Mikael_L
Ts tsss, nu har jag bett Triax inkomma med de rätta paragraferna.
Borde ju vara lätt som en plätt för den som nyss läst genom hela 436 40 00 ...

Så vi kan väl invänta svaret först. Vem vet, han har kanske hittat något (som jag också vill se).
 
  • Gilla
Marcus-AA
  • Laddar…
R
T Troberg skrev:
Det är inte mitt jobb att lära dig grundskolefysik. Sluta kommentera om du inte förstår och bara vill vara dryg.

Du kan ju börja här: [länk].
Tack för länken. Jag har kollat där nu, och du har ju, precis som jag trodde, helt fel. :rolleyes:
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
VOm du lindar runt en solid järnkärna (eller, egentligen, vilket magnetiskt material som helst), Men, en vinda är inte solid, den är cirkulär, en spole med ett varv.

Vi gjorde ett experiment på fysiken fdär vi smälte av en kopparslinga på det sättet.
Det är inte mitt jobb att lära dig grundskolefysik. Sluta kommentera om du inte förstår och bara vill vara dryg.
Nej det gjorde ni inte. Inte med en flerledare med både fas, nolla och jord i.

Värme i 230V-kabelrullar beror på resistans och dålig värmeavledning, inte induktion. Någonsin.

Det är du som är både dryg och okunnig, en mycket osympatisk kombination.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 13 till
  • Laddar…
U
Har man läst standarden redan två gånger i år borde man ha koll på det.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ts tsss, nu har jag bett Triax inkomma med de rätta paragraferna.
Borde ju vara lätt som en plätt för den som nyss läst genom hela 436 40 00 ...

Så vi kan väl invänta svaret först. Vem vet, han har kanske hittat något (som jag också vill se).
Om jag får hjälpa honom på traven kan jag ge ett citat från SS 4364000:
"Materiel med flexibla kablar som ansluts till den fasta installationen med stickproppar och uttag omfattas inte av denna standard ..."
Men vem vet, läser man den flera gånger kanske man hittar hemliga budskap :)

Det kanske kan stå i SS-IEC 60884-1 men vad jag vet så behandlar den mest stickkontakternas utformning och jag är inte så sugen på att köpa den för 3 lax just nu.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
P
T Troberg skrev:
De som jobbar där har jag ingen åsikt om, det är Kamprad och de pengar han startade företaget med som är problemet.
Det är helt otvetydigt så att Kamprad var medlem i ett par fascistiska/nazistiska organisationer (och en f.d. kommunistisk!) när han var ung, men att dessa organisationer skulle ha finansierat grundandet av IKEA är nytt för mig? Går det att läsa mer om det nånstans?

F.ö. så kanske du bör undvika att ha svenska kullager i dina maskiner om du vill slippa ha att göra med bolag som har haft med nazister att göra. Samt en hel del andra produkter. Handel med Nazityskland var inte helt ovanligt i Sverige under andra världskriget. För att inte tala om alla tyska produkter du måste undvika för att slippa ha med nazistanstrykna bolag att göra.
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
P
T Troberg skrev:
Japp. Jag menar inte att den är automatiskt 100% dödlig för alla som kommer inom en mils radie. Jag menar att den har risker i konstruktionen som dels inbjuder till farlig felanvänding, dels kan, under olyckliga omständigheter, orsaka fara på ett sätt som inte borde ske.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så står det faktiskt i bruksanvisningen (den finns att hämta på IKEAs webplats) att man inte ska överbelasta produkten.

Om man inte gör det så går det nog bra.
Med el så är säkerhet alltid främsta prioritet. Alltför många, även sådana som borde veta bättre, tycker att det är "bra nog" när det fungerar, och tänker inte längre.
Jag tycker nog att man har ett personligt ansvar att inte göra dumma saker också. Staten kan inte skydda oss mot alla farligheter, lika lite som föräldrar kan skydda sina barn mot alla farligheter. De flesta föräldrar förstår det och lär sina barn att undvika sånt som är farligt (även om det finns en tråkig "curling"-trend).

Alla som gör elektriska kopplingar har ett ansvar för vad de gör, förutom elektriker som oftast inte har ett sådant personligt ansvar.
 
  • Gilla
jorblad och 2 till
  • Laddar…
P
T Troberg skrev:
Möss, spik och skruv. Du behöver bättre skydd när den går inuti en vägg.
Självklart sågar man inte upp ett hål bara sådär och drar en sladd genom det. Man gör en snygg genomföring om man vill fortsätta att bo tillsammans med sin fru.

Om man inte tar reda på var reglar och elsladdar gå i väggen innan man tar upp ett hål så är man lite korkad. Ska staten lagstifta mot dumhet? Det kommer aldrig att ta slut is så fall ...
 
  • Haha
David-O
  • Laddar…
T Tsdoesds skrev:
Fiffig produkt! Modulärt och bra. Man skulle vilja testa och känna lite på hur det sitter ihop. Det gamla hederliga rapplighetstestet.

Går den igenom det så kommer jag hitta användningsområden.
Min högst subjektiva bedömning.
Uttagen i sig är robustare än vanliga grenkontakter.

Jämfört med fasta utanpåliggande uttag så känns plasten robustare men också billigare, så där ligger dom lika.

Det finns snäppen som håller den fast på skenan. Tyvärr är det någon mm i spel på längs-led, där är dom lite lösa. Går till följd av detta även att vicka lite i sidled.
Man märker att uttagen är "skarvade" när man vickar, jag skulle nog inte vilja ha flera delar ihop om dom inte satt på skena.

Slutsatser:
Bättre än lösa grendodosor fästa med bundband.
Bättre än slarvigt monterade utanpåliggande uttag.
Inte på nivå med korrekt monterade utanpåliggande uttag.
 
  • Gilla
Tsdoesds och 2 till
  • Laddar…
tycker iden är bra men jag håller mig till att korrekt montera utanpåliggande utag blir nog billigare
 
I ikeo skrev:
tycker iden är bra men jag håller mig till att korrekt montera utanpåliggande utag blir nog billigare
Inräknat timpris för behörig elektriker?
 
D
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Inräknat timpris för behörig elektriker?
Körning, startavgift, materiel... uh, många pengar!
 
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Inräknat timpris för behörig elektriker?
elektriker? vad ska jag ha en sån till, Ska jag behöva rätta fel efter en elektriker till? Iofs den sista elektrikern som jag hade hemma var bra men el är ju inte direkt rocket science.
 
  • Gilla
  • Haha
-MH- och 4 till
  • Laddar…
"Inte om donen är för klena, då går de först."

Ännu en åsikt utan förståelse för hur el fungerar. Jag har använt och använder stora mängder olika kabelsystem i hela världen. Vår Schucko är på många sätt överlägsen men de andra som i Australien eller China är väldigt klena. Det som händer om man lastar en dålig kontakt är att den överhettas och sotar kontaktytorna. När det händer ökar resistansen och man får problem med förbrukaren.
Dessa kontakter följer CE och S märkning. Det betyder att de är konstruerade efter gällande lag med självkontroll. Samt testade enligt S märkning med 4 x märkt belastning. De är dessutom mekaniskt testade "med en livstid" i detta fall säkert 1000 i och urkopplingar.

Du spekulerar fritt men gör en av de tydligaste mansplaining exemplen jag sett på år och dag.
 
  • Gilla
  • Älska
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
Abbe W Abbe W skrev:
Det betyder att de är konstruerade efter gällande lag med självkontroll.
Vad för slags självkontroll menar du? Vem, hur?
Abbe W Abbe W skrev:
Samt testade enligt S märkning med 4 x märkt belastning.
Menar du att Intertek har egna regler för provning av schuko?
Eller betyder "märkt belastning" något speciellt? Det finns inget begrepp som heter så.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad för slags självkontroll menar du? Vem, hur?
Det betyder att ett företag som tillverkar något kontrollerar och försäkrar i ett protokoll de själva upprättar att produkten följer de regler som gäller. Ett företag som IKEA har inte råd att INTE följa de regler som gäller.

Menar du att Intertek har egna regler för provning av schuko?
Eller betyder "märkt belastning" något speciellt? Det finns inget begrepp som heter så.
Jag kanske skrev slarvigt så du inte förstod, men det jag menar är att produkten har en max belastning märkt på sig, i detta fall 16A vid 230VAC. Det testas både tillfällig överström och kontinuerlig överström.

Ang "egna regler" så är det nog så eftersom det är en tjänst numera och inte en statsreglerad märkning.
Fast deras "value add" är ju just att vi lite äldre tycker att just S märkningenr den "bästa" :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.