R Rockola skrev:
Jag har nog små möjligheter att komma till rätta med det här problemet, jag vände mig till ARN men de tolkar lagen som att jag skulle ha haft undersökningsplikt vilket är helt omöjligt med en spis i en affär. Det är svårt att komma vidare med ett sånt här ärende när man inte har ARN med sig. Jag kan inte stämma Vitvaruexperten privat, det är för stora ekonomiska risker med det för en privatperson.
Jag misstänker att jag är tvungen att köpa en ny spis och då blir det inte Bosch och Vitvaruexperten.
Jag förstår ditt dilemma. Jag menade inte att fortsätta via ARN, där har du ju redan provat. Felaktig marknadsföring anmäls till konsumentverket. Om de håller med om detta tror jag du har mer på fötterna i din argumentation med Bosch och leverantören.
Du kan också prata med konsumentrådgivaren i din kommun.

/Höghus
 
hsd
Undrar hur Elgiganten skulle göra, de säljer ofta ut prylar som är nästan nya
 
Höghus Höghus skrev:
Jag förstår ditt dilemma. Jag menade inte att fortsätta via ARN, där har du ju redan provat. Felaktig marknadsföring anmäls till konsumentverket. Om de håller med om detta tror jag du har mer på fötterna i din argumentation med Bosch och leverantören.
Du kan också prata med konsumentrådgivaren i din kommun.

/Höghus
Jag ska kolla upp detta med konsumentverket, det kanske man kan komma vidare med.

Ska se ikväll om jag kan ladda upp en video här på hur spisen beter sig. Mvh Ola
 
Fast jag förstår inte riktigt var man vill komma i det här ? Säljaren har bara sålt fel typ av produkt till kunden. Shit happens men det måste man ju ta med dem och vad ska ARN och konsuimentverket göra åt det? Ta dem i örat? Kan ju vara kunden också som inte var nog tydlig i att hur han vill använda spisen?
Nu är den ju bara på 4,6kW och det är ingenting typ. Finns inget konstigt i det och det framgår ju även av instruktionerna vad jag förstår?
Vill man ha full fräs på allt så lär man väl kanske upp i 7-8kW och kanske mer?
 
S Stefan1972 skrev:
Fast jag förstår inte riktigt var man vill komma i det här ? Säljaren har bara sålt fel typ av produkt till kunden. Shit happens men det måste man ju ta med dem och vad ska ARN och konsuimentverket göra åt det? Ta dem i örat? Kan ju vara kunden också som inte var nog tydlig i att hur han vill använda spisen?
Nu är den ju bara på 4,6kW och det är ingenting typ. Finns inget konstigt i det och det framgår ju även av instruktionerna vad jag förstår?
Vill man ha full fräs på allt så lär man väl kanske upp i 7-8kW och kanske mer?
Vitvaruexperten framhåller i sin marknadsföring just den snabba matlagningen på denna häll. Det är uppenbarligen inte sant. Om samma effekt på en äldre spis funkat bra tycker jag man då kan förvänta sig minst lika bra funktion på den nya.

/Höghus
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Här kommer en film:
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast jag förstår inte riktigt var man vill komma i det här ? Säljaren har bara sålt fel typ av produkt till kunden. Shit happens men det måste man ju ta med dem och vad ska ARN och konsuimentverket göra åt det? Ta dem i örat? Kan ju vara kunden också som inte var nog tydlig i att hur han vill använda spisen?
Nu är den ju bara på 4,6kW och det är ingenting typ. Finns inget konstigt i det och det framgår ju även av instruktionerna vad jag förstår?
Vill man ha full fräs på allt så lär man väl kanske upp i 7-8kW och kanske mer?
Trådskaparen har en häll på 4,6 kW och jag har köpt en klassisk spis med ugn som har en sån här häll, totalen på min spis är 7900 W. Jag skriver mina inlägg därför att andra konsumenter ska kunna se hur Vitvaruexperten har lurat mig. Jag förstår ju nu att det är bättre att handla av en annan större affär med mer seriös syn på sin försäljning om det nu finns någon. Jag har nog pratat med 5 pers på Vitvaruexperten och ingen har gett ett seriöst intryck, det enda de har gjort är att försökt få mig att vända mig till Bosch i stället. Först skulle de ta tillbaka spisen och sen ångrade de sig. När jag visade dem en film sa de att något måste vara fel och bad mig vända mig till Bosch.
Sen tror jag det är bra för andra att se att den ena produkten kanske inte funkar som man tror. Om man inte får hjälp av en seriös säljare behöver man vara väldigt påläst själv.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
R Rockola skrev:
Här kommer en film:
Allt vatten hade kokat innan. Spisen orkar nätt och jämt få igång kokningen på stora plattan. Vilket också förklarar att när jag steker blir det mer kokt i stekpannan för värmen räcker inte till.
 
  • Gilla
Nillea
  • Laddar…
R Rockola skrev:
Här kommer en film:
Och en till film:
 
  • Gilla
Helen_Larsson och 1 till
  • Laddar…
A
hsd hsd skrev:
Undrar hur Elgiganten skulle göra, de säljer ofta ut prylar som är nästan nya
De byter ut den Och säljer den som demoex
 
electroluxaren skrev:
De byter ut den Och säljer den som demoex
Förmodligen var det så när vi köpte spisen hos Vitvaruexperten också, det stod uppackad i butiken och vi fick ett bra pris för det inte var emballage på den. Är väl troligt att den varit hemma hos någon annan och vänt tillbaka därför att den inte fungerade bra.
Vi fick det här problemet under pandemin, Vitvaruexperten stängde butiken under en period och det var svårt att komma i kontakt med dem (eller om de skyllde på det som alla andra gjorde). Det är svårt att skicka en film på mail så allt tog lite tid med det här. Sen försökte de hela tiden få mig att höra av mig till Bosch i stället, vilket jag gjorde. Jag riktade också ARN-anmälan mot Bosch först men ARN rättade detta och sa att den skulle vara mot säljren, Vitvaruexperten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.