Då jag i något svagt ögonblick brukar baka bullar så upplever då i alla fall jag att det luktar gott i stora delar av köket och dess närhet. Jag misstänker att då man tillagar fisk i ugn så kan det även där spridas en viss doft i området närmast ugnen. Denna doft är jag hyfsat övertygad om att den ventileras bort lättare ju närmare en eventuell fläkt ugnen befinner sig. Mycket möjligt att jag har fel i denna fråga eller bara är ägare till en helkass och otät ugn.

MVH

Anders
 
Den inbyggda fläkten i moderna ugnar har tyvärr den funktionen att de blåser rakt ut och det eventuella os som ändå sipprar ut genom luckan sprutas därmed rakt ut i köket och blandas effektivt med den övriga luften. Det innebär att inte ens om ugnen är placerad direkt under spishällen och därmed under köksfläkten så sugs oset ut, varför man lika gärna kan placera ugnen någon annan stans i köket utan att det blir sämre med oset (men inte heller bättre)
 
Ni som saknar automatik i värmefläkten. Är det så svårt att stänga av den och vänta några sekunder innan ni öppnar luckan?
Som jag skrev tidigare har vi inga problem som detta.
 
BigGitt skrev:
Ni som saknar automatik i värmefläkten. Är det så svårt att stänga av den och vänta några sekunder innan ni öppnar luckan?
Som jag skrev tidigare har vi inga problem som detta.
Det verkar ju sakan betydelse om fläkten blåser ut oset med luften och det inte finns filter eller att filtret av någon anledning inte har så har verkningsgrad!
 
stilofunk skrev:
Det verkar ju sakan betydelse om fläkten blåser ut oset med luften och det inte finns filter eller att filtret av någon anledning inte har så har verkningsgrad!
Det är klart det har det! Sätt på ugnen och öppna den medan värmefläkten är på! Du får rubbet i trynet! Har du mat i och hög värme, får du os, ånga o allt skit i ansiktet. Den fläkten blåser rakt ut.När du öppnar luckan riktas det mot luckan och luckan styr flödet vidare.
Våran lucka stänger av fläkten så fort man börjar öppna den.
 
Det förutsätter väl att du kör ugnen i varmluftläge, eller?
Det stora problemet är att ugnen släpper ut os konstant, oberoende av om värmluft år på eller inte.
Vi använder mycket sällan varmluftsläget så det är inte vårt problem.

Miele skriver om sin nya generation ugnar:
AirClean-katalysator

Avlägsnar fett och lukt ur den utströmmande ångan.


  • Hindrar fettrester att hamna på möbler, tapeter och gardiner
  • Tydlig reducering av matlagningslukt (kan stängas av om så önskas)
Reducerar os, inte eliminerar!
 
Det är inte varmluftsfläkten inne i ugnen som är problemet (den kan man ju stänga av) utan alla moderna ugnar har en separat fläkt för kylning av ugnens utsida så att inte inbyggnadsskåpen blir överhettade. Denna fläkt startar av sig själv efter ett tag och kan INTE stängas av. Den fläkten har sitt utblås direkt ovanför ugnsluckan. Även induktionshällarna har en sådan inbyggd kylfläkt som också den startar när hällen riskerar att bli för varm och som också den har sitt utblås ovanför ugnsluckan om hällen är monterad direkt över ugnen. Båda dessa fläktar ser till att allt eventuellt os som läcker ut ur ugnsluckan blandas effektivt med övrig luft i köket och inte sugs ut av köksfläkten över hällen.
De gamla ugnarna släppte ut sitt os i bakkanten av spishällen och köksfläkten kunde då någorlunda effektivt suga ut oset innan det gick ut i köksluften.
Allt har inte blivit bättre med modern teknik. En del var bättre förr, "Ju förr desto bättre" som det stod i Blandaren.
 
Varför läste jag inte denna tråden innan jag köpte en inbyggnadsugn och satte den på motsatt sida i kök gentemot häll och fläkt.
Har idag kopplat in den och använt för första gången.
Lagade lamm, potatisgratäng och broccoli med gorgonzola i nya ugnen utan fläkt över.
Skall man verkligen behöva två fläktar?
För mig löser det sig genom en väldigt effetkiv fläkt som tar även ugn 3m iväg, men det känns inte rätt.
Hur gör ni andra?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.