Ett tag var ju fönstren av dålig kvalitet, men som många sagt tidigare. Det går sällan att räkna hem ett fönsterbyte. På ett hus från 1975 så tycker jag själv (just nu) att det kulturellt och utseendemässigt inte är nån grej att byta fönster. På äldre hus gör ofta ett fönsterbyte att husets utseende förstörs, plus att fönster från första delen av 1900-talet ofta är av oslagbar virkeskvalitet. Men är nuvarande fönster OK i träet och mekaniken och inte har "dimmiga" rutor skulle jag bara måla om. Men välj rätt färg!

Utan att vara kunnig på 70-talshus så skulle jag nog själv inte dragit in radiatorer och vattenburen värme. Möjligen, om uppvärmningen var dyr och golven fula så skulle jag lagt vattenslingor i golven och skaffat bergvärme. Men i södra sverige vete katten om det lönar sig? Har man tonåringar som maratonduschar så är bergvärme inte fel. Eller i allafall en värmepump av något slag som värmer varmvattnet...

Om det är direktverkande el nu så sätt in en LLVP "sålänge", den lönar sig nog med nuvarande elpriser redan efter en vinter. Dessutom bra som AC på sommaren.

Byt tätningslister, lägg extra isolering på krypvinden, sätt in en LLVP. Totalt kostar det mindre än 50.000.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Vad många svar om att sätta in vattenburen värme. Det kostar ju massor av pengar och ger visserligen mycket trevligare värme än luftluft men det kostar ju mycket mer än vad det smakar. Jag skulle säga att det dessutom är i princip omöjligt att räkna hem.
 
M Förstagångsköparen skrev:
Ok fönstrena är trä och helt ok. Men fönstrna är bruna. Det passar inte alls in med resten av huset. Det är ett jävla jobb att måla. Men kanske är bra att sätta in vattenburet system med luftvattenvärmepump då..

Frågan är om det verkligen gör så stor skillnad från dagens läge. Vi har luftluften som nästan kör själv. Med bara lite stöttning av elradiatorer vissa tider på dygnet ibland.
Hade oxå gamla bruna treglasfönster jag tänkte måla, byta tätningslist samt de läckande glaskasetterna. Efter första fönstret insåg jag att jobbet skulle ta evigheter och med öppna fönsterhål i veckor.
Köpte istället nya träfönster från skånska bygg på ngn vårkampanj och bytte själv. 90ksek för hela villan inkl 3 nya altandörrar med sidoluft.
Förutom bättre klimat så blev det tystare inne då drevningen runt fönstren från sjuttiotalet var slarvjobb.
Ps. Bytte takvärmen till vattenburet i hela huset först.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C Cpunk skrev:
Vad många svar om att sätta in vattenburen värme. Det kostar ju massor av pengar och ger visserligen mycket trevligare värme än luftluft men det kostar ju mycket mer än vad det smakar. Jag skulle säga att det dessutom är i princip omöjligt att räkna hem.
Det handlar väldigt mycket om komfort, för det är ingen bra komfort i ett äldre hus som har haft direktverkande elradiatorer och går över till luft/luft i de flesta fall. Nu bor ju ts i södra Sverige så då är det en svårare ekvation, men betydligt intressantare norröver. Men får väldigt ojämn värme i ett typiskt gammalt hus utan öppen planlösning och halvdålig isolering.

(tillägg: man kan ju förstås behålla elradiatorer och komplettera med luft/luft, men med de elpriser vi börjar se kan det också bli ohållbart i längden, återigen vid våra kallare breddgrader)
 
  • Gilla
Jättefranskan och 2 till
  • Laddar…
Vattenburen värme har ju en fördel till, och det är att den relativt flexibelt går att "mata" med olika energislag. Ved, pellets, värmepump, fjärrvärme, el...
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Jag renoverade mitt hus från -67 under 2022 i följande ordning.

Tak
Bergvärme
Fönster
FTX
Dränering

jag skulle säga att taket är iallafall viktigast! Allt du har renoverat förstörs mycket snabbt vid ett läckage
 
Du säger att taket är tätt, vilket givetvis är bra. Men frågan är, hur länge? Du bör besiktiga taket omgående. Om taket är så gammalt, är troligtvis pappen slut. För även om pannorna håller tätt, så måste även pappen göra det. Annars är det bara en tidsfråga. OBS. låt ingen "takförsäljare" titta på det. Han kommer garanterat döma ut det. På samma sätt som fönsterförsäljaren försöker lura dig. (Hade du haft englasfönster från 1800-talet ett U-värde på 3 varit mer realistiskt).
 
C
M Förstagångsköparen skrev:
Hur ska jag tänka för att inte vara dum och göra saker i fel ordning?
Jag tror de största "smällarna" man kan åka på vad gäller ordningen är att hoppa över grundläggande saker innan man börjar med dyra ytskikt som är "i vägen" för sådana åtgärder.
Typ renovera badrummet och sedan komma på att man behöver byta stammar, installera en solanläggning och sedan få för sig att byta taket, osv.

Konvertera till vattenburet är ju typiskt en sådan grej man helst gör i samband med en stor renovering.
 
M Förstagångsköparen skrev:
Hur vet man om vinden behöver isoleras? Jag har stoppat upp huvudet och tittat och lite isolering ligger där. Men vet inte om det är tillräckligt. Ska man isolera golvet på vinden OCH taket?
På ett 70-talshus skall facken mellan golvbjälkarna vara fyllda, kolla efter saknad isolering efter att folk trampat eller mössen varit framme. Men skall du fylla högre än så bör du tala med sakkunnig för kallare klimat på vinden kan ge mögel.
 
Det kommer antagligen nytt bidrag för energieffektivisering. Det är tudelat. Dels kan man få bidrag för uppvärmningen, dels för "klimatskalet" ( isolering, fönster etc)
Max 30.000 per del. Själva tänker vi nog byta vår direktverkande el till vattenburet. Vi har hus byggt -38 där vi både tillläggsisolerat vinden och ytterväggarna. Uppvärmning med elradiatorer och luftvärmepump. Visst, vi har minskar elanvändningen genom att köra Luftvärmepumpen hårt - men... rätt kallt ändå och så sitter utblåset i vardagsrummet så det både låter och blåser mycket (nästan ny Mitsubishipump) Jag inbillar mig att det är mycket trevligare med vattenburet system
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Det ligger en promemoria på regeringen bord som kommer ge bidrag på 50% av materialkostnaden vid konvertering från direktverkande eluppvärmning till någon typ av värmepump. Även förbättring av klimatskärmen (tilläggsisolering mm) berättigar till 50% bidrag. Maxbeloppet är 30.000 kr för varje, dvs 60 000 max. Pengar finns redan reserverade i årets statsbudget. Förslaget är på remiss just nu och mer info finns på Boverket.
Att ta ett större grep om vattenburen uppvärmning, golvvärme, nya fönster, eldragning, fiber och dylikt är nog kostnadseffektiv och smart innan man färdigställer första rummet med golv- och taklister.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.