En vanlig åtelkamera som skickar ett mms när någon går utanför huset, finns även sådana som är inbyggda i ytterbelysningar så de syns inte, stoppar ju ingen men man vet vad som är på gång! grannen är permanentboende och polis så det känns som torpet står tryggt.
 
Otroligt tråkigt med inbrott!
Förra året hade jag tre inbrott på ca ett halvår. Frågade efter första gången om tips, fick ung. samma svar som du
http://www.byggahus.se/forum/fritidshus/164403-hur-mimiera-inbrottsrisken.html

Problemet är ju att sommarstugor ofta har fönster ganska lågt, d.v.s. fixar man en svårforcerad dörr så tar de fönstervägen, och säkrar man även upp fönstren motsvarande med något påmonterbart galler (skulle aldrig vilja ha fast galler på fönstren i någon bostad) så har man en stålbur det tar en timma eller så att för en själv att fixa när man kommer dit/skall åka därifrån. Och jag tror även att tjuvarna visserligen väljer hus/stugor som är lättare att ta sig in i, och där risken är låg (undanskymt läge, olarmat), men att det med en stuga som ligger lite avsides inte betyder så mycket eftersom det tar tid för ev. utryckning och det inte märks så mycket även om de behöver ta till stora artilleriet för att bryta sig in, och just extra skydd kan tolkas som att det finns dyra saker att sno där inne...

Så jag håller på ett bra men inte överdrivet skalskydd, en högljudd siren (som inte är lönt att bygga in för seriöst, för då slår de nog bara sönder ännu mer när de tystar den med en kofot) och ett larm som skickar mms så att jag vet att något händer och med lite tur har ett halvsuddigt foto som polisen kan lägga i sitt runda arkiv (inte värt att ha det kopplat till någon larmfirma, tar för lång tid att ta sig dit och för lite värde att sno, i en åretrunt-bostad är det väl en annan fråga). Se också till att det ser ut som att det besöks hyfsat ofta, samt se till att de inte kan köra upp en bil till huset (jobbigare för dem att kånka stöldgods och större risk för dem att någon ser bilen). Och förstås att inte ha värdesaker där, samt inte försöka hindra insyn eftersom det är större risk att de tror att det finns värdesaker där då.

Ett tips till, kolla även om små "skitsaker" stulits, hos mig tog de t.o.m. en välanvänd kaffekanna från Ikea, nypris 99 kr!

Och till slut, inbrottstjuvar är korkade och lata, ett svar jag fick var från en som tröttnat på att få dörren sönderbruten på stugan, lämnade dörren olåst (och hade inga värdesaker där) men tjuvarna slog ändå sönder ett fönster för att ta sig in...
 
Min föräldrar hade ett rejält svetsat plåtskåp med en dörr med lås upptill och nertill och sedan en bom med ett hänglås som satt svårtillgängligt. Där förvarades motorsåg och elverk etc och peppar peppar.. hitills har det fungerat.

Hade jag en stuga i på ett avlägset ställe utan grannar som jag besöker sällan, typ vid jakten eller någon vecka på sommaren så hade jag funderat på att tömma det på värdesaker och sedan låt det stå olåst. Dessa stugor är intressanta och utsatta av två anledningar. Saker att ta och ett ställe att värma sig på och bo i en kort tid.

Hade jag en stuga som jag besöker ofta och eller finns på ett ställe där det finns närmare grannar så hade jag skaffat larm eller åtminstonde larmklistermärken. Sätta upp lampor med rörelsedekkare, kanske kamera atrapp etc. Göra fönster och dörrar svår att ta sig in i med typ fönster luckor eller galler som kan tas ner. Allt för att göra det svårt, så att eventuell tjuv måste föra oväsen, ta tid på sig men helst att den ska skrämmas av lampor som tänds etc..

Tänk som en tjuv och försök sedan göra det så den upplevda risken att bli upptäckt ökar.
 
Åtel kamera som skickar sms och mms som någon sa är jätte bra. Kan man inte själv åka så kanske man kan ringa någon granne som har närmare.


Sent from my XT320 using Byggahus
 
Åtelkamera tycker jag verkar onödigt dyrt. Jag har precis fått hem min trådlösa kamera från DX som jag håller på att installera. Inte helt lätt får jag säga för det är sjukt mycket inställningar men det går framåt.
 
Jaha och vad tror du polisen gör med din bild ? om de skulle få tag i någon tjyv(2 %) så blir det högst ett par månader på pensionatet.Vad har ni hemma som är så värdefullt ? 46" platttv, inte värt någonting på svarta marknaden. Datorer,inte värt att släpa med.
Vad de är ute efter är kontanter,smycken etc.
Bulta fast ett gediget kassaskåp där ni kan lägga edra värdefulla saker när ni inte är hemma.
Larmfirma är ju rena skämtet i sverige de får inte göra någonting utom att täcka ev krossat fönster. I Spanien larmas polisen och är hyfsat snabba på plats. De gånger vi har erfarenhet av är de på plats inom 10 minuter. Och de kan jag garantera lägger inga fingrar emellan när busen grips.
 
  • Gilla
evertb
  • Laddar…
Herc skrev:
Jaha och vad tror du polisen gör med din bild ?
Återigen: Jag är inte intresserad av att ta fast några tjuvar. Jag har inga värdeföremål i sommarstugan. Kameran har jag för att kunna se att allt är frid och fröjd.
 
peternicklas
saltrulle skrev:
Mitt tips vet jag inte om det förebygger något nämnvärt, men jag själv tycker det kan ha fler fördelar.

Jag har nämligen börjat sätta upp webcameror i stugan. Hittade dem billigt på nätet - så billigt att jag bara var tvungen och testa. Såhär i efterhand kan jag bara säga att dom är fruktansvärt prisvärda.

Dom har bl.a "motion-sensor" med ställbar känslighet - vid rörelse börjar dom skicka mail med bilder - samt ladda upp sekvenser på min ftp. Dessutom aktiveras en reläutgång för att t.ex styra belysning m.m

De har även IR-ljus och microfon - men micen är helt värdelös. Modellen större är dessutom "2-way" - då kan man prata med tjuvarna samtidigt :) På den modellen ska det dock fungera av vad jag har läst om den. Dessutom är dom motorstyrda upp/ner-hö/vä. Inte riktigt 360°, men nära.

Eftersom dom även har WiFi - kan man lägga en telefon som alltid ligger på laddning och aktivera wifi-hotspot dit kameran ansluter.

Men det hela förutsätter alltså att man har någon form av täckning i området. Eller fast bredband :)

Kameran kostar strax över 400kr med dagens dollarkurs. Inklusive frakt.

[länk]

[bild]

Har man inte en massa inbrott - kan man alltid ha den till och se när gräset behöver klippas :)
Är inte detta samma kamera som Foscam säljer för 1300:-?
 
peternicklas
The Tor skrev:
Åtelkamera tycker jag verkar onödigt dyrt. Jag har precis fått hem min trådlösa kamera från DX som jag håller på att installera. Inte helt lätt får jag säga för det är sjukt mycket inställningar men det går framåt.
Varit trevligt med en liten beskrivning av kameran, hur den fungerar o.s.v.
 
peternicklas skrev:
Är inte detta samma kamera som Foscam säljer för 1300:-?
Helt riktigt. Jag har uppgraderat min kamera med firmware från Foscam och det har funkat bra.


peternicklas skrev:
Varit trevligt med en liten beskrivning av kameran, hur den fungerar o.s.v.
Om du googlar på "FI8908W" så hittar du mer än du vill. ;-)

Än så länge har jag bara fått upp kameran på mitt hemmanätverk (inte helt lätt att få igång WLAN). Det är huuuuur mycket fixande och trixande som helst så jag skulle inte rekommendera den till någon som vill ha en enkel installation. Om man gillar att googla så är det här produkten för dig. :)

Just nu står kameran och filmar ut genom fönstret i stan och det är rätt coolt att kunna sitta på bussen med mobilen och kunna styra kameran. Vet inte om det är lagligt så jag vågar inte lägga upp någon länk här.
 
peternicklas
Är det exakt samma som FI8908W? har en sådan på gång in, synd att man inte såg det innan. WLAN borde inte vara några problem om du kör DHCP, får se när min kommer.
Tala tyst om ditt filmande, är nog inte helt enligt boken.
 
peternicklas skrev:
Är det exakt samma som FI8908W?
Jag har inte någon riktig Foscam att jämföra med så jag vet inte men de ser likadana ut, har samma firmware, samma gränssnitt och samma manual.

peternicklas skrev:
WLAN borde inte vara några problem om du kör DHCP, får se när min kommer.
Det är mycket som inte borde vara några problem men som ändå blir problem. Kameran byter MAC-adress och IP-adress när man går över till WLAN (det står inte i manualen). Man måste broadcasta sitt SSID (det står inte i manualen) m.m, m.m.

Just DHCP säger Foscam att man inte skall använda. Jag kör med fast IP och port-forwarding för att komma åt kameran över nätet.
 
Herc skrev:
...Vad har ni hemma som är så värdefullt ? 46" platttv, inte värt någonting på svarta marknaden. Datorer,inte värt att släpa med.
Vad de är ute efter är kontanter,smycken etc....
Av egen erfarenhet så måste jag korrigera dig. Snott i min stuga: beg elverktyg av hobbymodell, beg. handverktyg, beg vattenpump, beg. kaffekanna, beg. lastband (40 kr/st på CO, behövde de lägga saker på takräcket, hade de redan fyllt bilen i andra sommarstugor???), gamla emaljerade kärl (i "bruksskick"), gammal stereo, m.m...

Pris för rubbet när de säljer det: max 2,000, kostnad för mig att skaffa nytt och reparera dörren: en bra bit över 10,000

D.v.s. de går in på chans, och sedan plockar de på sig allt som ev. kan vara av någon sorts värde, de är ju redan inne, och på en kvart hinner de plocka på sig mycket och risken att polisen (eller någon annan) hinner dit är minimal. Så bitter är den krassa sanningen för stugägare. Inget lås kan hålla dem ute, även om man aldrig lämnar något av mer värde en ett par hundralappar så vet ju inte tjuvarna om det, utan går in ändå, och nästa gång man kommer dit så kan de ha regnat och snöat in, vattenskador... Därför skaffar man en övervakningskamera! Men för den som inte har möjlighet till någon fast uppkoppling så funkar ju inte en WLAN-kamera utan en som kan skicka MMS, finns både larmvarianter och åtelkameror är det som gäller.
 
Fixelix skrev:
D.v.s. de går in på chans, och sedan plockar de på sig allt som ev. kan vara av någon sorts värde, de är ju redan inne
Vi blev som sagt var av med en kikare från Netto, ett par arbetshandskar och en scoutkniv.


Fixelix skrev:
Men för den som inte har möjlighet till någon fast uppkoppling så funkar ju inte en WLAN-kamera
Varför inte? Som saltrulle tipsade om kan man ju lägga en telefon bredvid och slå på wifi-hotspot. Jag har själv inte kommit så långt...
 
The Tor skrev:
Vi blev som sagt var av med en kikare från Netto, ett par arbetshandskar och en scoutkniv.
Man blir nästan nyfiken på hur de tänker...

The Tor skrev:
Varför inte? Som saltrulle tipsade om kan man ju lägga en telefon bredvid och slå på wifi-hotspot. Jag har själv inte kommit så långt...
Jo, det funkar förstås, men då behöver man ju en extra telefon, borde väl bli totalt sett bli dyrare än ett larm med MMS-funktion (d.v.s. med inbyggd "mobil") för ca. 2000 kr?! Larmet går ju dessutom att koppla olika sensorer till, dels fönster/dörrsensorer som triggar att SMS skickas när dessa "larmar", och dels rörelsedetektor som triggar fotografering som MMS:as, d.v.s. lite flexiblare övervakning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.