slacker skrev:
Brukar förespråka att handla från Svenska leverantörer men i detta fall med den stora skillnaden i pris lönar det sig inte att ens ta den på firman och lyfta moms.
OM prylarna nu är till firman så är det enkelt att lyfta moms på köp inom EU. Britterna är dock lite knöligare än tyskarna på att verifiera momsregistreringsnummer.

Då kan man alltid försöka få dem att använda sig av VIES VAT number validation som EU har tagit fram. Där kan man få ett momsregistreringsnummer bekräftat på några sekunder.
 
Bezt skrev:
Själv la jag nu en beställning www.southwesttools.co.uk , stod att man skulle betala via paypal och det passar ju utmärkt men man fick aldrig göra det när man slutförde beställningen och mailet jag fick stod bara själva ordern. Antar att det kommer ett mail till med en paypal-länk men det är ju en lite omständlig procedur, bättre att skicka det direkt för nu kan det ju ta en dag extra innan de får iväg grejerna.

Någon som har beställt via de?
Efter jag la ordern 29e mars har jag inte hört något alls från de, trotts att jag mailat de 2 gånger, dels genom att svara på order mailet och genom formulär på deras hemsida men inte ett knyst.
Så jag kan inte rekommendera southwesttools.q(;^;)p
 
joflopp skrev:
OM prylarna nu är till firman så är det enkelt att lyfta moms på köp inom EU. Britterna är dock lite knöligare än tyskarna på att verifiera momsregistreringsnummer.

Då kan man alltid försöka få dem att använda sig av VIES VAT number validation som EU har tagit fram. Där kan man få ett momsregistreringsnummer bekräftat på några sekunder.
Hur går jag tillväga för att lyfta den utländska momsen i praktiken? Visst att det var ett bra pris men kan jag skriva in den i Firman och lyfta 17.5% i moms så är ju inte det en dum i de i långa loppet. :wow:

Hittade info på deras site: Tax Charges All prices shown include VAT at the appropriate rate for the item being sold. The invoice that is despatched will show VAT separately and will contain our VAT registration number so that VAT registered customers can claim the tax back

Mao - Invänta fakturan/Följesedel. Beställningsbekräftelse innehöll inte VAT Number.
 
Redigerat:
Kontakta dem innan du lägger beställningen nästa gång och tala om att du inte vill bli belastad med brittisk moms. Kan som sagt vara lite knöligt med just britterna, men det ska gå. Du kommer alltså inte att först betala momsen för att sedan lyfta av den som man gör när man köper i Sverige. Detta för att det blir svårt att få pengar tillbaka från Skatteverket då momsen du betalt tillfaller brittiska skatteverket. ;)

När du väl fått igenom ett momsfritt köp är det lite annorlunda i bokföringen för att det ska bli rätt. Kort sagt lägger man på en fiktiv moms på 25% som man direkt lyfter. Skicka PM om du gör bokföringen själv så kan jag sparka dig i rätt riktning. Annars tar du det med den som du har lejt ut bokföringen till.
 
Jag är precis med på förfarandet - Kör all ekonomi själv med Visma Enskild Firma.
Attans att jag inte tänkte på det innan - Gick under villfarelsen att man inte kunde lyfta moms så enkelt på utlandsköp.
 
Inom EU är vi alla lika. :)

Eftersom det kanske är fler som läser just den här tråden och som undrar över momsen tar jag mig friheten att skriva ner lite. Tycker någon moderator att det ska bort då det inte rör privatpersoner, så får ni plocka bort det.

Handlar man från nätbutik inom EU men utanför Sverige är det en enkel sak att som företagare lyfta momsen. Naturligtvis kan man endast ta in verktyg etc i företaget som man verkligen ska använda i företaget.

När du registrerar dig som kund ska du se till att registrera dig som företagskund och ange ditt momsregistreringsnummer - VAT Registration Number. Ditt momsregistreringsnummer får du när du registrerar dig för moms hos Skatteverket.

Innan du lägger ordern kontaktar du aktuell butik och verifierar att de inte belastar dig med brittisk moms (eftersom det är UK-tråden). Har förstått att vissa butiker lägger på moms även om du lagt in momsregistreringsnummer. Tyska butiker, som Seltmann är betydligt bättre på att inte lägga på moms i onödan. Axminster kan efter lite jobb se till att inte belasta din order med moms, men först efter att ha fått ta del av ditt brevpapper eller liknande där företagets adressuppgifter och momsregistreringsnummer står. Som enskild företagare har man kanske inget snajsigt brevpapper att stoltsera med. Be dem då att verifiera ditt momsregistreringsnummer i den för ändamålet tillhandahållna tjänst som EU står för - VIES VAT number validation.

När du väl fått igenom din order och betalningen är klar är det dags att hantera den uteblivna momsen i bokföringen.

Bokför verktygen på sedvanligt manér, men eftersom du inte har betalt någon moms får man göra på följande vis.

Vi säger att vi köpt in verktyg till firman för totalt 1000 SEK. Det inkluderar alla kostnader, även frakten.
Den fiktiva momsen blir då 25% på 1000 SEK = 250 SEK.
I bokföringen lägger du då 250 SEK i debet på konto 2645 (Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet), sedan lägger du 250 SEK i kredit på konto 2615 (Beräknad utgående moms på varuförvärv från annat EG-land,oreducerad).

Det hela blir ett snyggt nollsummespel som tas med i momsrapporten till Skatteverket.
 
joflopp: Tack så mycket!
 
J
Handla i Tyskland i stället så slipper ni alla problem med jordkontakter.
 
Jovisst gör man det men ibland är UK bra mycket billigare än Tyskland, Tyskland har priser nästan jämförbart med Sverige på vissa saker.
 
nanowire skrev:
För mig dök trackingnummer upp på websidan efter att ordern skeppats iväg, dvs. på sidan där man kan se tidigare ordrar. Enklast var dock att klistra in själva ordernumret som referensnr. på TNT:s hemsida.

Det kan även vara smart att kontakta TNT i sverige och be att de ringer innan de levererar så att du kan ta emot paketet/pallen (om du uppgivit din hemadress) eftersom de tar för givet att det är en företagsadress.

Sammanfattningsvis kan jag säga att jag är nöjd med kundservice och leverans från Axminster och inte tvekar att handla därifrån igen.
Mycket bra tips, la in ordernumret på TNTs sida, och fick veta status!

--- Mats ---
 
Fast min senaste sändning från England och Axminster lämnades över till Posten när den hade gått med TNT hela vägen till Göteborg. I samma ögonblick som det hände så försvann spårbarheten eftersom TNT inte längre hade godset i sin vård och Posten inte ger godset eget kollinummer. Posten ger bara godset ett eget ID om det passerar Posten Import, vanligtvis i Malmö, men när det kommer in i systemet inom landet så är det manuell hantering så det bara skriker om det och all eventuell godssökning sker per telefon och är enormt tidskrävande och ineffektiv.

Jag tänker definitivt begära att Axminster skickar med annan speditör nästa gång, Axminsters frakter kostar ändå så mycket att det gott kan skickas med något bolag som kör ända fram till dörren även hos oss som bor utanför centrala Göteborg/Malmö.

Enligt TNT är detta nämligen det normala tillvägagångssättet för dem, dom kör inte ut gods själva runt Göteborgs kranskommuner. Postens kundtjänst däremot har inte en susning utan hänvisade till DPD i Holland q(;^;)p
 
Igår kom beställning från Axminster jag nämnde här: http://www.byggahus.se/forum/1062342-post642.html

Allt var väl förpackat, men tyvärr hade lådan till frässtålen fått sig en smäll. Detta tror jag dock fanns redan i butik, och kanske var det därför som de hade en kvar på hyllan? Lite trist, men jag tror inte jag orkar bråka om det då allt annat har fungerat så bra.

Som förstagångsköpare är mitt betyg på Axminster mycket bra. Jag har fått snabba svar då jag frågat om de kunde matcha konkurrenternas priser, de hjälpt till att jaga rätt på en sak som inte fanns i lager vid beställning och det var enkelt att betala (kreditkort över telefon). Och, sist men inte minst, MYCKET bättre priser än i svenska butiker!
 
Beställde lite grejer till snickeriet från Axminster i söndags. Idag kom tnt med paket! Grymt imponerat. Bra mkt snabbare än att beställa saker på hemmaplan!
 
Gjorde en beställning från Lawson här om dagen men det är nått problem med mitt kort, använde e-kort, kanske det som strulade till sig.
Har fått svar om att dom kan skicka en "Proforma invoice to be sent to you for payment by Bank Transfer" ?
Är det en räkning som man får på posten eller vad är det?
 
pickels skrev:
Gjorde en beställning från Lawson här om dagen men det är nått problem med mitt kort, använde e-kort, kanske det som strulade till sig.
Har fått svar om att dom kan skicka en "Proforma invoice to be sent to you for payment by Bank Transfer" ?
Är det en räkning som man får på posten eller vad är det?
Dom kan maila dig en förskottsfaktura som du bara betalar via en banköverföring från din internetbank.

Har du inget riktigt kort du kan betala med istället, det tar ju iaf 2-3 vardagar innan dom har bokat din transaktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.