klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Fast på vilket sätt skulle en jordad propp med tejpad jordledare skilja sig från en ojordad menar du ?

Rent genrellt är det ju dock så att ojordad/dubbeisolerad armatur = ojordad propp. Men elektriskt blir det ju ingen skillnad om proppen är jordad men jordledaren inte ansluten...
Skillnaden blir att om du monterar en jordad stickpropp på en ojordad armatur så kan du sätta den i ett jordat uttag. Vilket du inte kunnat göra om en korrekt lamppropp var monterad, eftersom det inte är säkert.
I det här fallet är det nu bekräftat att lampan är dubbelisolerad så då spelar det egentligen ingen roll säkerhetsmässigt. Men man kan inte utgå från att den är dubbelisolerad tills man fått det bekräftat. Möjlighet att Ikea skulle gjort en tabbe och sålt en felaktig produkt är inte obefintlig.
 
  • Gilla
  • Haha
xxx.maws och 1 till
  • Laddar…
N Netanab skrev:
En jordfelsbrytare gör noll och ingen skillnad om armaturen inte är jordad...
Jag trodde att folk började komma ur den missuppfattningen. Men uppenbarligen inte alla. En jordfelsbrytare är inte beroende av skyddsjord för att göra nytta.
 
  • Gilla
Variosboy och 8 till
  • Laddar…
J Johan.Andersson.81 skrev:
Skillnaden blir att om du monterar en jordad stickpropp på en ojordad armatur så kan du sätta den i ett jordat uttag. Vilket du inte kunnat göra om en korrekt lamppropp var monterad, eftersom det inte är säkert.
I det här fallet är det nu bekräftat att lampan är dubbelisolerad så då spelar det egentligen ingen roll säkerhetsmässigt. Men man kan inte utgå från att den är dubbelisolerad tills man fått det bekräftat. Möjlighet att Ikea skulle gjort en tabbe och sålt en felaktig produkt är inte obefintlig.
Fast de ojordade kontakterna, till dubbeisolerade aramturer, har ju en "urgröpning" så att dom funkar i jordade uttag ?

221910_39387.tif

Men var det en "äkta" ojordad armatur så är det förstås en annan sak, men sådana tillverkas väl knappt längre med tanke på att alla nybyggda hus har jordade uttag, så då hade man ju inte kunnat koppla in dom någonstans...
 
  • Gilla
xxx.maws
  • Laddar…
N Netanab skrev:
En jordfelsbrytare gör noll och ingen skillnad om armaturen inte är jordad...
JO, den räddar liv.

En jordfelsbrytare bryter alltid strömmen om ström går "fel väg". Ex. från en strömförande metallampa mot skyddsjord i lampan, eller om skyddsjord saknas bryter den när ström går från lampan genom dig när du håller i lampan, och mot jord.

Jordfelsbrytaren jämför hur mycket ström som går in i huset, och hur mycket som kommer tillbaka från huset genom "godkända" vägar. Blir det en skillnad på mer än 30 mA så bryter den.

Så med en jordfelsnrytare blir skillnaden jordta/icke jordat att är armaturen jordad så bryte den direkt när felet uppstår. Innan du hinner få en stöt. Är armaturen ojordad så bryte den när du får en stöt, men innan stömgenomgången blir farlig. Det hinner dock bli väldigt otrevligt för den som får stöten innan det bryts.

Sedan kan man iofs spekulera över hur stor risken är att lampan blir strömförande, och du lyckas hålla i lampan i taket, samtidigt som du är i kontakt med jord, via ex. fötterna. Men det är den typen av orimligt osannolika händelsekedjor som plötsligt visar sig vara både rimliga och sannolika, och orsakar olyckor.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
E Erika Svantesson skrev:
Hej! Har varit i kontakt med IKEA flera gånger angående deras takspot Barometer som är en ojordad (men inte dubbelisolerad) armatur i metall. Tyvärr har jag fått flera olika svar där angående vad som gäller och kan inte bestämma mig för om jag behöver elektriker eller om jag ska pröva någon av deras lösningar själv.

Mitt takuttag är jordat med metallpigg som sticker ut, medan takspoten är ojordad och bara behöver fast installation av 2 lösa kablar (blå och brun). IKEA tvekar då mellan att föreslå två olika versioner av omkopplingsproppen KOPPLA, som finns i både en ojordad variant och en jordad, där den sistnämnda kräver eltejpning av den lösa jordkabeln som då ej kommer till användning.

Tänkte jag kunde fråga er vilken ni skulle ha valt och vad som egentligen gäller här?

Är ojordade proppar (med slits för metallpiggen på sidan) alls tillåtna att använda till jordade takuttag när det gäller taklampor i metall? Och om jag istället väljer den jordade proppen, har jag som vanlig kvinna utan elektrisk kompetens befogenhet att klippa och eltejpa jordningskabeln själv, eller bör jag då hyra en elmontör?

Bifogar bilder på den ojordade och ej dubbelisolerade takspoten, mitt jordade takuttag, en bild från IKEAs manual som visar var brun och blå sladd ska in, samt de två olika proppar IKEA tvekar mellan att rekommendera.

Stort tack på förhand till den som kan svara på min fråga!
 
  • Närbild av etikett på en elektrisk installationsprodukt med tekniska symboler och specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Baksidan av en infällbar spotlights armatur liggande på ett träbord, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
J Johan.Andersson.81 skrev:
Det där stämmer inte överhuvudtaget. Är lampan ojordad och inte dubbelisolerad så bryr sig lampan väldigt mycket om ifall den har en jordad eller ojordad stickpropp. En jordad stickpropp ska absolut inte monteras på den lampan i så fall. Det vore absolut en säkerhetsrisk som inte finns om du kopplar lampan till ett ojordat uttag.
Var hittar du en ojordad kontakt som inte går att sätta i ett jordat uttag i dag?
 
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Överallt som denna kallad 3-polig kron: [länk]
Det där är dock en specialare för att man skall kunna styra två olika utgångar i en armatur. Den är iofs ojordad, men passar bara i äldre kronuttag.
IlloCiHs-aq_7vO0-UXu3JM7vufUQ8UjqxThIAW1rMWF1XAMSC2b9-WdGKSIKN5YlIT4PaT5F3pT5rYf-IHw883dl5TbwIgfTQ=l80-w275-h194-nu
Ett ojordat lamputtag har bara två poler:
resize.php

Sen kan det förstås finnas äldre uttag (ojordade) som har tre uttag, men bara två av hålen är aktiva
 
BirgitS
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det där är dock en specialare för att man skall kunna styra två olika utgångar i en armatur. Den är iofs ojordad, men passar bara i äldre kronuttag.
[bild]
Ett ojordat lamputtag har bara två poler:
[bild]

Sen kan det förstås finnas äldre uttag (ojordade) som har tre uttag, men bara två av hålen är aktiva
Javisst, det var bara det första som dök upp vid en sökning och jag tyckte det räckte för att visa att det inte är svårt att hitta ojordade kontakter som inte fungerar i jordade uttag.
 
Düsseldorff
J Johan.Andersson.81 skrev:
Skillnaden blir att om du monterar en jordad stickpropp på en ojordad armatur så kan du sätta den i ett jordat uttag. Vilket du inte kunnat göra om en korrekt lamppropp var monterad, eftersom det inte är säkert.
I det här fallet är det nu bekräftat att lampan är dubbelisolerad så då spelar det egentligen ingen roll säkerhetsmässigt. Men man kan inte utgå från att den är dubbelisolerad tills man fått det bekräftat. Möjlighet att Ikea skulle gjort en tabbe och sålt en felaktig produkt är inte obefintlig.
Men nu snackar du bara trams.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Men nu snackar du bara trams.
På vilket sätt?
 
Düsseldorff
J Johan.Andersson.81 skrev:
På vilket sätt?
Att det skulle spela någon som helst roll att montera en ojordat stickpropp eller en jordad med oanvänd jord i en dubbelisolerad lampa.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Att det skulle spela någon som helst roll att montera en ojordat stickpropp eller en jordad med oanvänd jord i en dubbelisolerad lampa.
Fast det sa jag aldrig. Jag sa att det spelar roll vilken propp som monteras på en ojordad lampa som inte är dubbelisolerad. Samt vidare att man inte kan utgå från att den är dubbelisolerad innan man har bekräftat det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.