Två skäl att lägga utifrån huset (lodrätt) :
1. Skarvar är inget bra. Ger stickor i fötterna. Om bredden <4,8 m så kan man köra helved.

2. Skotta snö fungerar bäst med denna metod annars får man för mycket snö i skyffeln och kör sedan om man orkar ner den i trappan.

Har man däremot en ganska långsmal veranda så väljer man vertikalt.
 
Redigerat:
Korvgubbe
Visst är det jättesnyggt med trall lagt på diagonalen, men det tror jag inte skulle se bra ut på en så liten yta som TS pratar om här. Bygger man en större altan så är det ett jättebra tips, men en liten "gång" tror jag bara skulle se plottrig ut med trallen lagd så.
Nej, jag står kvar vid min åsikt att det blir snyggast om trallen läggs på tvären med en fris.
 
På ett gångstråk med tvärställd trall blir det känsligt med hur virket slår sig med tiden: Minsta nivåskillnad mellan bräderna blir en potentiell snubbeltråd.
 
  • Gilla
PutteQuick
  • Laddar…
Har du inte reglarna liggande ut från huset? Då blir det ju enklast och naturligast att lägga trallen parallellt med huset.
 
S
missa att det skulle va gånstråk.
en sak att tänka på är att trall kan be jävligt halt att gå på.
sanda eller salta är inte bra för då förstörs träet.
 
Lägg lämplig kvadratisk sten istället så slipper du fundera :)
 
A
Man lägger alltid trä så att man får så lite skarvar som möjligt eftersom trä ruttnar fortast där de är sågat.
 
  • Gilla
Hkraft
  • Laddar…
Väder och vind kommer att ge trallen stryk med tiden. Beroende på hur det ser ut så kommer troligen biten längst bort från huset att behöva bytas någongång i framtiden. Lägger du då brädorna längs med huset (vågrätt på ritningen) så kan du byta någon enstaka bräda längst ut. Lägger du på andra hållet så måste du byta allt även om det bara är några dm ytterst som är skadat.
 
Alfred Jonsson skrev:
Man lägger alltid trä så att man får så lite skarvar som möjligt eftersom trä ruttnar fortast där de är sågat.
Visst är det så men ska man alltid tänka på det viset så skulle det väl inte finnas ett enda hus med liggande träpanel så jag antar att vattnet rinner bort mycket bättre på stående... Ibland måste väl form gå före funktion?
 
A
Riggen skrev:
Visst är det så men ska man alltid tänka på det viset så skulle det väl inte finnas ett enda hus med liggande träpanel så jag antar att vattnet rinner bort mycket bättre på stående... Ibland måste väl form gå före funktion?
Där där diskuteras flitigt på rasterna, vi som jobbar som snickare kan inte förstå hur någon kan välja liggande panel på hus, framförallt inte på västkusten där vi har fuktigt 7-8 månader om året.
 
  • Gilla
Jonas Westbom
  • Laddar…
S
alfred,
det lätta svaret. dom tyckte det va snyggt.
 
Personligen skulle jag lagt dem i samma riktning som golvet i anslutande rum.
 
Tack så jättemycket för alla svar!

Som vanligt blir det väl frugan som bestämmer och det lutar åt att lägga lodrätt (som en naturlig fortsättning på trappan).

Förhoppningsvis återkommer jag med det färdiga resultaten senare i vår.

--------------------

Svar på några funderingar:
"Har du inte reglarna liggande ut från huset? Då blir det ju enklast och naturligast att lägga trallen parallellt med huset."
Det finns inte några reglar alls utan allt skall byggas från grunden.

"en sak att tänka på är att trall kan be jävligt halt att gå på. sanda eller salta är inte bra för då förstörs träet."
Det är ett sommarhus så vi slipper i alla fall att salta.

"Lägg lämplig kvadratisk sten istället så slipper du fundera"
Altanen är mer än 1 meter över marken.

"Väder och vind kommer att ge trallen stryk med tiden."
Här fanns en altan tidigare som är riven nu eftersom den börjat svikta. Den höll i 60 år vilket jag tycker är acceptabetl.
 
Redigerat:
ullberg
The Tor skrev:
"Väder och vind kommer att ge trallen stryk med tiden."
Här fanns en altan tidigare som är riven nu eftersom den börjat svikta. Den höll i 60 år vilket jag tycker är acceptabetl.
Gör som i mina bilder ovan, 45x195 tryckat som trallvirke, så håller den nog betydligt längre än så. Dessutom känns det så underbart massivt.

/U
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.