S Stuff skrev:
Men dåså :) Håll koll bara på att du inte trycker in skåpet för långt så det trycker baksidan av kylskåpet mot någon regel bara. Lätt hänt att skjuta in det lite för långt när man inte har någon skiva som kylskåpets distanser kan stoppa mot. Gipset bör såklart öppnas upp en bit högre än kylskåpet, gärna upp till underkant överkåpet. Luften bakom kylen ska ju kunna vädras ut i rummet och inte bara rakt in i väggen.
Jag som klassisk överarbetande hemmpulare hade nog kapat till två snuttar regel och limmat in liggandes upptill mellan gipsskivorna så att jag täpper till hålet uppåt in i väggen
Ja det låter vettigt! Tack för hjälpen!
 
itgust itgust skrev:
Ok! En annan frågeställning som kommit upp. Kan kyl frys sättas dikt an mot väggen bakom eller måste det vars en luftspalt?
I princip alla märken kräver minst 5 cm bakom
Med de flesta följer distanser med
 
Finns en del som bara vill ha 2.5 bakom, men 5 eller mer på sidorna...
 
S Stuff skrev:
Men dåså :) Håll koll bara på att du inte trycker in skåpet för långt så det trycker baksidan av kylskåpet mot någon regel bara. Lätt hänt att skjuta in det lite för långt när man inte har någon skiva som kylskåpets distanser kan stoppa mot. Gipset bör såklart öppnas upp en bit högre än kylskåpet, gärna upp till underkant överkåpet. Luften bakom kylen ska ju kunna vädras ut i rummet och inte bara rakt in i väggen.
Jag som klassisk överarbetande hemmpulare hade nog kapat till två snuttar regel och limmat in liggandes upptill mellan gipsskivorna så att jag täpper till hålet uppåt in i väggen
Nu har vi tagit bort gipsskivan. Blev helt ok! Ska dit en täckskiva med i vitt.(y)
 
  • Borttagen gipsskiva från köksskåpsöppning visar innanmätet och det svarta kylskåp som ska täckas med vit skiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart kyl och frys med vit skåpsinredning ovanför och en inbyggd hylla till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart kyl och frys installerade invid vit skåpinredning där en gipsskiva tagits bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sätt då en täckskiva på ca 15 cm in från väster, det går bra att limma en regel mot befintlig bakgrund, för att fästa en skiva som du tänker, så inte hålet syns från sidan när det inte finns en gavelskiva. . Då blir det en spalt bakom som kan ventilera
 
  • Gilla
Anton Berglund och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Sätt då en täckskiva på ca 15 cm in från väster, det går bra att limma en regel mot befintlig bakgrund, för att fästa en skiva som du tänker, så inte hålet syns från sidan när det inte finns en gavelskiva. . Då blir det en spalt bakom som kan ventilera
Inte helt lätt att förstå hur du menar.....
 
K Kane skrev:
Inte helt lätt att förstå hur du menar.....
Vi ska ha en snickare som kaklar och han ska även sätta denna täckskivan.
Det blev riktigt bra, inte mycket utstick alls för kyl/frys.
 
  • Kök med täckskiva bredvid kyl/frys och utsikt mot köksinredning genom en passage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kane och 1 till
  • Laddar…
Skåpet står lite innanför skivan så en kvartsstav som limmas i vecket kan bli snyggt. Annars var min tanke som på bild och då faller det med bilden. när skåpet passade in så bra.
 
  • En öppen skåpdörr visar hur skåpet står en bit in från väggskivan; anteckningar föreslår att addera en kvartsstav eller regel för passform.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonaserik skrev:
Skåpet står lite innanför skivan så en kvartsstav som limmas i vecket kan bli snyggt. Annars var min tanke som på bild och då faller det med bilden. när skåpet passade in så bra.
Vi sätter en täckskiva uppifrån tak o ner till golv. Tror det blir bra! Så nöjd att vi fick in skåpen så långt och ändå har luftspalt.
 
Med hel skiva till tak blir det en harmoni mot befintlig väggdel och blir snyggt, samt gömmer undan lite av skåpet.
 
J jonaserik skrev:
Med hel skiva till tak blir det en harmoni mot befintlig väggdel och blir snyggt, samt gömmer undan lite av skåpet.
Ja det blir nog bra även om jag gillar att se hela frysen...som står ytterst. Men behövs ju nåt som täcker såklart, så det ser helt ut.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.