N noone70 skrev:
Det är väl 2 år?

[länk]
När man hyr ut en del av sin bostad gäller väl inte reglerna om andrahandsuthyrning, då ska man väl hyra ut hela bostaden, och själv ha ett hyreskontrakt?

Pratar vi inte om en villa som TS äger?
 
Anna_H Anna_H skrev:
När man hyr ut en del av sin bostad gäller väl inte reglerna om andrahandsuthyrning, då ska man väl hyra ut hela bostaden, och själv ha ett hyreskontrakt?

Pratar vi inte om en villa som TS äger?
Frågan är väl om det man hyr ut räknas som en del av den egna bostaden eller inte.Om det räknas som ett rum eller en separat lägenhet
http://www.hyresnamnden.se/Skalig-h...hyrning-av-egen-bostad-privatuthyrningslagen/
 
Tror inte heller att det finns besittningsskydd i villa. Man har ju också rätt att säga upp kontrakt i villa för att man själv behöver utrymmet osv.
 
N noone70 skrev:
Frågan är väl om det man hyr ut räknas som en del av den egna bostaden eller inte.Om det räknas som ett rum eller en separat lägenhet
[länk]
Nej, det verkar inte spela någon roll om det är en egen lägenhet eller bara ett rum i bostaden. Iallafall inte om man läser texten:


När kan man hyra ut enligt reglerna i lagen om uthyrning av egen bostad ("privatuthyrningslagen")?
Lagen gäller när någon upplåter en bostadslägenhet för annat än fritidsändamål. Det ska handla om en lägenhet som den som hyr ut äger direkt eller indirekt, till exempel en villa, en ägarlägenhet eller en bostadsrätt.

Lagen gäller även när en del av bostaden hyrs ut, till exempel ett möblerat eller omöblerat rum.


Får hyresgästen besittningsskydd?
Hyresgästen får inget besittningsskydd när bostaden hyrs enligt lagen om uthyrning av egen bostad. Något avtal om avstående från besittningsskydd behövs alltså inte vid sådana uthyrningar.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
J
Anna_H Anna_H skrev:
Var hittade du dessa uppgifter?

Det här handlar väl. som jag fattat det, om att hyra ut ett rum (elelr en lägenhet) i villan man bor i, och då finns inget besittningsskydd enligt de uppgifter jag hittar.
[länk]
Ajdå, jag blandade ihop det med en situation i min närhet med lokal och lägenhet i en brf, så jag tar tillbaka. När det gäller villa kan jag inte säga att detta finns.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Grejen är att hyresgästen efter 9 månader har rätt till besittningsskydd. Det kan inte avtalas bort annat än med ett specifikt avtal om detta, och för att det ska gälla måste man hänvisa till specifika omständigheter som varit avtalade i förhand.
Nej det går inte att få besittningsrätt på någons villa eller bostadsrätt efter 9 månader.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Grejen är att hyresgästen efter 9 månader har rätt till besittningsskydd. Det kan inte avtalas bort annat än med ett specifikt avtal om detta, och för att det ska gälla måste man hänvisa till specifika omständigheter som varit avtalade i förhand.
Gäller det för villa också?
 
Sued Sued skrev:
Gäller det för villa också?
Nej, inte privatbostad
 
Precis, ingen besittningsrätt om man hyr hela eller delar av en privatägd villa, ägarlägenhet eller bostadsrätt.

Sen tror jag inte TS kommer undan att det som hyrs ut, skulle räknas som en separat lägenhet:

”Jag har en dörr emellan, som jag tänker ha stängd och sätta lösa garderober för men inte sätta igen, vilket jag räknar med gör att det inte räknas som en separat lägenhet?”

Enligt flera kommuner i Stockholmsområdet (inkl min), skulle hans källarlägenhet anses vara just en separat bostad/lägenhet. Gränsen dras tydligen lite olika, men ofta dras den tydligen vid kök/pentry - speciellt i kombination med eget badrum och ingång, men just eget kök/pentry verkar vara en gemensam faktor för flera kommuner, som gör att det räknas som en separat bostad. Och inredandet av en sådan kräver minst en ansökan om attefallsåtgärden ”inreda ytterligare en bostad”.

Till skillnad från när man har en inneboende - någon som hyr 1-2 rum, men de flesta fasciliteter som kök, badrum och ingång delas med husvärden. Det räcker alltså inte att det finns en dörr som kan öppnas mellan lägenheterna, för att det INTE skall räknas som separata bostäder/lägenheter. (Enligt vad jag har fått höra - sen kanske några kommuner bedömer annorlunda.)

Och defineras det som en separat bostad/lägenhet, skall ju varje lägenhet vara en egen brandcell. Där vet jag inte hur svårt det är att få till?
 
Ojdå - såg precis att det var en jättegammal tråd (2017), som någon nyligen blåste liv i…:crysmile: Oh well…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.