Hej.

Jag har en önskan om att kunna manövrera lampan i hallen både från toppen av trappan och i hallen.
Så här fungerar det hos mig.
T ex om jag kommer hem och frun har släckt lampan i toppen av trappan så kan inte jag tända den i hallen. Har jag då bara ändrat läget på ljusknappen så kan man inte tända i toppen på trappan heller.
Jag har kollat bakom kontakterna och det verkar vara trappkontakter på båda, dvs en tråd in och två ut. Kontakterna har en "slot" märkt "S", en märkt "N", en märkt "1" och en märkt "2". I båda kontakterna går det in en tråd i "S" och ut en var i "1" och "2".
Jag har sett kopplingsscheman på hur en trappkontakt skall kopplas och rätta mig om jag har fel, trådarna ut bör väl inte spela någon roll om dom går från "1" på ena kontakten till "2" på den andra och tvärtom.
Kan det vara så att den ena "in"-tråden skall kopplas till "N" istället för "S"?
Tacksam för smarta och intelligenta svar, men kanske inte för smarta.;)...

Tack på förhand och för att jag får plus i kanten av frun
Mvh Krillekrock
 
Ta gärna bilder på hur båda strömbrytarna är inkopplade, så vi ser färger och märkningar, så ska vi försöka hjälpatill
 
Ta bilder på baksidan av strömbrytarna, så att man ser texten (och symbolerna) plus trådarna.

Jag misstänker att "S" och "N" är godkänt-märkena (Semko och Norges motsvarighet).
 
Nu när du säger det så, Demmpa. Tror att du har rätt.
Nu ser jag också att det är fel. Men hur blir det rätt? Måste jag mäta något för att vara säker?
Bör tillägga att båda ickevita trådar är blåa.

trappan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
hallen.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Du måste fota framsidan för baksidan säger ingenting
 
Har du inte haft loss eller kopplat om något verkar det som att en brytare är sönder och inte sluter i ena läget. Men ta bild på framsidan också så det syns hur den är tänkt att kopplas in.
 
Vanlig trappbrytare iaf. Frågan är om det kanske har varit sparkoppling här tidigare.

Har du en multimeter så kan du mäta dig fram hur det är kopplat. Alt får man öppna kopplingsdosor och kolla hur det är kopplat.
 
Ok.
Här kommer framsidan. Jag har inte kopplat loss, eftersom jag inte är 100%.
framsidan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit går in på P i båda. Kan jag mäta mig fram i fall en brytare är sönder? Och i så fall hur?
 
Det ser ut att vara rätt kopplat, har det funkat tidigare?
Har du något mätinstrument kan du med strömmen bruten lätt mäta upp dem. I ena läget ska du ha kontakt mellan P-1 och i andra P-2 och med kontakt menas då ca: 0 ohm om du mäter resistans.
 
Du ska ha växelvis kontakt mellan P o 1 eller mellan P o 2 beroende på hur brytaren står. Man måste veta vilket "system" man kopplat efter för att säga om/vart det är felkopplat.
Sök på trappkoppling så hittar du många inlägg som visar hur man ska koppla.
 
Jag har haft en kopplingsdosa öppen. Men där är det kaos.

Huset är från -59 och han som bodde här innan mig är numera senildement och kan inte svara vad som hänt när. Jag försöker att minska ett irritationsmoment åt gången och just nu har jag hamnat på trappan.
Kommer att ta in en elektriker när jag vinner på Lotto.
 
Tyvärr har det aldrig funkat så länge vi har bott i huset, ca 3 år.
 
Ja, då kan du få följa upp och kolla hur det hänger ihop, men börja med att mäta på brytarna. Det som syns på bilderna tyder på en standard trappkoppling, med tre trådar och en avvikande färg verkar det troligt och mest logiskt, men man vet aldrig.
 
Redigerat:
Nu har jag kollat.
0 ohm i P -> 1 och P -> 2 i båda brytarna.
 
Följ upp vart trådarna går och ta bilder på dosor osv så kanske det går att hjälpa dig lite på traven.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.