Vi har ugnen i brösthöjd, ca 4 meter från fläkten. Ugnen är en Siemens och ca 6 år. Visst osar det mer än med en ugn under fläkten. I samband med att vi ska installera en andra ugn funderar jag på att installera en evakueringsfläkt bakom ugnarna som suger ut os och varmluft genom ytterväggen.

Den som inte känner os från en ugn som inte har en evakueringsfläkt, lagar inte mat, har dåligt luktorgan eller är storrökare! :rolleyes::rolleyes:
 
Stilofunk

Troligen har du fel på tätningslister. Vi använder varan nästan dagligen utan att känna för mycket. Dock öppnas den inte förran den är klar. Och inget stoppas in om den inte är varm.
Det enda vi känner är värmen. Skulle dessa ugnar sprida så mycket os, skulle det finnas krav på fläktar i dess närhet.

Öppnar man den ofta under matlagningen får man räkna med ...
 
Självklart öppnar man ugnen. Den har alltid luktat och varflr skulle den inte det? All matlagning luktar. Vi rengör ungen regelbundet och det stänker då maten tillagas. Även vid katalytisk förbränning i ugnen förbränns matrester. Någonstans måste ju lukten ta vägen.
De vanliga ugnarna har två fläktar. Den ena är för varmluftsugn och den startar bara då du tillagar med varmluftsläge. Den andra är en yttre fläkt som kyler frontluckan inget annat.

Om ugnen vore helt tät skulle du koka maten och ugnen skulle fungera som tryckkokare. Självklart kommer det ut luft från ugnen samtidigt som vattenånga.
 
Inget okontrollerat ska ut. I min ugn sitter ett filter som ser till att inget skit ska lämna denna. Och luckan kyls inte av fläkten. Inte en Bosch iaf. Kolla det en gång till är du snäll ;)
 
stilofunk skrev:
De vanliga ugnarna har två fläktar. Den ena är för varmluftsugn och den startar bara då du tillagar med varmluftsläge. Den andra är en yttre fläkt som kyler frontluckan inget annat.
Nej, den andra fläkten blåser bort varmluften runt ugnen av brandskyddsskäl. Luckan är inte svalare på en inbyggnadsugn än en helt vanlig ugn utan någon fläkt alls.
 
Du har rätt fläkten kyler ugnen och frontluckan (max 40 grader). Filter finns det inget, det är ett extra tillbehör!

Luckan är inte svalare på en inbyggnadsugn än en helt vanlig ugn utan någon fläkt alls. Stämmer inte, som sagt 40 grader C, detsamma som på vår spis på landet, Husqvarna med dubbla ungar och KYLFLÄKT som bara kyler de extra glasskivorna framför ugnarna. d^_^b

Åter till lukten, den finns. Om du påstår att du kan ugnssteka en lax utan att det luktar skunk i huset, utan att huset har effektiv evakuering av ugnsluften, så vill jag veta vilken modell på ugn du har, så ska jag lägga en beställning!
 
Har aldrig fläkten på näg jag ugnssteker lax, och det brukar då inte lukta skunk, men så köper jag bara färsk nyfångad lax ;-)
 
All lax luktar skunk!
 
Anna_H skrev:
Har aldrig fläkten på näg jag ugnssteker lax, och det brukar då inte lukta skunk, men så köper jag bara färsk nyfångad lax ;-)
Men du kan använda den. Alla är inte så kunniga som oss ;)
 
Skunk, luktar det i huset då hustrun fixar fisken till katterna i micron! Fy...
 
Anna_H, var fångar du lax i Östergötland?
 
Jag bor 100 meter från Vänern... :-D
 
Jag handlar min i Östermalmshallen och det luktar inte så illa förrän den uppvärms, och det hjälper nog inte att om den så sprattlar när du stänger luckan! In åker laxen och ut kommer skunklukten!

Jag undrar hur effektiva filter är till ugnar, någon som provat med och utan?
 
Har ni tänkt på detta då, är det lämpligare att ha diskmaskinen på lämplig höjd i stället för ugnen? Man använder ju diskmaskinen mycket mer frekvent.

Syrran och hennes man har så i deras nybyggda lägenhet.

Men jag hatar inbyggnadsugnar som sitter i skåpet under hällen. Även lådor där hatar jag. Hade jag fått bestämma så hade skåpet under hällen haft en pålimmad skiva istället.
Då hade man kunnat fått plats för elanslutningen till hällen med enkelhet.

//Patrik
 
Redigerat:
Patrik_Hed: Har en granne som har så, en lite intressant variant med avloppet och "läckageskvaller" draget genom väggen till gäst-WC bakom (där de har avlopp i golvet), och de älskar det.

När köket här byggs om tänkte jag köra en variant med "lite lagom" förhöjd diskmaskin och spis med bänkskiva på, där då mikro, kaffebryggare och en massa andra maskiner kommer att stå i bra höjd. Värmetålig yta föståss så att plåtar och annat varmt som tas ut kan ställas direkt ovanpå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.