Hej

Tänkte bara visa några bilder på vårt trädäck.

Har spenderat många timmar på forumet för att snappa upp idéer och tips
på hur man kan bygga (eller hur många valt att bygga).

Och jag vill naturligtvis lämna mitt bidrag på forumet till alla er som ännu inte har påbörjat eller avslutat era arbeten...

Det är lätt att bli tokig och det finns en tråd för varje tanke och inte alltid är man mycket klokare när man släcker lampan för att få några timmars sömn efter att ha spenderat timmar för att kolla på....

* Avstånd mellan plintar, bärlina och golvreglar samt dimensioner på dessa.
* Plintar - Gjuta själv eller köpa färdiga.
* Fristående eller bultat i grunden.
* Gräva fär hand, borra med maskin eller gräva med minigrävare.
* Vända kärnvirket upp eller ner.
* Vilken trallskruv som skall användas.
* Ytbehandling.

... men så här gjorde iallafall jag.

Jag utgick från trallvirke 120x28 och golvreglar på cc60.
Med 145x45 på både bärlina och golvreglar och då jag valt att lägga trallen som jag gjort gjorde jag mig en egen bedömning av spännviddstabellen som snurrat runt här på forumet och kom fram till att 1.5 m mellan både plintar och bärlina skulle bli stabilt.

Hyrde en minigrävare och planlaser och tre dagar senare så var plintarna på plats.
Många plintar blev det och trädäcket är naturligtvis helt fristående från huset som har gjuten platta med cellplast isolering. Jag valde att köpa fasta plintar.

Golvreglarna är spikade med 3x150mm runt om och laskarna är 1m långa och spikade med 24st 100mm (6 + 6 | 6 + 6) i varje skarv.

Trallvirket är lagt med sur gubbe (kärnsidan nedåt) och skruvat med Gunnebos Rostfria A4.

Har inte ytbehandlat ännu men har köpt på mig 6 liter av Gjöcos herregårds terassebeis

Så här blev resultatet av allt surfande på forumet.











Tack för hjälpen!!

Jag kommer att bygga ett inglasat uterum med saddeltak från Willab på betongplattan efter sommaren.

Men innan dess så blir det en hel del läsning på forumet naturligtvis...

Posta gärna en kommentar.

Hälsningar Stefan
 
Redigerat:
Mycket stilfullt, helt i min smak. Dessutom ser det proffsigt ut. Men nu kommer frun att kräva utemöbler som matchar däcket!
 
Instämmer med föregående talare...

Mycket snyggt!!! Skulle också kunna tänka mig mitt golv så.
Kanske dags att lägga om det jag lade i fjol?:D

//Daniel
 
Ambitiöst, ovanligt och snyggt med diagonallagd trall! Visst är det häftigt med all info man kan hämta från forumet, ta till sig, sortera bort, smaka på och slutligen omforma till sina egna idéer? Det har du lyckats med på ett utmärkt sätt - grattis!

Kul att se hur du sammanfattade de frågor, som varje säsongstart fyller upp altanforumet ;)

steffo74 skrev:
* Avstånd mellan plintar, bärlina och golvreglar samt dimensioner på dessa.
* Plintar - Gjuta själv eller köpa färdiga.
* Fristående eller bultat i grunden.
* Gräva fär hand, borra med maskin eller gräva med minigrävare.
* Vända kärnvirket upp eller ner.
* Vilken trallskruv som skall användas.
* Ytbehandling.
Har man koll på detta, så är det bara att börja bygga :D

Skall bli spännande att se ditt uterum framöver! Med sadeltak slipper du dessutom akvarie-/skokartongkänslan. Uterum med sadeltak passar nog perfekt på din husgavel.

Njut nu av ditt storverk!
 
Riktigt snyggt
 
stilofunk skrev:
Mycket stilfullt, helt i min smak. Dessutom ser det proffsigt ut. Men nu kommer frun att kräva utemöbler som matchar däcket!
Haha, jo det tycker nog jag med men det har känts onödigt att ordna detta innan uterummet är på plats. Sambon tycker vi ska ha möbler i uterummet som inte är "utemöbler":confused: om du förstår vad jag menar.
 
Riktigt snyggt!
bra jobbat!
Jag ska nog "sno" idén (om det är ok? :) ) när jag bygger decket när uterummet är klart
 
Jag kan lägga in ritningar om någon är intresserad?

/Stefan
 
Gör gärna det! :)
 
Undrar hur däcket ser ut efter vintern... snart dax att få iordning uterummet...
 
Riktigt snyggt. Lägg gärna ut ritning med!!
 
Jösss vad stiligt!
Jag la nytt trädäck förra sommaren, är helt nöjd med mitt, lite missar här och där, men i det hela är jag nöjd. Ända till jag såg ditt...
Funderar på att riva upp en bit där det är lite snett, slarv av mig! Annars är det fortsättning av balkongbygge för min del, det blir en stor balkong. Kan skicka lite bilder när all snön är borta...

mikael//
 
Hej, En fråga bara...angående.. "Trallvirket är lagt med sur gubbe (kärnsidan nedåt)"........?
Vad blir det för skillnad långsiktigt?
//Tero
 
Tero

Här har du drygt 100 svar på din fråga - Kärnvirke uppåt eller nedåt? :D
Det handlar bl.a. om virkets tålighet, sprickbildning och inte minst hur trallbrädan böjer sig - antingen skålar den sig (konkav) eller så kupar den sig (konvex).

Teorin säger en sak när det gäller hur virke beter sig när det torkar. I praktiken beter sig virket inte alltid "som det skall". I fallet med trallvirke, som nästan ständigt utsätts för nederbörd och dagg/kondens, kan "det felaktiga beteendet" bero på att virket sällan eller aldrig torkar till den fuktkvot som virke inomhus gör.

Kanske inget direkt svar på din fråga men du kan ju plöja igenom den länkade tråden och sedan bilda dig en egen uppfattning - långsiktigt brukar det fungera bäst :S

På min altan beter sig virket lite som det vill . . .
 
Än så länge så fer det bra ut....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.