuals/Togglebox=accessoriesOthers/
En normal spis har en anslutningseffekt på minst 10 000 W.

Att det bara är en fas till hällen innebär att man inte kan utnyttja zonerna fullt ut. De kommer att effektbegränsas i stor utsträckning.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Kan ni rekommendera en bra spis som kan funka? Konstigt att den fått bäst i test ändå. Tack oxå för allt tips
 
BirgitS
Redigerat:
Tusen tack. Det blir nog en Electrolux istället då
 
Köp en dyrare Bosch/Siemens helt enkelt :)
 
Tycker 14000 är rätt dyrt
 
A
S softhi skrev:
Tycker 14000 är rätt dyrt
man får vad man betalar för
 
S softhi skrev:
Är det nån som kan förklara för mig om det funkar att ha en induktionsspis på 230V och när man har 16A i huset? Blir snart tokig på att en säger att det går och den andra säger att det absolut inte går!
Jag har en fråga av likartad karaktär. Är det någon som vet om effekten är kontinuerlig eller diskontinuerlig till en induktionsplatta när effektvredet inte är fullt pådraget? Om det är kontinuerligt så kan man undvika att säkringarna löser ut genom att inte ha vredet på full effekt. Det fingerar inte med en glaskermikhäll. På dessa är det full effekt eller ingen när vredet står på t. ex. häften. Det innebär att en säkring kan lösa ut om två plattor går på samtidigt även om inte vreden står på max om hällen är undersäkrad.
 
A Antropocen skrev:
Jag har en fråga av likartad karaktär. Är det någon som vet om effekten är kontinuerlig eller diskontinuerlig till en induktionsplatta när effektvredet inte är fullt pådraget? Om det är kontinuerligt så kan man undvika att säkringarna löser ut genom att inte ha vredet på full effekt. Det fingerar inte med en glaskermikhäll. På dessa är det full effekt eller ingen när vredet står på t. ex. häften. Det innebär att en säkring kan lösa ut om två plattor går på samtidigt även om inte vreden står på max om hällen är undersäkrad.
Jag kan inte svara med helt säkerhet men jag upplever att effekten på min motsvarar i stora drag med vad den är ställd på.

Electroluxaren kan säkert detta på sina fem fingrar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.