Juristen (i detta fall en advokat) är min farbror som inte kommera debitera något. Möjligen att jag får hjälpa honom med bilen när den går sönder ;)

Det är också en avgörande punkt till att jag verkligen kommer pröva det rättsligt också.

Jag sitter inte direkt och klappar händerna och hoppas på att få pengar, jag är mest intresserad av rättens bedömning av händelsen.

Självklart håller jag tråden vid liv och uppdaterad med senaste informationen.
 
korsriddaren skrev:
Funderar litet på vad det egentligen är du vill åstadkomma. Du pratar både om stämning och polisanmälan. Antingen stämmer du och gör det hela till ett civilrättsligt mål, vilket kan bli mycket dyrt, eller så får du hitta någonting att polisanmäla fastighetsägaren för, då går det till allmänt åtal, dvs att åklagare stämmer personen i fråga.
Som jag läst på internet, så bör vissa brottstyper föregås av en polisanmälan. Oavsett om den läggs ner eller inte så ska det tydligen vara bättre än att direkt ta ett brottmål civilrättsligt.
Nu har jag inte diskuterat detta med "min" jurist något ingående hur talan ska föras men det är hans bord, jag reflekterade mest lite kring hur det kan, eller bör göras :)
 
Först och främst får nog din farbror förklara de elementära skillnaderna för dig. Du kan inte "ta ett brottmål civilrättsligt", eftersom det är helt olika saker. Om ett brott begåtts kan du polisanmäla och har du tur startar en åklagare en förundersökning. Oavsett utfallet på denna, plus eventuell rättegång, så behöver du inte ta några kostnader om åklagaren förlorar mot den tilltalade.

Skall du ta upp någonting som ett civilmål, är det i regel fråga om en tvist, där du tvingas ordna eget juridiskt biträde och även får ta kostnaden för både dina egna och motpartens rättegångskostnader....... om du förlorar dvs. Det är alltså en väldigt stor skillnad mellan de olika sakerna.

Detta har garanterat din farbror koll på, och jag önskar dig lycka till, även om jag tror att det blir svårt att vinna på grunderna att uthyraren uppgivit för låga driftkostnader i en fastighet som du hyrt.

Juridik handlar inte om att kunna lagparagrafer, vilket många i sin okunskap tror. Det handlar om att kunna förstå hur lagarna är uppbyggda och hur de olika processerna fungerar. Först då har man nån nytta av att kunna paragraferna.

Jag har själv läst juridik så jag vet hur snårigt det kan vara.

Som sagt, glöm inte att hålla oss uppdaterade om fortsättningen! :=)

Nalle skrev:
Som jag läst på internet, så bör vissa brottstyper föregås av en polisanmälan. Oavsett om den läggs ner eller inte så ska det tydligen vara bättre än att direkt ta ett brottmål civilrättsligt.
Nu har jag inte diskuterat detta med "min" jurist något ingående hur talan ska föras men det är hans bord, jag reflekterade mest lite kring hur det kan, eller bör göras :)
 
Vi får anta att trådskaparen avser "enskilt åtal" (till skillnad från allmänt).

Står fast vid det jag redan sagt: Enda praktiskt gångbara brottsrubriken är troligen om man kan bevisa olaga kraftavledning (BB 8 Kap 10 §: "Avleder någon olovligen elektrisk kraft, döms för olovlig kraftavledning till böter eller fängelse i högst ett år. // Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år. Lag (1993:207) ")
 
korsriddaren skrev:
Detta har garanterat din farbror koll på, och jag önskar dig lycka till, även om jag tror att det blir svårt att vinna på grunderna att uthyraren uppgivit för låga driftkostnader i en fastighet som du hyrt.
Jag vet inte om jag är korkad, men tycker du fokuserar lite på fel punkt.

Husägaren har satt ned hyresobjektets "funktion/standard" genom att ta bort 40 säckar med spån och isolering från vinden. I samband med det hade han inte råd att återställa så han ville hyra ut istället (då han märkte att värmen försvann på nåt konstigt sätt :cool: )
Genom att inte säga något om detta har han haft vinning i att få in hyran (istället för att bo där själv och betala skyhög drift).
Att han sen säger att det var lägre drift, var ju bara en del av att övertyga oss att hyra.
I säljesannonsen kallas den förstörda vinden nu för "möjlighet för den händige till allrum".

Det med undersökningsplikt vid hyra är också intressant, tåls att luska i.
 
billy_baver skrev:
Vi får anta att trådskaparen avser "enskilt åtal" (till skillnad från allmänt).

Står fast vid det jag redan sagt: Enda praktiskt gångbara brottsrubriken är troligen om man kan bevisa olaga kraftavledning (BB 8 Kap 10 §: "Avleder någon olovligen elektrisk kraft, döms för olovlig kraftavledning till böter eller fängelse i högst ett år. // Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år. Lag (1993:207) ")
Ptja, mycket möjligt du har rätt, ska bli intressant att se hur det slutar.
EON kommer imorrn onsdag göra en platskontroll för att hitta ev. skarvar på kablarna eller liknande, så att det kan uteslutas.
 
Hmm, det förefaller ändå inte utgöra ett brott. Vad en husägare vill göra med ett hus måste ändå vara upp till honom. Som en annan skribent dock nämnt tidigare, så tror jag att det enda du kan få till är om man olagligen avlett elen före elmätaren för det är nämligen olagligt.

Att hyra ut en sunkigt hus för vinnings skull är inte olagligt.


Nalle skrev:
Jag vet inte om jag är korkad, men tycker du fokuserar lite på fel punkt.

Husägaren har satt ned hyresobjektets "funktion/standard" genom att ta bort 40 säckar med spån och isolering från vinden. I samband med det hade han inte råd att återställa så han ville hyra ut istället (då han märkte att värmen försvann på nåt konstigt sätt :cool: )
Genom att inte säga något om detta har han haft vinning i att få in hyran (istället för att bo där själv och betala skyhög drift).
Att han sen säger att det var lägre drift, var ju bara en del av att övertyga oss att hyra.
I säljesannonsen kallas den förstörda vinden nu för "möjlighet för den händige till allrum".

Det med undersökningsplikt vid hyra är också intressant, tåls att luska i.
 
Nalle skrev:
Jag vet inte om jag är korkad, men tycker du fokuserar lite på fel punkt.

Husägaren har satt ned hyresobjektets "funktion/standard" genom att ta bort 40 säckar med spån och isolering från vinden. I samband med det hade han inte råd att återställa så han ville hyra ut istället (då han märkte att värmen försvann på nåt konstigt sätt :cool: )
Genom att inte säga något om detta har han haft vinning i att få in hyran (istället för att bo där själv och betala skyhög drift).
Att han sen säger att det var lägre drift, var ju bara en del av att övertyga oss att hyra.
I säljesannonsen kallas den förstörda vinden nu för "möjlighet för den händige till allrum".

Det med undersökningsplikt vid hyra är också intressant, tåls att luska i.
Hmm, vad är det som han har gjort som är olagligt ?
Går det under "bedrägeri" -alltså att han har påstått en elförbrukning som uppenbarligen inte kunnat gälla?
Det låter, för mig som inte är så juridiskt bevandrad iof, som att det är ett ganska svagt mål då elförbrukning är ngt som skiljer grovt mellan olika personer, och dessutom är frågan om han sa att han hade förbrukat x antal kwh eller om han garanterade att ni skulle göra det !?

När det gäller borttagande av isolering så finns inte "dolda fel" om man hyr såvitt jag vet- och dessutom låter det inte som om detta var dolt ?

Jag tycker att det låter som ni har åkt på en girig person med väldigt rymligt samvete men att det juridiskt verkar rätt svårt att få ut nått :(

Ett alternativ är kanske om ni kan sätta dit honom i ett brottsmål för lurendrejeri eller bedrägeri under förutsättningen att han bara ville ha in pengar för ett hus som var i princip obeboeligt, dvs om ni kan bevisa att han var ute efter att lura er - men det låter svagt det också :(
Lycka till iaf - uppdatera tråden med utfallet :)

/K
 
Idag meddelades att förundersökning...... SKALL inledas :)

Kallad till Polisen på Fredag, uppdaterar då med mer info bl.a. rubricering m.m.
 
och hur mycket måste jag betala för denna fars?????????????
Varför ska polisen lägga resurser på sådant???
 
Nimajneb skrev:
och hur mycket måste jag betala för denna fars?????????????
Varför ska polisen lägga resurser på sådant???
Lika mycket som mig, mindre, eller kanske mer ?

Finns större farser än detta att haka upp sig på ;)
 
Jag hoppas verkligen att förundersökningen läggs ner på Fredag. Jag tokvägrar att betala för detta.
Hela mitt förtroende för det svenska rättsystemet sätts ur spel och politikernas utspel om att det saknas resurser hos polis/Åklagare tappar totalt fotfästet..

Istället för att jaga dom stora skurkarna, pedofilerna o fyllekörarna så satsar nu samhället på att jaga hyresvärdar som hasat ut någar säckar sågspån från sin egen vind.
ps Nalle, det är INTE riktat mot dig utan helt mot i detta fallet polis/åklagare.
 
Nå... vad sa polisen/åklagare? Man är ju nyfiken!

/Kent
 
Saken är löst, jag har återfått en stor slant av motparten.

Jag framförde detta i samtalet men de sa att även om jag återkallar en anmälan kan de fortsätta med utredningen ändå, hurvida de skulle göra det nu var upp till åklagaren. Det var inte direkt ett högprioriterat då jag redan flyttat och inte lider mer skada löpande.
Samtalen med farbror blå gick mest ut på att utröna kostnaderna och underlaget till dessa, EON´s utredning och mätarkontroll och energiexperts utlåtande av uppvärmning och isolering.
Dock är väl den sistnämnda rätt partisk då han var där i syfte att sälja värmepump men jag tog med det ändå.

EON har gjort en undersökning av ev. avledning och kontroll av mätare, men när jag frågade om protokollet så fick jag inte ta del av detta utan det skickades direkt till utredare.
Blev lite paff av det, så jag hajjade inte riktigt om de skickar det till polisens utredare eller interna utredare.

Håller er uppdaterade!
 
Om det är en konstaterad avledning så blir det självfallet till polisens utredare, eftersom det är polisen som utreder brott och inte EON. Det enda EON kan göra är att konstatera om avledning föreligger eller inte. Hittar de något knasigt finns ju inte mer för dem att utreda. Möjligtvis hur mycket brottslingen i fråga (om det nu är en brottsling) snyltat till sig och sen fakturera honom retroaktivt för detta. Blir det en rättslig prövning blir det kanske skadeståndsanspråk från EONs sida, men det lär inte gagna dig. Så, har du fått pengar av motparten så bara tacka och ta emot. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.