Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ok så om hyresgästen bränner ned huset finns det försäkring men inte om han/hon slår sönder den.

Hur blir det om hyresgästen bara bränner ner sin lägenhet och inte huset? Finns det försäkring för det?
Det klokaste du kan göra är att ringa ditt försäkringsbolag och fråga hur de ställer sig till dina funderingar.


TS har i alla fall hamnat en jobbig situation.
 
  • Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
K Knight skrev:
Det klokaste du kan göra är att ringa ditt försäkringsbolag och fråga hur de ställer sig till dina funderingar.


TS har i alla fall hamnat en jobbig situation.
Aha. Fick intrycket att du hade koll på det. Mitt fel.
 
  • Gilla
  • Haha
EvertL och 9 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Aha. Fick intrycket att du hade koll på det. Mitt fel.
En fastighetsförsäkring för ett flerfamiljshus kan ha en självrisk på typ 70.000kr så för den summan kan man i princip slå sönder all inredning (den typen av försäkringar täcker nog inte inredning heller).
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
En fastighetsförsäkring för ett flerfamiljshus kan ha en självrisk på typ 70.000kr så för den summan kan man i princip slå sönder all inredning (den typen av försäkringar täcker nog inte inredning heller).
Slå sönder en lägenhet och återställa under 70 000 kr? Ja det beror ju på vad man gör men nog kan det kosta betydligt mer än så.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
C
H hempularen skrev:
Om vi gissar att personen gjort detta under påverkan av psykisk ohälsa, så kan ansvarsförsäkringen i personens hemförsäkring täcka. Den täcker inte skada som uppstår genom uppsåt. Men är det psykproblem så finns inte uppsåt.
Vi hade en tråd för en tid sen där en drogpåverkad familjemedlem hade slagit sönder en hyreslägenhet och om jag minns rätt var lite huvudproblemet då att försäkringsbolaget inte var intresserade av att ersätta något sådant. Men det är så klart viss skillnad på droger och psykisk ohälsa.
 
T TypRätt skrev:
En fastighetsförsäkring för ett flerfamiljshus kan ha en självrisk på typ 70.000kr så för den summan kan man i princip slå sönder all inredning (den typen av försäkringar täcker nog inte inredning heller).
Vi körde på 1 miljon i självrisk på en gammal arbetsplats, årspremien blev så pass mycket lägre att det lönade sig att ta alla skador upp till 1 miljon själva.
Vi var inte enormt stora men hade dryga 100-talet fastigheter.
 
  • Gilla
EvertL och 4 till
  • Laddar…
D duell skrev:
Hyr ut en liten stuga till en person som hela tiden varit jättesnäll och trevlig, men för ett tag sedan fick hen något slags utbrott/psykos och slog sönder delar av stugan. Hen har gott om ärenden hos Kronofogden, så risken är stor att det blir svårt att få ersättning av hen.
Finns det några andra vägar att gå? Villaförsäkring? Socialförvaltningen (hen får hyran betald av dem)?
Redan innan du började att hyra ut så var du fullt medveten om att din hyresgäst helt saknade egen ekonomisk förmåga.

Finns då olika vägar att gå.
Att begära en hyresborgen eller att inte hyra ut alls.

Varför valde Du att hyra ut?
För att tjäna pengar eller för att hjälpa just denna individ?

Var denna individ den enda potentiella hyresgästen?

Du valde din hyresgäst själv men vill nu ha hjälp med pengar från andra.
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Slå sönder en lägenhet och återställa under 70 000 kr? Ja det beror ju på vad man gör men nog kan det kosta betydligt mer än så.
Ja alltså min poäng var att det nog inte blir några pengar därifrån för någon som fått psykbryt, och slagit sönder handfat eller dragit näven genom någon gips. Har de rivit hela badrummet eller förstört ”allt” är det klart att det kan kost över miljoner att återställa men det är nog ovanligt att någon gör utan att elda upp sin lägenhet.

I detta fallet när TS hyr ut en stuga lär det inte finnas någon fastighetsförsäkring i alla fall utan han har nog bara sin hemförsäkring.
 
Jag vidhåller att det kan vara bra att undersöka möjligheten till ersättning från hyresgästens egen hemförsäkring.

Fär väldigt många år sedan fick jag bilen skadad av en person med psykiska problem. Polisen uppmanade mig att begära ersättning för min självrisk, eftersom det skulle gå på personens hemförsäkring.

Jag kom på Tranebergsbron i Sotockholm, när jag passerade Kristinebergs tunnebanestation kom en plåtpapperskorg farande från perongen och träffade bilen. Jag kunde inte stanna förrän efter bron och ringa polis. Då fick jag höra att personen hade krossat alla glasväggar i biljetthallen med järnrör, försökt komma åt personalen i biljettkassan, sedan gått från stationen och slagit sönder ett 20 tal parkerade bilar, alla rutor krossade, motorhuven bearbetad med järnröret osv.

När jag kom tillbaka till Kristineberg stod där en polisbuss och tog emot anmälniingar. Mitt fall föll på att inget vittne hade sett honom kasta papperskorgen, den hade bara "råkat" flyga iväg 30 sekunder innan han slog sönder biljetthallen. Men den personen var inte missbrukare, utan ett rent psykfall.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
Många intressanta inlägg från folk som "vet" hur det ligger till med försäkringar.

Kollade upp mina försäkringar och jag har tilläggsförsäkringen "Uthyrning", den säger:
"Försäkringen ersätter även stöld av och uppsåtlig skadegörelse på byggnad som orsakas av någon som har tillåtelse att vistas i bostaden."
Detta borde innebära en ganska enkel lösning på problemet.

Vidare så tycker jag att folk förtjänar en andra chans, tycker även det är sjukt att folk med betalningsanmärkning ställs helt utanför utan möjlighet att hyra bostad av både kommunala och privata hyresbolag.
Denna person hade under en längre tid flyttat runt bland vänner, det kan inte vara lätt att få rätsida på livet utan egen bostad.

Kontraktet står på hen och jag vet egentligen inte om Socialförvaltningen betalar åt hen eller om de betalar ut pengar till hen.
Vidare var kontraktet uppsagt av hyresgästen innan händelsen pga yttre faktorer.
 
  • Gilla
  • Älska
EllinorLag och 62 till
  • Laddar…
Socialen? Snabba vändningar i humör? Det låter som du har en person med ADHD och asperger, eller någon som eventuellt är bipolär? Jag skulle bara hålla kontakt med soc och redogöra för dem vad som händer. När gästen sedan väljer att flytta får de istället stå för kostnaden av reparation. Det är inte något konstigt för dem. Personer med dessa svårigheter hamnar hos kronofogden för att de inte är förmögna att planera och komma ihåg. Konsekvenstänket är på en 5-årings nivå - som bäst!!

Om det är som jag tror så kan en väldigt trivial sak legat till grund för utbrottet. Typ att någon hängt upp t-shirten på fel krok eller inte stängt en viss dörr.
 
  • Arg
  • Haha
nissenhj och 11 till
  • Laddar…
Hela ditt första stycke är så eländigt obildat och fördomsfullt att jag mår illa. Eftersom du så tydligt inte vet ett skit om de diagnoser du kastar ur dig, hoppas jag att du i framtiden kan behärska dig lite bättre och kanske tänka efter en stund innan du skriver eller pratar.

Fast du kanske har problem med din impulskontroll som gör att du inte kan låta bli. Kanske borde söka hjälp för det och få en egen diagnos.

Hur som helst skönt för TS att det verkar lösa sig.
 
  • Gilla
Räknenisse och 34 till
  • Laddar…
D duell skrev:
"Försäkringen ersätter även stöld av och uppsåtlig skadegörelse på byggnad som orsakas av någon som har tillåtelse att vistas i bostaden."
Kanon, visste inte att man kan ha ett sådant tillägg. Vilket bolag?

Rimligen borde detta lösa situationen. Men kolla med förs. bolaget, troligen krävs en polisanmälan.
 
  • Gilla
AxJa21 och 3737 till och 3 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Hela ditt första stycke är så eländigt obildat och fördomsfullt att jag mår illa. Eftersom du så tydligt inte vet ett skit om de diagnoser du kastar ur dig, hoppas jag att du i framtiden kan behärska dig lite bättre och kanske tänka efter en stund innan du skriver eller pratar.

Fast du kanske har problem med din impulskontroll som gör att du inte kan låta bli. Kanske borde söka hjälp för det och få en egen diagnos.

Hur som helst skönt för TS att det verkar lösa sig.
Är det mig du skriver till? Jag kan väl börja med att säga att jag bara tog upp ett möjligt scenario. Det är såklart inte diagnosen i sig som innebär dessa utbrott, bara att det finns med i bilden att man inte kan hantera känslosvall. Jag har redan egen diagnos med känsloyttringar som är överdrivna, även om det var oftare ett problem i ungdomen.
 
  • Arg
Alundell och 4 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Är det mig du skriver till? Jag kan väl börja med att säga att jag bara tog upp ett möjligt scenario. Det är såklart inte diagnosen i sig som innebär dessa utbrott, bara att det finns med i bilden att man inte kan hantera känslosvall. Jag har redan egen diagnos med känsloyttringar som är överdrivna, även om det var oftare ett problem i ungdomen.
Japp, det var till dig. Om du själv har svårt med känsloyttringar är det mer förklarligt att du skrev som du gjorde och då var jag kanske onödigt hård. Ber om ursäkt för det.

Den logiska tolkningen av det du skrev är att du menar att de med t ex Asperger har ett konsekvenstänk som ett litet barn, vilket är helt galet. De med ADHD löper större risk att ställa till det, då deras impullskontroll kan vara mer eller mindre dålig, fast deras konsekvenstänk är inte sämre än andras.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.