Hej,
Jag är nyinflyttad till en lägenhet där spisen är en Bosch induktionshäll. Mina gamla pannor funkar inte så det var bara att köpa nya, köpte båda stekpannor och kastruller från cervera Anders Petterson märke och green pan. Kastrullerna funkar ej! Stekpannorna funkar dock väldigt bra (green pan). Skickade tillbaka kastrullerna och köpte en från Ica, dock funkar det ej heller. När jag jämför stekpannorna som funkar med kastrullerna så inser jag att stekpannorna ej är keramiska som kastrullerna från både cervera och Ica. Kan det vara det som är fel? Att min induktionshäll inte klarar av keramik? Har ni varit med om det tidigare? Kunde ej läsa något om det när jag sökte på just min spis.
 
Står på förpackningen om det funkar med induktionshäll
 
Ja precis, var just därför jag valde de, trots det så funkar de tyvärr inte nån av de på spisen jag har
 
Värmer hällen stekpannan på värmezon där kastrullen inte blir varm är problemet kastrullen.
 
Precis, det stämmer, stekpannan är inte en keramikpanna, kan vara det?
 
Marlinrasouki Marlinrasouki skrev:
Hej,
Jag är nyinflyttad till en lägenhet där spisen är en Bosch induktionshäll. Mina gamla pannor funkar inte så det var bara att köpa nya, köpte båda stekpannor och kastruller från cervera Anders Petterson märke och green pan. Kastrullerna funkar ej! Stekpannorna funkar dock väldigt bra (green pan). Skickade tillbaka kastrullerna och köpte en från Ica, dock funkar det ej heller. När jag jämför stekpannorna som funkar med kastrullerna så inser jag att stekpannorna ej är keramiska som kastrullerna från både cervera och Ica. Kan det vara det som är fel? Att min induktionshäll inte klarar av keramik? Har ni varit med om det tidigare? Kunde ej läsa något om det när jag sökte på just min spis.
Kastrullerna har en keramisk non-stickbeläggning, de är inte av keramik.
Kastrullerna i sig är av alumimium, en induktionshäll fungerar bara med kärl som är magnetiska, och eftersom aluminium inte är magnetiskt har man ett lager magnetisk material i botten just för detta.
Beroende på hur detta lager är utformat, i kombination med hur induktionsspolarna i hällen är placerade, kan det vara så enkelt att man måste vara noga med hur man placerar kastrullen på kokzonen.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Bifogar 2 video. Tror ej man kan göra så mycket fel, blir jätteförvirrad nu, företår verkligen ej varför kastrullerna inte funkar men stekpannorna gör.
 
  • Textdokument med rubriken 'Olämpliga kokkärl' som listar material som ej är lämpliga för värme, såsom tunt stål och glas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har kastrullerna denna symbol på undersidan så är det fel på hällen.
Symbol för induktionshällskompatibilitet med sex slingor i svart på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D DFYD123 skrev:
Har kastrullerna denna symbol på undersidan så är det fel på hällen.
[bild]

Yes alla jag har köpt har men de funkar ej ändå
 
D DFYD123 skrev:
Har kastrullerna denna symbol på undersidan så är det fel på hällen.
[bild]
Då skulle inte stekpannan bli varm.
 
A AndersS skrev:
Då skulle inte stekpannan bli varm.
Jaha sorry jag läste kanske lite snabbt, my bad. Såg enbart videos med kastruller.
 
A AndersS skrev:
Då skulle inte stekpannan bli varm.
jag har pratat med Bosch och enligt de är det inget fel på induktionshällen
 
A
Marlinrasouki Marlinrasouki skrev:
jag har pratat med Bosch och enligt de är det inget fel på induktionshällen
Nu blev jag nyfiken..
Hur kan de göra detta antagande?
Har de fjärrstyrning på hällen?
sa de något mer exakt..?
 
Nej precis det undra jag med, ‍♀️ han på kundservice frågade mig inte ens vad min häll har för exakt modell. Frågade ifall det är någon inställning och han sa nej, det finns inget sånt. Så jag är inte mer än mer förvirrad nu än tidigare, förstår verkligen inte vad som är felet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.