Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ok så om hyresgästen bränner ned huset finns det försäkring men inte om han/hon slår sönder den.

Hur blir det om hyresgästen bara bränner ner sin lägenhet och inte huset? Finns det försäkring för det?
hyresgästen så klart,finns fall där hyresgäst är oförsäkrad,han får då stå för sanering mm mm
 
Hornstäve Hornstäve skrev:
Inget att tillföra i sak, vill bara framföra att fan vad bra av dig att hyra ut och ge en person en andra (eller tredje) chans. Det är alldeles för många som verkar ha glömt att alla kan hamna i skiten. Heja dig!
I slutändan visade det sig att beslutet skapade problem för stuguthyraren.
Anser att det är betydligt klokare att lägga sina resurser på mer konstruktiva saker än att lägga tid på tosingar.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Jag hade en hyresgäst som höll på att ställa till det med en vattenskada.
Tror jag hade runt 40.000 i självrisk, som tur var bedömdes det som så lite vatten som tagit sig ner i bjälklaget att det skulle torka ut utan skada.
Hade det varit en större skada så hade hg hemförsäkring betalat vår självrisk, har jag för mig. Men det blir ju ett jäkla processande...
 
J Jontha skrev:
Socialen? Snabba vändningar i humör? Det låter som du har en person med ADHD och asperger, eller någon som eventuellt är bipolär? Jag skulle bara hålla kontakt med soc och redogöra för dem vad som händer. När gästen sedan väljer att flytta får de istället stå för kostnaden av reparation. Det är inte något konstigt för dem. Personer med dessa svårigheter hamnar hos kronofogden för att de inte är förmögna att planera och komma ihåg. Konsekvenstänket är på en 5-årings nivå - som bäst!!

Om det är som jag tror så kan en väldigt trivial sak legat till grund för utbrottet. Typ att någon hängt upp t-shirten på fel krok eller inte stängt en viss dörr.
Men hallå..... du vet inget om personen. Jag har ADHD och lite annat och det där tyckte jag inte om att du skrev som du gjorde.
Personer med dessa svårigheter hamnar hos kronofogden för att de inte är förmögna att planera och komma ihåg. Konsekvenstänket är på en 5-årings nivå - som bäst!!
Jag har köpt mitt eget hus på landet och alla maskiner vi behöver och bilen. Har lantdjur m.m. Håller i ekonomin själv. Så snacka inte skit om ADHD personer. :( Psykbryt kan vem som helst få även "normala" personer.

Förövrigt en intressant tråd då många hyr ut privat till folk och kanske inte är så insatta i detta ämne med skadegörelse. Har på avstånd följt en person som flyttat runt mycket och denne lämnade alltid skadegörelse efter sig på varje ställe så när jag fick förfrågan så sa jag nej. Hen har stått i tidningarna ofta för skadegörelse så inte svårt följa spåren. Och det vara av ren hämnd då den inte kan komma överens med folk alls. Så passa er för att hyra ut utan bakgrundskontroll.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Älska
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ok så om hyresgästen bränner ned huset finns det försäkring men inte om han/hon slår sönder den.

Hur blir det om hyresgästen bara bränner ner sin lägenhet och inte huset? Finns det försäkring för det?
Det får du fråga hyresgästen.
 
Jag antar att hyresvärdens försäkring går in och täcker till att börja med, sen kommer försäkringsbolaget att kräva hg på pengarna
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jag antar att hyresvärdens försäkring går in och täcker till att börja med, sen kommer försäkringsbolaget att kräva hg på pengarna
Sluta anta saker. Om man har uthyrningstillägg så täcker den skadan i första hand och hyresgästen går helt skadefri. Det är först om uthyrningstilläggsförsäkringen inte täcker skadan av någon anledning (eller om man inte har tecknat något uthyrningstillägg) som hyresgästens hemförsäkring eventuellt kan täcka skadan.
 
T TobiasStockholm skrev:
Sluta anta saker. Om man har uthyrningstillägg så täcker den skadan i första hand och hyresgästen går helt skadefri. Det är först om uthyrningstilläggsförsäkringen inte täcker skadan av någon anledning (eller om man inte har tecknat något uthyrningstillägg) som hyresgästens hemförsäkring eventuellt kan täcka skadan.
Ja nu tänkte jag på mig själv som har en verksamhet med uthyrning och företagsförsäkring.

Men att hg ska gå helt skadefri det vette katten? Nog borde FB gå på hg, annars kan man ju hyra ut till någon och be dom krascha lgh för att få den renoverad.
Men jag vet ju inte det heller
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
nino nino skrev:
Ja nu tänkte jag på mig själv som har en verksamhet med uthyrning och företagsförsäkring.

Men att hg ska gå helt skadefri det vette katten? Nog borde FB gå på hg, annars kan man ju hyra ut till någon och be dom krascha lgh för att få den renoverad.
Men jag vet ju inte det heller
Jag har egen erfarenhet av snarlikt scenario som TS så jag behöver inte gissa. Min hemförsäkring med uthyrningstillägg täckte skadan då hyresgästen vägrade stå för skadan. Jag drog dock av självrisken på depositionen, men om jag inte hade haft deposition så hade hyresgästen gått helt skadefri. Försäkringsbedrägeri går ju såklart att begå på ett flertal sätt (om man nu tycker sånt är roligt) och kräver inte att att hyresgästen ska gå skadefri för den delen.

Verksamhet med uthyrning och företagsförsäkring fungerar säkert helt annorlunda, men det scenariot har ju inte diskuterats en enda gång i den här tråden...
 
T TobiasStockholm skrev:
Jag har egen erfarenhet av snarlikt scenario som TS så jag behöver inte gissa. Min hemförsäkring med uthyrningstillägg täckte skadan då hyresgästen vägrade stå för skadan. Jag drog dock av självrisken på depositionen, men om jag inte hade haft deposition så hade hyresgästen gått helt skadefri. Försäkringsbedrägeri går ju såklart att begå på ett flertal sätt (om man nu tycker sånt är roligt) och kräver inte att att hyresgästen ska gå skadefri för den delen.

Verksamhet med uthyrning och företagsförsäkring fungerar säkert helt annorlunda, men det scenariot har ju inte diskuterats en enda gång i den här tråden...
Nej fel av mig att blanda in det
Men det blir ju så ibland när man tänker på sitt eget och inte på den egentliga frågan ☹️
 
nino nino skrev:
Jag hade en hyresgäst som höll på att ställa till det med en vattenskada.
Tror jag hade runt 40.000 i självrisk, som tur var bedömdes det som så lite vatten som tagit sig ner i bjälklaget att det skulle torka ut utan skada.
Hade det varit en större skada så hade hg hemförsäkring betalat vår självrisk, har jag för mig. Men det blir ju ett jäkla processande...
Stämmer.

Gjort den resan också. Slutade på ca 500 tkr. Mitt försäkringsbolag tog skadan men hg försäkringsbolag ersätta mig för självrisken.

Hyresgäst fick vackert flytta till "orten". Med facit i hand borde jag skickat han en tårta som tack för stambyte och två nya badrum men oklart om han nyktrat till nog att sätta i sig tårtan på ett civiliserat sätt.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Oj, jobbig situation. Krävde du någon pant? Det är ganska vanligt när man hyr ut att ha en pantsumma för sådant. Om ja så kan du använda den för reparation. Jag hyrde ut en lgh tidigare och krävde 3 månadshyror i pant. Hen som hyrde hade skadat ett golv rejält så när avtal sades upp så drog vi av på panten för skadan.

Men jag skulle kontakta försäkringsbolaget också. Skulle gissa att de inte ersätter om man själv / hyresgäst slagit sönder saker. Men värt att testa?

Det är en god gärning att våga hyra ut med tanke på det du vet om din hyresgäst. De flesta kräver fast jobb, ordnat liv o pant.
Vid allvarliga skador räcker tre månaders pant inte så långt, och har inte hyreslagen begränsningar på vilken säkerhet som får krävas? Ska man hyra ut något bör man nog diskutera först med sitt försäkringsbolag vad de rekommenderar. Värden bör nog ha en särskild försäkring och ev. kräva att gästen skaffar någon ansvarsförsäkring, sedan kanske panten kan räcka till självriskerna (obs olika försäkringsmoment kan ha skilda självrisker).
 
F FGLIN skrev:
Vid allvarliga skador räcker tre månaders pant inte så långt, och har inte hyreslagen begränsningar på vilken säkerhet som får krävas? Ska man hyra ut något bör man nog diskutera först med sitt försäkringsbolag vad de rekommenderar. Värden bör nog ha en särskild försäkring och ev. kräva att gästen skaffar någon ansvarsförsäkring, sedan kanske panten kan räcka till självriskerna (obs olika försäkringsmoment kan ha skilda självrisker).
Hyresborgen från någon solvent person är ett alternativ som fungerar.
Oftast är det föräldrar som är de enda som kan tänka sig att skriva på en hyresborgen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.