Vad effekt är lära ut i grundskolan. Det krävs exakt lika mycket energi för att värma upp vatten oavsett vilken teknik man använder.

Däremot är det ju svårt att veta vad det är gör effekt på hällen när det bara står en effekt för hela spisen.

Hällar med lägre effekt har definitivt en marknad, så att de tillverkas är inte fel.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
C
D Daniel 109 skrev:
Hällar med lägre effekt har definitivt en marknad, så att de tillverkas är inte fel.
Inte i sig, men är det inte lite udda att den har fyra "plattor" när det bara går att använda två?
 
hsd
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, det är slut med Bosch i Sverige. Det sägs att de inte har riktiga spisar längre.

Jag tycker nog att varan är felaktig om man inte kan använda den på normalt sätt såsom den inbjuder till. Om de vill begränsa effekten så får de ta bort två kokzoner. Man kan inte plocka bort en "motor" och fortfarande driva lika mycket.
Ja, samma med diskmaskin, nedre korgen hoppar rejält när man drar ut den så var det inte på virlpol som jag hade tidigare ( 18års drift före bytet)
 
C cpalm skrev:
Inte i sig, men är det inte lite udda att den har fyra "plattor" när det bara går att använda två?
Det går att använda alla fyra. Men inte på hög effekt samtidigt.
 
Av nyfikenhet, besökte du butiken i Stinsen eller ringde du order? Eller hamnade den bara i en varukorg på deras websida?
 
D DFYD123 skrev:
Av nyfikenhet, besökte du butiken i Stinsen eller ringde du order? Eller hamnade den bara i en varukorg på deras websida?
Vi var i vitvaruexpertens butik i Stinsen och pratade med flera säljare, spisen stod i deras butik. Efter att vi använt spisen ett tag märkte vi att den inte fungerade som en spis brukar göra. Då hörde jag av mig till vitvaruexperten och påtalade detta, jag var dit och visade en film på hur det kokade pulsvis och knäppte då plattan slog till och från. men de låtsades ingenting om det utan sa: är det spisen som knäpper så där? Det där måste du ta med Bosch service, vilket jag också gjorde. Då var det Bosch som sedan berättade om spisens speciella egenskaper vilket förklarade den undermåliga funktionen. Då återvände jag till Vitvaruexperten och sa att jag ville lämna tillbaka spisen. Visst, det skulle gå bra sa de först, de ville inte ha några missnöjda kunder. Men sen ångrade de sig och ville inte ta tillbaka spisen, så då var det tydligen ok att ha missnöjda kunder. Vilka skojare…
 
  • Arg
  • Gilla
  • Wow
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Det känns som lurendrejeri att inte kunna köra 4 plattor på max som våra gamla spisar.
Men den kräver också ventilation och där tror jag det slarvas en del hos folk med sina inbyggnadshällar.
Förmodligen då den kanske går ned i effekt eller så är dom underdimensionerade där dom inte räknar med att man använder fyra plattor på max som mamma under julen...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det är kanske fullt naturligt i Europa med sin begränsade enfasmatning, men i Sverige är vi bortskämda med kraftigare spisar. Tyvärr är vi nog ganska ensamma om det. Det märks nu när vi inte har några svensktillverkade spisar längre, och importörer som inte bryr sig om all kattskit de släpar in.
 
  • Gilla
  • Haha
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
R Rockola skrev:
Vi var i vitvaruexpertens butik i Stinsen och pratade med flera säljare, spisen stod i deras butik. Efter att vi använt spisen ett tag märkte vi att den inte fungerade som en spis brukar göra. Då hörde jag av mig till vitvaruexperten och påtalade detta, jag var dit och visade en film på hur det kokade pulsvis och knäppte då plattan slog till och från. men de låtsades ingenting om det utan sa: är det spisen som knäpper så där? Det där måste du ta med Bosch service, vilket jag också gjorde. Då var det Bosch som sedan berättade om spisens speciella egenskaper vilket förklarade den undermåliga funktionen. Då återvände jag till Vitvaruexperten och sa att jag ville lämna tillbaka spisen. Visst, det skulle gå bra sa de först, de ville inte ha några missnöjda kunder. Men sen ångrade de sig och ville inte ta tillbaka spisen, så då var det tydligen ok att ha missnöjda kunder. Vilka skojare…
Vitvaruexperten blåljuger om denna spis på sin hemsida.
”Med induktionshäll är matlaging snabbt och tryggt,”
vilket jag tolkar skall betyda
”Med induktionshäll är matlagning snabb och trygg,”. (Ja, jag har jobbat som korrekturläsare).
Hur matlagning med två induktionsplattor i taget ska vara snabbare än med fyra gjutjärnsplattor tycker jag är upp till dom att visa. Annars är det falsk marknadsföring.

/Höghus
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är kanske fullt naturligt i Europa med sin begränsade enfasmatning, men i Sverige är vi bortskämda med kraftigare spisar. Tyvärr är vi nog ganska ensamma om det. Det märks nu när vi inte har några svensktillverkade spisar längre, och importörer som inte bryr sig om all kattskit de släpar in.
Allt för många av dom kända märkena som försöker maximera vinsten genom Kinatillverkning och ta genvägar där man utgår, som i det här fallet med spisar, att man aldrig kör med alla fyra plattor och då kan man ha en billigare transformator typ.
Skulle vilja se test på Indunktionspisar där dom kör alla plattor på max med minimum två fas och se om alla klarar det eller om dom börjar skyffla runt effekten så ingen platta blir nöjd.
 
Höghus Höghus skrev:
Vitvaruexperten blåljuger om denna spis på sin hemsida.
”Med induktionshäll är matlaging snabbt och tryggt,”
vilket jag tolkar skall betyda
”Med induktionshäll är matlagning snabb och trygg,”. (Ja, jag har jobbat som korrekturläsare).
Hur matlagning med två induktionsplattor i taget ska vara snabbare än med fyra gjutjärnsplattor tycker jag är upp till dom att visa. Annars är det falsk marknadsföring.

/Höghus
Här är sidan sparad ifall Vitvaruexperten ändrar texten och någon vill anmäla dom.
http://web.archive.org/web/20220727...om/spisar/induktionsspis/bosch-spis-hln39a020

/Höghus
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är kanske fullt naturligt i Europa med sin begränsade enfasmatning, men i Sverige är vi bortskämda med kraftigare spisar. Tyvärr är vi nog ganska ensamma om det. Det märks nu när vi inte har några svensktillverkade spisar längre, och importörer som inte bryr sig om all kattskit de släpar in.
på sina håll ja men halva stockholms innerstad är knappast bortskämda med den saken......Produkten är väl med tanke på den låga effekten lite anpassad för såna förhållanden antagligen.
 
Höghus Höghus skrev:
Här är sidan sparad ifall Vitvaruexperten ändrar texten och någon vill anmäla dom.
[länk]

/Höghus
Jag har nog små möjligheter att komma till rätta med det här problemet, jag vände mig till ARN men de tolkar lagen som att jag skulle ha haft undersökningsplikt vilket är helt omöjligt med en spis i en affär. Det är svårt att komma vidare med ett sånt här ärende när man inte har ARN med sig. Jag kan inte stämma Vitvaruexperten privat, det är för stora ekonomiska risker med det för en privatperson.
Jag misstänker att jag är tvungen att köpa en ny spis och då blir det inte Bosch och Vitvaruexperten.
 
Fast Bosch har väl även dom kraftigare spisar antar jag? Eller är detta den enda de har i sortimentet?
 
R Rockola skrev:
Jag har nog små möjligheter att komma till rätta med det här problemet, jag vände mig till ARN men de tolkar lagen som att jag skulle ha haft undersökningsplikt vilket är helt omöjligt med en spis i en affär. Det är svårt att komma vidare med ett sånt här ärende när man inte har ARN med sig. Jag kan inte stämma Vitvaruexperten privat, det är för stora ekonomiska risker med det för en privatperson.
Jag misstänker att jag är tvungen att köpa en ny spis och då blir det inte Bosch och Vitvaruexperten.
Gick det inte att få fram effektuppgifter i affären? Eller varför var det omöjligt?
Det är ju information som måste framföras till ARN i så fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.