Mina 5 cent är att det gjorts en avledning till en annan byggnad som debiteras via den elmätaren.
 
Ja, garaget är kopplat på samma mätare. Men där är inget som tickar.
Möjligen att någon ligger mot den kabeln också.
Är 30mil bort numera också, kan inte gå ut och kika enkelt, men man borde ju kunna be Eon om en utredning mot en slant.

Återkommer med siffror, måste dyka ner i pappren och kika har det inte i huvudet.
Har gjort en fin sammanställning både historiskt och nutid + uppmätt effekt på hushållsapparatur som vi hade.
 
Driver hyresvärden lantbruk? Eller återsäljer han ström till nätet från eget vindkraftverk?

Som av en ren händelse ...
 
Vad har ni idag i hushållsel?
 
Beräknad årsförbrukning 25096 kWh
Baserat på 10mån förbrukning 2008 (förbrukning delat i 10, gånger 12) (de bodde knappt där)
2007: 29821

Märkte nu att jag skrivit fel på april, ska vara 2200kwh där, denna månad vi slutade ha pannan igång och frös arslet av oss, bokstavligt.
1;a till 26;e maj uppgick våra elkostnader på allt med strömsladd till 452kr baserat på 0.98kr per kwh. Taklyse ej uppmätt.
Mätt med mätare från Clas i sjön, vet inte hur exakta de är men någotsånär iaf.

Elementen är jag väldigt osäker på, två av dem va iskalla konstant och de tre kvarvarande droppade det i (trots luftning), hurvida de fungerade vid eldning vet jag inte. Jag körde på med ved och såg till att cirkulationspumpen gick. Man kunde se på elmätaren att blink-frekvensen gick ner något vid eldning, slog man av cirk-pumpen blev det inte så stor skillnad, så denna kan inte bidra speciellt.

Samma vecka vi flyttade blev det totalt eldningsförbud där p.g.a. ack-tank för nära kanalen, brädfoder på kanalväggs utsida och sprucken skorsten samt avsaknad av brandskydd på dörr.

Vinden är som sagt totalt utsliten på allt vad isolering heter, jag antog det fanns isolering mellan markvåning och vind, men även den är riven.

Numera är jag bara lättad av att inte ha köpt denna kåk, både brand och vattenskadad, avsaknad av isolering och fan o hans moster.

Har kanske inte skrivit det, men fokus numera ligger inte på att ägaren undanhållit reell driftkostnad utan snarare att hyresobjektet inte varit i riktigt bra skick gentemot hyreskostnaden. Sen kan man dividera hurvida det kommer lyckas eller inte, för mig är inte det poängen, utan poängen är att det prövas.

En liten bild på förbrukningen från EON.
eas.gif
 
evasch skrev:
Vad har ni idag i hushållsel?
Har inte fått första elräkningen på lägenheten ännu, lär dyka upp närsom.
Tidigare har vi legat på 500-700kr i månaden på vår gamla lägenhet som var på 140kvm, dock drog bastun o bubbelbadet endel.
 
billy_baver skrev:
Driver hyresvärden lantbruk? Eller återsäljer han ström till nätet från eget vindkraftverk?

Som av en ren händelse ...
Nej, icke det. Han är relativt ung för husägare.
 
Jag hoppas att du har en jurist som hjälper dig här.
Mig veterligen får man ta vilken hyra man vill på egna fastigheter, det är på lägenheter som begreppet oskälig hyra finns i första hand.
Regelverket är lite snårigt där men jag tvivlar på att någon kan reda ut ett sånt mål om man inte är jurist

/Kent
 
Det är hyran i relation till lokalens skick och övriga avtalsvillkor som är relevant. Om lokalens skick avviker från vad som avtalats kan det vara grund för skadestånd. Skadeståndet baseras då på den faktiska skada hyresgästen lidit.

Det är som du skrev mycket svårt att hävda att en hyra i sig är oskälig, om man "fått vad man betalat för".

Om jag fattar trådskaparen rätt så är det inte åtal enligt skadeståndslagen han är ute efter, utan någon typ av bedrägeriåtal. Alltså brottsbalken.
 
Möjligt och jag ser med en 2000 kwh som bedrägeri men att bevisa och få det till fällande dom, lycka till.

/Kent
 
Summarum ser det ut såhär.

Husägaren har lagat en vattenskada på taket och därav rivit ut all isolering på vinden och golvet. De själva flyttade därifrån väldigt snabbt p.g.a. driftskostnaderna (sagt till tredje part).
När de sedan ville sälja gick inte detta p.g.a. just att vinden är oisolerad utan att dra ner runt 100.000 på huset. (slarvigt gjort, brand och vattenskadat kvar).

För att då klara sina egna lån + den bostad de nu har ville de hyra ut, de gör det då uppsåtligt i syfte för egen vinning genom att framföra en driftkostnad som inte är sann. På detta sätt har han haft vinning och skada för mig som hyresgäst.
5500kr i hyra för 64kvm + 64 biarea kan jag svälja, men inte 4-6000kr till per månad enbart i el...

Självklart finns jurist inblandad.
Postar väl här när det händer något, stämningsansökan lämnas in denna vecka men antagligen måste den föregås av en ordinarie polisanmälan.
 
O
Kan bli svårt att vinna något på det här... men lycka till!
Vore intressant att få reda på hur det går, ifall jag har fel till exempel.
 
Enda man kan vinna är mellanskillnaden tippar jag på. Skadestånd finns knappt i Sverige för normala saker.
 
Funderar litet på vad det egentligen är du vill åstadkomma. Du pratar både om stämning och polisanmälan. Antingen stämmer du och gör det hela till ett civilrättsligt mål, vilket kan bli mycket dyrt, eller så får du hitta någonting att polisanmäla fastighetsägaren för, då går det till allmänt åtal, dvs att åklagare stämmer personen i fråga.

Huruvida du skulle ha möjlighet att vinna en tvist i det här fallet låter jag vara osagt, men även vid hyresboende borde viss undersökningsplikt ligga på den boende. Hade jag kikat på ett hus som ligger där detta ligger och dessutom varit oisolerat, hade jag nog kallt räknat med mycket höga driftkostnader och kanske rentav ifrågasatt husägarens uppgifter redan från början.

Nu är det däremot så att du själv fått betala för elen och det enda fastighetsägaren fakturerat dig för är en månadshyra. Att hans handlande skall kunna klassas som bedrägligt måste ju innebära att det går att bevisa att husägaren verkligen kunnat uppskatta hur mycket el du skulle göra av med per månad.

Samtidigt har han ju inte debiterat dig för el du inte förbrukat, utan detta har skötts direkt av din elleverantör om jag förstått saken rätt.

Det är surt att bli blåst och jag önskar dig lycka till, men tror det blir väldigt svårt att få någon rätsida på det problem du redogjort för.

Nalle skrev:
Summarum ser det ut såhär.

Husägaren har lagat en vattenskada på taket och därav rivit ut all isolering på vinden och golvet. De själva flyttade därifrån väldigt snabbt p.g.a. driftskostnaderna (sagt till tredje part).
När de sedan ville sälja gick inte detta p.g.a. just att vinden är oisolerad utan att dra ner runt 100.000 på huset. (slarvigt gjort, brand och vattenskadat kvar).

För att då klara sina egna lån + den bostad de nu har ville de hyra ut, de gör det då uppsåtligt i syfte för egen vinning genom att framföra en driftkostnad som inte är sann. På detta sätt har han haft vinning och skada för mig som hyresgäst.
5500kr i hyra för 64kvm + 64 biarea kan jag svälja, men inte 4-6000kr till per månad enbart i el...

Självklart finns jurist inblandad.
Postar väl här när det händer något, stämningsansökan lämnas in denna vecka men antagligen måste den föregås av en ordinarie polisanmälan.
 
Redigerat:
Hyresvärden har uppgett vinterförbrukningen till 2000 Kwh/mån, eller 12.000 Kwh för de sex aktuella månaderna. Verkliga elräkningen slutade på 21.100 Kwh, och mellanskillanden blir, alltså, 9.100 Kwh. Omräknat till ditt eget elavtal kostar denna mellanskillnad 13.370 Skr. Jag tolkar det som att detta belopp är vad din jurist tänker begära i skadestånd, när fallet kommer så långt.

Om åklagare eller enskild driver detta som ett brottsbalksmål kommer svarandesidan sannolikt begära att skadeståndsdelen avskiljs till separat rättslig förhandling. Om detta blir fallet och alla andra premisser stämmer kommer skadeståndet att handläggas som småmål. Och där svarar parterna för var sina rättegångskostnader oavsett målets utgång. Vad som isåfall gäller beträffande rättsskydd framgår av villkoren i din hemförsäkring.

Har din jurist berättat detta för dig? Som jag ser det finns i praktiken ett enda skäl att driva detta rättsligt, och det är OM man kan bevisa att någon har utan lov har avlett ström.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.