D Daniel 109 skrev:
Har du trefas matning till det? Blir man grillad på kuppen?
Japp. Trefas draget från pannrummet. Har inte kört det på ngr år men det är rysligt tungt att flytta
 
  • Wow
Roger Fundin
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Sedan kvarstår faktumet att LED innehåller diverse komponenter som kostar resurser och pengar att ta fram och återvinna. Detta talas det aldrig om lika lite som batterierna och dess tillverkning/återvinning när det gäller t.ex. elbilar (men det är en annan diskussion).
Jag tycker det pratas ganska mycket om båda. I lysrörsfallen då om det är ett resursslöseri att man inte har utbytbara ljuskällor, utan att hela armaturen måste bytas när den dör. Mot det kan man resa både estetiska och hållbarhetsmässiga argument.

De estetiska är väl främst om man ska behöva leva med att plötsligt ha olika armaturer i taket för att en av tre gick sönder och det inte går att få tag på en likadan längre.

De hållbarhetsmässiga är de du tar upp om elektronik (men även plast) som måste kasseras när ljuskällan är slut. Där kan jag väl iofs. hålla med om att avsaknaden av bra svar är skriande – men så är det ju med nästan all återvinning. Men pratas om det gör det ju.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M maria01 skrev:
finns det led rör med varmt ljus ?
Har bytt ut tre lysrörsarmaturer till tunna plafonder med LED som kan dimras och ändra ljusstyrka, finns i tvättstuga/relax och arbetsrum.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Om man ser det stora talet t8 lysrör som finns runt om i Sverige och lyser med sin tillvaro.. Så blir det dyrt att bygga om dessa.

Kanske inte så genomtänkt (som vanligt) av våra politiker. Att tvingas byta ut en armatur fullt fungerande bara för att man måste ha led. visst bygga om är ett alternativ men ce märkningen försvinner. Att tvingas byta ut eller bygga om en armatur då börjar det bli för mycket för lilla mig.
När det är lågenergilampor med mer eller mindre kända socklar brukar det inte vara några problem. Då är det bara att byta ljuskälla. (förutsatt att det finns med rätt sockel)
Sen är jag positiv till att det kraven på led blir större och större. Men nu börjar man kraffsa på någonting som inte är enkel att byta.
Där borde man göra en längre utfasning, just när det gäller lysrören.
Håller med. Man skriver att utfasningen skall pågå i 5 år men undrar om det verkligen finns så många rör i handlarnas förråd. Risk att det blir brist och att många aktörer tvingas byta ut fullt fungerande armaturer i förtid.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker det pratas ganska mycket om båda. I lysrörsfallen då om det är ett resursslöseri att man inte har utbytbara ljuskällor, utan att hela armaturen måste bytas när den dör. Mot det kan man resa både estetiska och hållbarhetsmässiga argument.

De estetiska är väl främst om man ska behöva leva med att plötsligt ha olika armaturer i taket för att en av tre gick sönder och det inte går att få tag på en likadan längre.

De hållbarhetsmässiga är de du tar upp om elektronik (men även plast) som måste kasseras när ljuskällan är slut. Där kan jag väl iofs. hålla med om att avsaknaden av bra svar är skriande – men så är det ju med nästan all återvinning. Men pratas om det gör det ju.
Jag har då aldrig hört de som t.ex. står i TV och ivrar för byte från glödlampor till LED ens nämna de komponenter som finns i en LED-lampa och hur dessa tas fram och skall tas om hand när lampan är slut.
För min del fortsätter jag med glödlampor och lysrör inomhus eftersom det vore ett rent vansinne att kassera det som fungerar d.v.s. grejor jag redan har inköpta för att ersätta dem med nyinköpta LED-lampor/rör.
 
M maria01 skrev:
finns det led rör med varmt ljus ?
Ett problem med LED-belysningen är att det hittills har varit svårt att hitta högre färgtemperatur än 2700 K, finns det något avvikande är det oftast ännu lägre (vilket uppfattas som "varmare"). 2700 K är en teknisk begränsning för vanliga glödlampor om de ska få 1000 h livslängd. Halogenglödlampor har ofta en något högre färgtemperatur (3000 kanske 3200) men är fortfarande rätt gula. På många ställen vill jag ha ett vitare ljus, kanske 4000-5000 K i färgtemperatur och då är lysrör bra. Ska de ta bort dessa får de se till att tillhandahålla LED-belysning med högre färgtemperatur.
Ett annat problem är färgåtergivningsindex. Här är glödlampor näst intill perfekta dvs de når 100. Gamla lysrör kunde ha dålig färgåtergivning, kanske 60-75 men moderna lysrör är bättre och de bästa sorterna i den allmänna handeln har brukat ligga på 90-95 även om de för vissa färger kunnat ge konstiga effekter. För tryckerier och andra ställen där en god färgåtergivning är kritisk finns eller har i varje fall funnits speciallysrör med hög färgtemperatur som nått 98 i färgåtergivningsindex.
Många LED-belysningar har mindre god och ofta dåligt specificerad färgåtergivning. Det börjar kanske bli bättre och de som är avsedda för innebelysning är nog ofta bättre än de som finns i ficklampor och liknande.

Clas Ohlson hade för rätt många år sedan LED-lampor med bra färgåtergivning men katastrofal livslängd.

När det var nytt LEDslingor till jul var det ofta väldigt kallvita, nästa blåvita lysdioder i dem. De är knappast något man i allmänhet vill har till innebelysning, men till vintersnön ute var de vackra. Tyvärr har dessa nästan försvunnit från marknaden och ersatts med tråkiga gulaktiga dioder som väl kan vara bra på sina ställen, OM man också finge andra alternativ att välja på.

En sak att se upp med när det gäller utfasning av lampor och andra produkter inom EU är att det ofta är lobbyister som vill minska konkurrensen och sälja sina nyare och dyrare produkter som ligger bakom.
 
  • Gilla
Bombus pratorum och 3 till
  • Laddar…
F FGLIN skrev:
Ett problem med LED-belysningen är att det hittills har varit svårt att hitta högre färgtemperatur än 2700 K, finns det något avvikande är det oftast ännu lägre (vilket uppfattas som "varmare"). 2700 K är en teknisk begränsning för vanliga glödlampor om de ska få 1000 h livslängd. Halogenglödlampor har ofta en något högre färgtemperatur (3000 kanske 3200) men är fortfarande rätt gula. På många ställen vill jag ha ett vitare ljus, kanske 4000-5000 K i färgtemperatur och då är lysrör bra. Ska de ta bort dessa får de se till att tillhandahålla LED-belysning med högre färgtemperatur.
Ett annat problem är färgåtergivningsindex. Här är glödlampor näst intill perfekta dvs de når 100. Gamla lysrör kunde ha dålig färgåtergivning, kanske 60-75 men moderna lysrör är bättre och de bästa sorterna i den allmänna handeln har brukat ligga på 90-95 även om de för vissa färger kunnat ge konstiga effekter. För tryckerier och andra ställen där en god färgåtergivning är kritisk finns eller har i varje fall funnits speciallysrör med hög färgtemperatur som nått 98 i färgåtergivningsindex.
Många LED-belysningar har mindre god och ofta dåligt specificerad färgåtergivning. Det börjar kanske bli bättre och de som är avsedda för innebelysning är nog ofta bättre än de som finns i ficklampor och liknande.

Clas Ohlson hade för rätt många år sedan LED-lampor med bra färgåtergivning men katastrofal livslängd.

När det var nytt LEDslingor till jul var det ofta väldigt kallvita, nästa blåvita lysdioder i dem. De är knappast något man i allmänhet vill har till innebelysning, men till vintersnön ute var de vackra. Tyvärr har dessa nästan försvunnit från marknaden och ersatts med tråkiga gulaktiga dioder som väl kan vara bra på sina ställen, OM man också finge andra alternativ att välja på.

En sak att se upp med när det gäller utfasning av lampor och andra produkter inom EU är att det ofta är lobbyister som vill minska konkurrensen och sälja sina nyare och dyrare produkter som ligger bakom.
Jag tror att de flesta klarar sig bra med de temperaturer som finns. Högre temperatur blir lätt lite blått. Själv uppskattar jag den lägre temperaturen. Jag vill ha lite varmare ljus.
Färgåtergivning är nog väldigt få som efterfrågar. Att det ställs högre krav på ljuset i ett tryckeri kan jag tänka mig när du säger det.
Däremot tror jag att det är dags för folk att lära sig lumen. Släppa jämförelsen med lampan. Även jämförelse med w mellan led lan bli fel. Så när ska folk lära sig?
För mig är K och lm det intressanta. inte färgåtergivningen
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Med tanke på att de allra flesta inte har bytt lysrör årligen utan istället har låtit lysrören brinna tills de slocknar och därmed har accepterat ett påtagligt lägre ljusflöde än nya lysrör och dessutom riktigt dålig färgåtergivning av de gamla urbrunna rören så tror jag inte LEDens färgåtergivning är en faktor.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F FGLIN skrev:
Ett problem med LED-belysningen är att det hittills har varit svårt att hitta högre färgtemperatur än 2700 K, finns det något avvikande är det oftast ännu lägre (vilket uppfattas som "varmare"). 2700 K är en teknisk begränsning för vanliga glödlampor om de ska få 1000 h livslängd. Halogenglödlampor har ofta en något högre färgtemperatur (3000 kanske 3200) men är fortfarande rätt gula. På många ställen vill jag ha ett vitare ljus, kanske 4000-5000 K i färgtemperatur och då är lysrör bra. Ska de ta bort dessa får de se till att tillhandahålla LED-belysning med högre färgtemperatur.
Ett annat problem är färgåtergivningsindex. Här är glödlampor näst intill perfekta dvs de når 100. Gamla lysrör kunde ha dålig färgåtergivning, kanske 60-75 men moderna lysrör är bättre och de bästa sorterna i den allmänna handeln har brukat ligga på 90-95 även om de för vissa färger kunnat ge konstiga effekter. För tryckerier och andra ställen där en god färgåtergivning är kritisk finns eller har i varje fall funnits speciallysrör med hög färgtemperatur som nått 98 i färgåtergivningsindex.
Många LED-belysningar har mindre god och ofta dåligt specificerad färgåtergivning. Det börjar kanske bli bättre och de som är avsedda för innebelysning är nog ofta bättre än de som finns i ficklampor och liknande.

Clas Ohlson hade för rätt många år sedan LED-lampor med bra färgåtergivning men katastrofal livslängd.

När det var nytt LEDslingor till jul var det ofta väldigt kallvita, nästa blåvita lysdioder i dem. De är knappast något man i allmänhet vill har till innebelysning, men till vintersnön ute var de vackra. Tyvärr har dessa nästan försvunnit från marknaden och ersatts med tråkiga gulaktiga dioder som väl kan vara bra på sina ställen, OM man också finge andra alternativ att välja på.

En sak att se upp med när det gäller utfasning av lampor och andra produkter inom EU är att det ofta är lobbyister som vill minska konkurrensen och sälja sina nyare och dyrare produkter som ligger bakom.
Det finns LED med högre kelvintal och rätt bra RA men säljs ofta inte vanliga butiker. Det tycks ha blivit två standarder kallvit 4000 k och vamvit 2700 K. I hemmiljö är 3000 K bäst som allround imo, men svårt att få tag på. Själv kör jag nu nästan genomgående Philips hue och anpassar färgtemperatur och styrka efter dagens gång.

Folk i allmänhet tycks dock inte bry sig och landar gärna ett riktigt fult ljus.
 
D Daniel 109 skrev:
Sannolikt är det fukten som tar död på dem. Om de är igång blir de så pass varma att de inte blir fuktiga.
De första LED vi köpte var på Clas Ohlson, vilket var rena rama skräpet. Dessa fick de tillbaka med buller och bång.

Valde då att satsa på Osrams Ledvance-serie i tron om att ett välkänt märke skulle hålla vad de lovar. De höll bättre men gick fortfarande sönder långt före utlovad livslängd. Efter några vändor med inköpsställena skickar jag konsekvent in dessa direkt till Osram istället och kräver erstättningslampor. Det brukar kvidas lite men det kommer ersättningslampor. Vid ett tillfälle fanns inte samma lampa kvar i sortimentet och det fanns ingen med samma egenskaper vilket slutade med att de fick ersätta samtliga lampor i det rummet.

I denna ändlösa process har jag bland annat fått skriftligt bekräftat av Osrams Teknik&Kvalitet-avdelning att "lampor som sitter utomhus i armaturer som inte är täta kan bli förstörda av fukten i förtid."

Våra lampor i takfoten tätade jag därför med silicon mellan lamp-gängan och själva lampkroppen senast och peppar peppar så har de nu hållr betydligt längre än annars.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
[...]
Sedan kvarstår faktumet att LED innehåller diverse komponenter som kostar resurser och pengar att ta fram och återvinna. Detta talas det aldrig om [...] en mer nyanserad bild av dem vore på sin plats.
:rolleyes:
Om du ville ha en "mer nyanserad bild" så kunde du skaffa det närsomhelst.

  • Scholand, M., & Dillon, H. E. (2012). Life-cycle assessment of energy and environmental impacts of LED lighting products part 2: LED manufacturing and performance
  • Lim, S. R., Kang, D., Ogunseitan, O. A., & Schoenung, J. M. (2013). Potential environmental impacts from the metals in incandescent, compact fluorescent lamp (CFL), and light-emitting diode (LED) bulbs.
  • Principi, P., & Fioretti, R. (2014). A comparative life cycle assessment of luminaires for general lighting for the office–compact fluorescent (CFL) vs Light Emitting Diode (LED)–a case study.
  • Shahzad, K., Rehan, M., Ismail, I. M. I., Sagir, M., Tahir, M. S., Bertok, B., & Nizami, A. S. (2015). Comparative life cycle analysis of different lighting devices.
  • International Institute for Industrial Environmental Economics [IIIEE]. (2016). Circle of Light. The impact of the LED Lifecycle
  • Franz, M., & Wenzl, F. P. (2017). Critical review on life cycle inventories and environmental assessments of LED-lamps.
  • Lindhqvist, T. (2018). LED och livscykler: Livscykelbaserade miljöhänsyn vid inköp av LED-ljus. The International Institute for Industrial Environmental Economics.
  • Casamayor J, Su D, Ren Z. (2018) Comparative life cycle assessment of LED lighting products. Lighting Research & Technology.

Du har tillgång till samma sökmotorer som jag. Använd dem ibland istället för att lajva facebook-boomer.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
N
ulfben ulfben skrev:
:rolleyes:
Om du ville ha en "mer nyanserad bild" så kunde du skaffa det närsomhelst.

  • Scholand, M., & Dillon, H. E. (2012). Life-cycle assessment of energy and environmental impacts of LED lighting products part 2: LED manufacturing and performance
  • Lim, S. R., Kang, D., Ogunseitan, O. A., & Schoenung, J. M. (2013). Potential environmental impacts from the metals in incandescent, compact fluorescent lamp (CFL), and light-emitting diode (LED) bulbs.
  • Principi, P., & Fioretti, R. (2014). A comparative life cycle assessment of luminaires for general lighting for the office–compact fluorescent (CFL) vs Light Emitting Diode (LED)–a case study.
  • Shahzad, K., Rehan, M., Ismail, I. M. I., Sagir, M., Tahir, M. S., Bertok, B., & Nizami, A. S. (2015). Comparative life cycle analysis of different lighting devices.
  • International Institute for Industrial Environmental Economics [IIIEE]. (2016). Circle of Light. The impact of the LED Lifecycle
  • Franz, M., & Wenzl, F. P. (2017). Critical review on life cycle inventories and environmental assessments of LED-lamps.
  • Lindhqvist, T. (2018). LED och livscykler: Livscykelbaserade miljöhänsyn vid inköp av LED-ljus. The International Institute for Industrial Environmental Economics.
  • Casamayor J, Su D, Ren Z. (2018) Comparative life cycle assessment of LED lighting products. Lighting Research & Technology.

Du har tillgång till samma sökmotorer som jag. Använd dem ibland istället för att lajva facebook-boomer.
Inte många exempel på när ämnet tagits upp i de reportage media (du vet TV och radio) gör om LED:s förträfflighet. Skall man vara trovärdig skall man berätta både för- och nackdelar med en produkt.

Du kan ju roa dig med stt googla på folkvett så kanske du kan lägga ner fjanterier som det du skrev i den sista meningen i ditt f.ö. ganska ointressanta inlägg.
 
C
mexitegel mexitegel skrev:
Det brukar kvidas lite men det kommer ersättningslampor.
Pratar vi inom eller utanför reklamationsfristen?
Det är ju annars problemet med denna typ av långlivade konsumentprodukter. Det är rätt riskfritt för tillverkarna att släppa produkter även om de vet att de inte uppfyller den utlovade livslängden på 15 eller 25 000 timmar, så länge de håller längre än reklamationsfristen och kanske deras bedömning av marknadens "minne".

Tog med mig en påse trasiga lampor till Ikea sist jag var där, mest på skoj för att se deras inställning. Men den var föga förvånande att fristen för reklamation löpt ut och att vad som utfästs utöver det är ointressant.
 
hsd
Och de flesta kräver kvitto, hur många sparar kvitton för lampor
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.