D Daniel 109 skrev:
Problemet är att det inte är en enhetlig standard i bostäderna nu. Då måste de antigen ha flera varianter, eller göra som nu, skriva att de är för fast installation.
tror dom går runt det en då
 
M maria01 skrev:
jag tror att dom går runt reglerna när dom inte säljer med stickpropp
Det är enklare än så... det stavas pengar.
Sen säljs sen över hela världen och det finns olika standarder i olika länder
 
  • Gilla
BlackDragon och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Problemet är att det inte är en enhetlig standard i bostäderna nu. Då måste de antigen ha flera varianter, eller göra som nu, skriva att de är för fast installation.
De var länge sedan som det fanns en standard som alla hade.
 
X xxx.maws skrev:
Fast hur kan rätt stickpropp vara en säkerhetsfråga, med frågeställningen? Är lampan ojordad skiter den blanka fan i om den har en skyddsjordad stickpropp eller inte. Snarare ett konstruktionsfel på lampan isf.
Påstår du att det inte är en säkerhetsfråga?
Förutom dubbelisolerade lampor finns det skyddsjordade lampor. Vad skulle hända om man satte en ojordad stickpropp på en sådan? Vad har rummet för betydelse?
Och är det ok att sätta en skyddsjordad stickpropp på en dubbelisolerad lampa?
Och till sist har vi gamla armaturer av klass 0. Vilken stickpropp ska dessa ha och varför?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Påstår du att det inte är en säkerhetsfråga?
Förutom dubbelisolerade lampor finns det skyddsjordade lampor. Vad skulle hända om man satte en ojordad stickpropp på en sådan? Vad har rummet för betydelse?
Och är det ok att sätta en skyddsjordad stickpropp på en dubbelisolerad lampa?
Och till sist har vi gamla armaturer av klass 0. Vilken stickpropp ska dessa ha och varför?
TS har köpt en ny lampa. Den har en kopplingsplint med två ingångar. En för neutralledare samt en för fasledaren.
Det räcker så, du behöver inte argumentera för något annat.
 
  • Gilla
BlackDragon och 4 till
  • Laddar…
X xxx.maws skrev:
TS har köpt en ny lampa. Den har en kopplingsplint med två ingångar. En för neutralledare samt en för fasledaren.
Det räcker så, du behöver inte argumentera för något annat.
Såja, bli inte putt nu.
Titta noga på bilderna här: https://www.ikea.com/se/sv/assembly...a-5-spots-maessingsfaergad__AA-573640-8-2.pdf
Armaturen är tillverkad i mässingfärgat stål.
Bilderna antyder att enkelisolerade ledare kan komma i kontakt med metallhöljet i takkoppen.
Det kräver att den skyddsjordas.
Facit får vi när TS får armaturen i handen.
Innan dess bör ingen ge definitiva svar på vilken slags stickpropp den ska ha.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Såja, bli inte putt nu.
Titta noga på bilderna här: [länk]
Armaturen är tillverkad i mässingfärgat stål.
Bilderna antyder att enkelisolerade ledare kan komma i kontakt med metallhöljet i takkoppen.
Det kräver att den skyddsjordas.
Facit får vi när TS får armaturen i handen.
Innan dess bör ingen ge definitiva svar på vilken slags stickpropp den ska ha.
Jag är helt med på ditt resonemang, därav att jag skrev att man få skyddsjorda den i värsta fall. Men varför skulle Ikea eller något annan tillverkare för den delen sälja en enkelisolerad armatur utan skyddsjord? Det är där jag inte är med. Låter inte sannolikt. Men jag har haft fel för. Men enligt mig är det ett konstruktionsfel då. :thinking:
Vi pratar en fabriksny lampa, inte något loppisfynd från 70-talet.
 
  • Gilla
BlackDragon
  • Laddar…
hsd
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Såja, bli inte putt nu.
Titta noga på bilderna här: [länk]
Armaturen är tillverkad i mässingfärgat stål.
Bilderna antyder att enkelisolerade ledare kan komma i kontakt med metallhöljet i takkoppen.
Det kräver att den skyddsjordas.
Facit får vi när TS får armaturen i handen.
Innan dess bör ingen ge definitiva svar på vilken slags stickpropp den ska ha.
När man kollar närmare på anvisningen så är kopplingsplint ansluten till en 2polig kontakt som kopplas till armaturen när den hängs upp, troligen är kablaget dubbelisolerat och då borde det vara så genom hela armaturen
Vi får väl se om någon är förbi på ikea , förmodligen sitter även dubbelfyrkanten på etiketten ;)
 
  • Gilla
Knnth
  • Laddar…
Den innre ”pottan” kan mycket väl vara plast. Jag är rätt säker på att den är dubbelisolerad. Ikea är inte ett företag som chansar. Det leder bara till dyra återkallningar och dålig publicitet. Med deras upplagor är det värt att göra ordentliga granskningar. De är inte en liten importfirma.
 
  • Gilla
Hullefar och 4 till
  • Laddar…
Jag håller med. Det är helt orimligt att lampan inte skulle vara dubbelisolerad, eller med tydlig jordanslutning. Får man ens sälja klass 0 apparater numera?

Men om nu IKEAs kundtjänst påstår att den är en sådan olaglig (??) lampa, så får man utgå ifrån att den är det. Hur osannolikt det nu än är.
 
A
Det där med att få reda på om något är dubbelisoderat är omöjligt hos de stora försäljarna (t.ex IKEA och andra blandade varuhus). Säljarna vet inte ens vad det är och det skrivs inte i produktinformationen, på sin höjd kan kapsling skrivas om någon känner sig lite överambitiös. Det fick jag erfara när jag letade specifikt efter en dubbelisolerad taklampa till ett ojordat utrymme. Det slutade med att jag fick åka till butikerna och öppna förpackningar och läsa på märkskyltarna och fysiskt kontrollera om jord krävs. Kunskapen är noll, och det är inte bara hos IKEA utan nästa hos alla som säljer armaturer. Med 99,99% säkerhet är Barometer dubbelisolerad.
 
  • Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
Düsseldorff
D Daniel 109 skrev:
Den innre ”pottan” kan mycket väl vara plast. Jag är rätt säker på att den är dubbelisolerad. Ikea är inte ett företag som chansar. Det leder bara till dyra återkallningar och dålig publicitet. Med deras upplagor är det värt att göra ordentliga granskningar. De är inte en liten importfirma.
Den inre delen är av plast.
 
hsd hsd skrev:
När man kollar närmare på anvisningen så är kopplingsplint ansluten till en 2polig kontakt som kopplas till armaturen när den hängs upp, troligen är kablaget dubbelisolerat och då borde det vara så genom hela armaturen
Det är inte dessa jag tänker på, utan installationsledningen från taket. Anvisningen visar att man ska kunna ansluta "två enskilda trådar" från taket, och det är då enkelisolerade trådar. Det framgår ingenting om hur dessa är skyddade från att komma i kontakt med takkoppen av armaturen.

Man ska inte behöva "bygga om" en lampa direkt från butik till skyddsjordat utförande.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Men om den inre "pottan" är av plast. Vilket antyds av bilderna. Så tror jag att lampan kan uppfylla kraven för dubbelisolering. Men om nu IKEA påstår att den inte är dubbelisolerad...
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är inte dessa jag tänker på, utan installationsledningen från taket. Anvisningen visar att man ska kunna ansluta "två enskilda trådar" från taket, och det är då enkelisolerade trådar. Det framgår ingenting om hur dessa är skyddade från att komma i kontakt med takkoppen av armaturen.

Man ska inte behöva "bygga om" en lampa direkt från butik till skyddsjordat utförande.
Takkoppen är naturligtvis av plast. Även om synliga delar är av metall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.