Hyr en villa på 65kvm + lika mycket källare, men där går det inte vara p.g.a. få element och temp på runt 16 grader.

Vi arbetade fram ett hyrköpsavtal där vi har option på att köpa huset efter 6-9mån men även klausul för att bryta avtalet helt. (hyresavtal med option)

Säljaren uppgav 1700kr i elkostnad under vinterhalvåret per månad, omräknat med dennes elavtal var det 2000kwh per mån, runt 900 på sommaren.

Edit:
Vi är lika många till antalet som de var + att jag eldar mycket, vilket de inte gjort.
Och det handlar självklart om direktverkande el

Lite siffror vad jag fick betala, angett i kwh, inte kronor
Nov: 3800kwh
Dec: 4200kwh
Jan: 4000kwh
Feb: 3500kwh
Mar: 3400kwh
April: 3200kwh

Hittils betalt dryga 31.000kr till elbolaget sedan mitten på nov.

Min fundering är således om hyresvärden kan på något sätt hållas ansvarig för den missledande informationen?

Att vi inte kommer bo kvar är ju rätt givet, men det känns jäkla surt att fått leva på vatten och kanel i ett halvår för att ha råd med elen, när man räknat på 12-15.000 och får betala 33.

Råd och förslag ?
 
Redigerat:
Första frågan är ju då: Är detta faktisk förbrukning, dvs avläst förbrukning eller är det preliminär förbrukning på räkningen? Siffroran låter lite höga för mig när det är ett så litet hus, men om det ligge i norrland så kanske.
 
Fjärravläst faktisk förbrukning, avrundat UPPÅT till närmsta 100-tal.

Inte lappland direkt, men mellansverige :)

Editerade siffrorna lite, loggade in på EON och kikade i fjärravläsningen.
 
Redigerat:
Knepigt läge. Ring hyresgästföreningen?
 
Jag tycker att förbrukningen låter hög, inte extremt hög men misstänkt hög.

Ta ex. April, Då har det inte varit extremt kallt, (eller hur var det där ni bor?), då har förbrukningen varit 3200 kwh, du har alltså haft något som förbukar 4kw påslaget dygnet runt hela månaden.

Samtidigt så har du under årets kallaste månad bara förbrukat några hunda kwh mer.

Den förbrukningen i ett så litet hus borde betyda i princip obefintlig isolering. Men då borde skillnaden mellan en kall månad och en relativt varm månad vara en faktor 2-3. Dvs om du gör av med 3200kwh i April så borde du ha legat på 7 - 10 000 i Januari.

Något är fel. Antingen så har du en effektjuv, ex infravärme på uteplatsen som står på konstant, stor läcka med varmvatten. Eller fel på elmätaren.
 
Spontant känns det inte så självklart att du är lurad.

Elförbrukningen (hushållsel) kan variera oerhört mycket från familj till familj. Vi ligger tex minst dubbelt över vad som brukar vara normalt. Jämfört med någon som är sparsam är skillnaden STOR.

Elförbrukning relaterad till värme och varmvatten: Har ni samma temperatur inne? 4-5 graders skillnad slår hårt, speciellt om man som du bor i ett hus som verkar ha väggar gjorda av två lager papper. Du säger att du eldar mycket, men fungerar termostaterna på elementen så att dom slår av?

Mellansverige antar jag är sundsvall eller där i krokarna, vad är uppskattad årsförbrukning nu? 45000kwh? Låter oerhört mycket för en stuga på 65kvm. Det är ju dock så att du nu sett den tyngsta perioden sett till elförbrukningen, oktober - april.

Slå en signal till Eon och samla in uppgifter om vad årsförbrukningen faktsikt varit de senaste åren.
 
Som jämförelse: Jag har ett hus på 150kvm, i Nov förbrukade jag 3784kw och har direktverkande el och den månaden eldade jag inget i kaminen. Bor uppe kring Boden och här är det kallt. Har inte spec bra isolering och huset är byggt -39.

Så nått står ju inte rätt till i det lilla huset.
 
Hemmakatten
Vi hyrde över en vinter en liten timmerstuga (oisolerad) på ca 50kvm, en del var tillbyggd senare med lite isolering. Jag har aldrig sett så mycket - och så vackra - istappar som hängde från det taket. Det taket var nog väldigt oisolerat, det drog lite mellan golvbrädorna också... Vi gjorde av med mellan 3 och 4000 kWh per månad under den vintern.
 
Det skiljer inte mycket mellan april och december, så jag tror inte det är el till uppvärmning som är den stora boven.
 
A
Jag tycker det låter som en otrolig föbrukning.

Nu är jag ensam, men jag har som mest legat på 2600kWh i vinter, April låg jag på 1250kWh. Med Sambo låg det inte just något högre.

Hus på 70kvm samt källare, byggt 1954 och aldrig tillägsisolerat eller renoverat.
En gammal kombipanna från 1972 som jag kör på elpatron (alltså en energislukare utan dess like), samt en 100 liters 2kW elvarmvattenberedare.
Har alltid minst en dator igång, lampor i alla fönster från då det börjar mörkna till kl 2 på natten (7st lampor, lågenergi 4-7w styck), tv står oftast på också liksom förstärkare o.s.v. Är i övrigt slarvig med att släcka lampor, står oftast på så länge jag är vaken.

Detta i Södra Lappand (västerbottens inland).
 
Kolla om du kan få ut historisk förbrukning från elbolaget. Låt vara att det kanske inte har varit fjärravläst per månad så värst länge, men avläsning en gång om året är ju vanligt förekommande. Med en 4-5 års historik bör du kunna avgöra om er elförbrukning är väsentligt högre än tidigare.

Att räkna elkostnad i kronor är alltid mycket vanskligt eftersom elpriset har varit mycket volatilt senaste åren. Om hyresvärden tog en siffra fritt ur minnet, kan en rad felkällor påverka skillnaden, exempelvis:

- Hyresvärden utgick i från en schablondebiterad förbrukning och inte en faktisk avläst förbrukning.
- Hyresvärden utgick i från sitt bundna 5-årsavtal tecknat 2003 och därmed i en helt annnan prisnivå än dagens marknadspris.
- Och som tidigare sagts, en väsentligt annorlunda förbrukning är inte ovanlig. Speciellt om hyresvärden inte har bott där "heltid" eller annan betydande orsak.

Om din uppmätta förbrukning stämmer, och hyresvärden inte bevisligen och med bedrägligt uppsåt har ljugit för er, är det nog mycket svårt att hävda att han ska ha något ansvar för era elkostnader.
 
D
MathiasS skrev:
Dessutom, vad är det för utrustning som det eldas i? En öppen spis har ju inte specielt hög verkningsgrad, så även om man eldar massvis i den så blir det ju inget speciellt bidrag, bara "skenbart" lokalt...
 
Nalle skrev: "Vi arbetade fram ett hyrköpsavtal där vi har option på att köpa huset efter 6-9mån men även klausul för att bryta avtalet helt. (hyresavtal med option)"

Kommentar: Er option att köpa fastigheten är till intet förpliktande. Om nuvarande ägaren så önskar kan han helt ignorera sin "skyldighet" att sälja.

Vad gäller trådens huvudfråga om elförbrukning låter det som att ni blivit utsatta för strömavledning. Har ni kollat att anslutningen är intakt?
 
Vi har nu flyttat därifrån.
Jösses vilken skillnad på ekonomin man fick, från 10-13.000 i månaden till knappa 6000kr, och då har vi 97 kvadrat numera, lägenhet förvisso.

Under maj stängde vi av elpannan helt, enda gångerna den slogs på var 1-2ggr i veckan. Duschade gjorde vi hos vänner.
En dator och en tv som inte gick speciellt mycket. Köpte även en elmätare och mätte t.ex. vattenkokare, micro, dator, lampor etc. Ingenting sprang iväg över 1kr per dygn på full sprutt.

Elförbrukning i maj var ändock 2016kwh.

Vad gäller det juridiska så kommer jag göra ett enskilt åtal gällande bedrägligt beteénde då husägaren själv orsakat situationen, d.v.s. tagit bort isoleringen efter vattenskada och således vill sälja/hyra ut för att det saknas pluring att fixa.
Hyran och driftkostnaderna stog således inte i proportion till vad man fick, så kallad skälig hyra för objektet.

Elbolaget vägrar i sten att göra en kontroll av mätaren, de säger att allt är okej.
Speciellt varmt har vi inte heller haft, runt 20-21. Sen eldat i kombipannan.
Mätaren byttes till en fjärravläst samma månad vi började hyra.

Håller er uppdaterade :)
 
Det är svårt att få dina siffror att gå ihop.

1. Eftersom du tänker driva saken till sin spets har du säkert samlat in lite information du behöver, så jag frågar igen: Vad har årsförbrukningen för denna anläggning legat på de senaste åren?

2. I maj stängde du av pannan och körde iprincip utan uppvärmning enligt din uppgift. Trots det förbrukar du cirka 2000kwh den månaden vilket då skulle motsvara din hushållsel (ex värme och vv). Jämfört med dina tidigare uppgifter om förbrukning så har således förbrukningen relaterad till värme under vintermånaderna varit 1000-2000kwh ungefär. Det senare är ju oerhört mycket, men inte omöjligt i ett hus som iprincip saknar isolering. Man kan dessutom gissa att elementen saknar fungerande termostater etc vilket ytterligare spär på problemet.

Hushållsförbrukningen är också hög, men det är ju iaf något man kan styra över själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.