The Stills, läs mitt inlägg en gång till och ta inte för givet att jag tycker att det skulle vara nått negativt om det vore enklare att få behörighet. Mitt inlägg riktades i första hand mot ditt påståendet att facket och dess medlemmar skulle ha nått intresse att dagens system fortsätter att vara som det är.
 
Mikael_L
Det kom aldrig någon mer info från swebulldog ... :|

Är det någon annan som vet något om detta?



swebulldog skrev:
det stämmer inte det brevet som elsäkerhetsvärket skickar ut till dem som har behörigheterna (iallefall en på jobbet vet inte om det är alla) så står det hur året har varit olyckor statistik. Pluss att det står dem som har förlorat sin behörighet med namn osv snacka att hänga ut folk


305 skrev:
Intressant!

Då kanske Du kan få fram siffran på hur många som fått behörigheten indragen och gärna även vilka orsaker det brukar röra sig om.

OBS! Jag vill inte ha personuppgifter uthängda, men icke identifierbara omständigheter, vore intressant.
swebulldog skrev:
har bett min kollega att ta med den till jobbet
 
Jag har aldrig fått något årligt brev från Elsäkerhetsverket iaf. Det låter lite väl magstarkt att det skulle skickas ut listor med namn på dem som fått behörigheten indragen... Nuförtiden gäller ABL i 15 år, sedan vet jag inte vad som händer. Man kanske bara intygar att man fortfarande håller på så får man förlängt?
 
Jo, swebulldog har rätt i att såna "informationsbrev" skickades ut men det var före ESV-epoken STEV höll det lite igång. Och det är inte omöjligt att något fall där åtgärder skulle göras angående behörighet var med där, men mest var det lite info och elolycksfallstatistiken allmänt och med några specifika fall beskrivna.

Detta var i den inte så avlägsna forntiden före utbrett nätverkande och framförallt före google, märkligt vad det känns länge sen och så overkligt det verkar med uppgifter som inte direkt faller ut vid en sökning. :)
 
K
Jag har aldrig fått brev om vilka som blivit av med behörigheten :)
Däremot som någon påstod att man inte kan få den indragen stämmer ju verkligen inte, ESV kan göra tillsyn och antingen varna installatören eller dra in dennes behörighet.

http://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/tillsyn-av-elektriska-anlaggningar/Om-tillsyn1/

Gällande antalet indragna behörigheter har jag skickat ett mail till ESV och efterfrågat statistik för 2013-2015, samt även antalet anmälningar om tillsyn så får vi se vad dom svarar :)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Är man riktigt intresserad får man med tacksam tanke riktad till Oxenstierna begära handlingar angående behörighetsärenden från tiden för såväl SIND, STEV, NUTEK från riksarkivet.

Och de tidigare nämnda breven innehöll säkert inte den infon direkt, har inget sparat själv men däremot andra avgiftsbelagda handlingar som man fick möjlighet att beställa via "breven".
 
Ang. inlägg #18
Behörigheten gäller tills vidare från och med 2016-01-01
(jag antar att det även gäller tidigare utfärdade behörigheter)

se länk
http://www.elsakerhetsverket.se/andra-aktorer/yrkesman/behorighet-for-elinstallationer/

"Texten nedan är från sidan jag länkat"

Behörighet kräver utbildning och praktik

För att få en behörighet ställer vi krav på specifik utbildning som uppfyller föreskrivna krav samt praktik under överinseende av elinstallatör. Regler för behörighet som elinstallatör finns i Elsäkerhetsverkets föreskrifter ELSÄK-FS 2013:1 .

Varje behörighet är personlig och gäller från 1 januari 2016 tills vidare.


Off topic...
Giltighetstiden verkar ha varit ändrad flera gånger.
Min behörighet gäller enligt behörighetsbeviset till 31 december samma år jag fyller 75år
kan tillägga att jag var 25år när jag fick behörighet.
50år är lång giltighetstid.

Så länge nya ändringar i ett regelverk är generösare än när man fick sitt beslut så gäller de även för äldre beslut.
Vid åtstramningar i regelverk så gäller tidigare generösareregler som låg till grund för dåvarande beslut.

Ändring av gynnade förvaltningsbeslut,
Gynnande förvaltningsbeslut kan som huvudregel inte ändras eller återkallas.

nu är jag ingen expert i det juridiska området angående myndighetsbeslut och deras termer.
 
Redigerat:
Där ser man. Min behörighet hade gått ut innan jag skulle gå i pension, då behöver jag inte fundera mer på det. Tack för informationen!

IMAG1582_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
KjellTimell skrev:
Gällande antalet indragna behörigheter har jag skickat ett mail till ESV och efterfrågat statistik för 2013-2015, samt även antalet anmälningar om tillsyn så får vi se vad dom svarar :)


Nu har jag fått svar från ESV;

Hej!
Enligt vårt diarium inkom anmälningar enligt följande:
2013 - 6 st
2014 - 18 st
2015 - 17 st

Ingen av anmälningarna ledde till att behörigheten drogs in.



Med vänlig hälsning
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Dagens regelverk innebär att elinstallatörsbehörighet enbart kan dras in om elinstallatören brustit i sitt överinseende eller gällande kontroll före bruktagning. Brister i det egna arbete som elinstallatören utför är ingen grund för att dra in behörigheten.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Men, om elinstallatören gör ett dåligt arbete själv, så dåligt att det skapar fara. Då måste han väl rimligen brustit i överinseendet av sitt eget arbete, och ännu mera i sin kontroll före drifttagning?
 
hempularen skrev:
Men, om elinstallatören gör ett dåligt arbete själv, så dåligt att det skapar fara. Då måste han väl rimligen brustit i överinseendet av sitt eget arbete, och ännu mera i sin kontroll före drifttagning?
Det kan man tycka. Men vid eget arbete finns inget stöd för att återkalla behörigheten. Det finns inget så kallat aktsamhetskrav.
 
Mikael_L
Är det, som jag misstänker, så att en behörighet aldrig har blivit återkallad från ESV?
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
tommib
Fredrik Sjödin skrev:
Det kan man tycka. Men vid eget arbete finns inget stöd för att återkalla behörigheten. Det finns inget så kallat aktsamhetskrav.
....men lagstiftningen handlar om säkerhet. Det är livsfarligt att hempula...... mm.... mmm...

Ja, jag raljerar men det är rätt lustigt, och deprimerande, att det i den gamla lagstiftningen finns denna enorma lucka. Nu skulle ju det nya förslaget innebära att det finns ett aktsamhetskrav, det är väl bra så. Samtidigt passar man dock på att flytta fram positionerna vad gäller kontroll och bara acceptera elinstallation inom ramen för ett företag.
 
Man kan väl heller inte säga att folk dött som flugor pga denna lucka i möjligheten att avväpna en elinstallatör.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.