A
Det ser onekligen mysko ut.
 
Vi får se vad ts skriver om hur hällen är kopplad.
 
A AndersS skrev:
Vi får se vad ts skriver om hur hällen är kopplad.
Det är bara en platta med en sladd som är kopplad i eluttaget vad jag kan se. Har en ”inbyggd” kök. Ska försöka fixa lite bilder imorgon
 
Marlinrasouki Marlinrasouki skrev:
Det är bara en platta med en sladd som är kopplad i eluttaget vad jag kan se. Har en ”inbyggd” kök. Ska försöka fixa lite bilder imorgon
Nja, det svaret räcker inte. Du har en induktionshäll med fyra värmezoner enligt bilderna och den är kopplad till din elcentral i lägenheten där det finns säkringar varav en eller flera är avsedda till induktionshällen. Så beroende av hur man anslutit hällen kan den ge mera eller mindre effekt på flera värmezoner samtidigt.
Hur många säkringar som är för induktionshällen och dess storlek ger viss information, men kan även påverkas hur den sedan kopplats in till det vägguttag som den är ansluten till.
 
A
A AndersS skrev:
Nja, det svaret räcker inte. Du har en induktionshäll med fyra värmezoner enligt bilderna och den är kopplad till din elcentral i lägenheten där det finns säkringar varav en eller flera är avsedda till induktionshällen. Så beroende av hur man anslutit hällen kan den ge mera eller mindre effekt på flera värmezoner samtidigt.
Hur många säkringar som är för induktionshällen och dess storlek ger viss information, men kan även påverkas hur den sedan kopplats in till det vägguttag som den är ansluten till.
Bra med information.
Men jag undrar jag om inte det är utanför TS:s erfarenhets nivå, har säkert fel men kanske isåfall inget hon bör röra mer än att fota och få hjälp här eller av behörig elektriker.
 
Inget jag kan avgöra utan förklarar vilken information som måste ges i forumet för att vi ska kunna "gissa" oss till vad som orsakar problemen på distans. Att kontrollera säkringar tillhör det mest elementära när något slutar att fungera och då ska man också kunna läsa ut vad de är till för. Saknas förteckning över säkringarnas funktion i lägenheten är det något som ska åtgärdas, men nu går jag händelsen i förväg för den kanske är riktigt uppmärkt.
Känner sedan ts att nu blir det "för mycket" då blir det att anlita lokal och på platsen hjälp, inget jag kan bedöma.
Låt oss fokusera på ts problem.
 
Maskintok skrev:
Bra med information.
Men jag undrar jag om inte det är utanför TS:s erfarenhets nivå, har säkert fel men kanske isåfall inget hon bör röra mer än att fota och få hjälp här eller av behörig elektriker.
detta är vad jag hitta hemma. Det är verkligen utanför min erfarenhetsnivå
En vit strömbrytare monterad på svart vägg med synligt ledningsarbete och mörkt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral med rad av säkringar märkta med "Schneider Electric".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral med märkt säkringslista för en lägenhet uppsatt på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Marlinrasouki Marlinrasouki skrev:
detta är vad jag hitta hemma. Det är verkligen utanför min erfarenhetsnivå
[bild] [bild] [bild]
vet du vad, då är vi 2.
jag rör inte el installationer alls.
Har svåger och svärfar som är behöriga elektriker.. Så det duger gott..
Jag lagar annat istället.. Som maskiner och bilar...
dvs jag förstår att du inte heller vill pilla i detta.. (y)
 
Det är säkrat 3*16A och 2,5 mm, så enligt elcentralmärkning ser det "ok" ut, normalt.
Och sedan Perilex uttag.
För att komma vidare bör du ta hjälp på plats för att felsöka vidare, för med två kastruller på två värmezoner påslagna blinkar hällens värmeinställning.
Om du letar fram manualen för hällen kan det finnas förklaring till blinkningarna.
 
Bara för att hällen är inkopplad med perilexkontakt och det finns 3x16A betyder ju inte att den faktiskt är inkopplad på alla faserna. Om du känner dig manad får du gärna dra ur kontakten, skruva av plasthöljet och ta en bild på hur den är kopplad.
 
Helt rätt, men det krävs även att ts lyfter hällen och verifierar hur den är ansluten samt byglad.
Många av dagens häller brukar kopplas med två faser samt nolla, skulle någon fas då saknas är det "normalt" att två värmezoner försvinner vilket inte är problemet enligt video, men ts häll kan ju också ha en annan koppling.
Men enligt ts egen skrivning om kunskap i senaste inlägget så är nog rådet nu att ta extern hjälp på plats.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.