RACS RACS skrev:
Jag vidhåller: För att det skall räknas som privatuthyrning enligt skattereglerna måste du eller din närstående bo i bostaden del av året!
Du låter så tvärsäker att jag utgår ifrån att du är skattejurist. Du borde nog ta ett snack med dina kollegor på skattemyndigheten, då de inte håller med. Innan vi hyrde ut stämde vi av med dem vad som gäller. Enligt dem är det vi gör privatuthyrning - dvs hyra ut ett av husen på den fastighet vi själva bor på.

Eller har definitionen ändrats nyligen? Det var fyra år sedan vi kollade.
 
Hep Hep skrev:
Du låter så tvärsäker att jag utgår ifrån att du är skattejurist. Du borde nog ta ett snack med dina kollegor på skattemyndigheten, då de inte håller med. Innan vi hyrde ut stämde vi av med dem vad som gäller. Enligt dem är det vi gör privatuthyrning - dvs hyra ut ett av husen på den fastighet vi själva bor på.

Eller har definitionen ändrats nyligen? Det var fyra år sedan vi kollade.
Jag säger inte att något är fel för just dig... vet inte vilka förutsättningar som gäller, mer exakt, för din del.
 
Det vi gör är att hyra ut en villa, hus, bostad, kåk eller vad du väljer att kalla det. Dvs en fristående byggnad som ingen i familjen eller närstående bor i. Där bor bara en hyresgäst som hyr tillsvidare. Det som gjorde att skattemyndigheten ansåg det vara privatuthyrning var att det är en del av den fastighet vi bor på. De menade att det var som att ha en inneboende ungefär.

Mer noga än så har jag inte forskat. För mig räcker det att den som kanske kontrollerar min deklaration säger att det är privatuthyrning.
 
Förtydligat:
  • Vid privatuthyrning måste du eller dina närstående (enligt inkomstskattelagen) bo i bostaden som du hyr ut del av året.
  • Syftet med uthyrningen ska vara, att du själv eller närstående ska använda bostaden för eget boende del av året, alternativt att detta ska ske inom en rimlig tid.
Även om du skulle hyra ut en bostad på din fastighet ett helt år i sträck, innebär det inte alltid direkt att skatten hamnar i näringen. Detta beror på s.k. den “frivilliga tröghetsregeln”.

Man kan pröva att ha uthyrning en längre tid utan att det omedelbart går över till näringsverksamhet.
 
Jag vet inte om det är mig du försöker övertyga. Om du med bostad menar fastighet stämmer det du skriver med vad myndigheten sagt till mig, men inte om du med bostad menar t ex ett hus.
 
[
Hep Hep skrev:
Jag vet inte om det är mig du försöker övertyga. Om du med bostad menar fastighet stämmer det du skriver med vad myndigheten sagt till mig, men inte om du med bostad menar t ex ett hus.
Vet inte om "övertyga" är det ord som kommer till mig, direkt..
Men då du replikerar, så tänker jag på det du skrev tidigare.. "Jag hyr ut en helt hus privat hela året och det har skattemyndigheten inga problem med, då det är en del av fastigheten vi bor på".
Ja, om det ser ut/är byggt på sätt.. så att det är del av din bostad, så bör det kunna vara privatuthyrning. Men det vet inte jag..
Ett separat hus som inte används privat alls, eller som inte heller ska användas, är däremot inte något som normalt faller under privatuthyrningsreglerna; om inte samtliga kriterier för detta är uppfyllda.

Men det där.. alla hus och bostäder, är inte alltid kontrollerade i detalj av myndigheten.

Å andra sidan åligger det den skattskyldiga att visa att det faller inom ramen för privatuthyrning, om nu myndigheten får för sig att fråga.. eller om det då kan antas att den där tröghetslagen utnyttjats fel.. gång på gång. Potentiellt kan det komma taxeras som uthyrning som näringsverksamhet och dessutom med pålägg med 20% i skattetillägg, för hela uthyrningsperioden. Då gäller.. på all skatt som man betalat för lite enligt myndigheten.

Men det finns väl ingen anledning att tro detta, innan någon alls ens ställt frågor.. ang. avsikter eller hur det som uthyrs ser ut, mer exakt, eller vem som hyr..
 
Frågan var väl hur mycket man kan ta i hyra?
Det enkla svaret är att man inte kan hitta på en summa och hoppas att någon betalar eftersom det måste vara en skälig hyra enligt Jordabalkens 12'e kapitel.
 
  • Gilla
RACS
  • Laddar…
@RACS Nu börjar vi närma oss. Du är inte längre så tvärsäker och då har vi kommit dit jag vill. Vad som är privatuthyrning är alltså inte alls så enkelt att avgöra som du skrev tidigare. Fråga myndigheten om vad som gäller och lita inte på vad någon skriver på nätet, oavsett hur mycket juridik den personen googlat.
 
Hep Hep skrev:
@RACS Nu börjar vi närma oss. Du är inte längre så tvärsäker och då har vi kommit dit jag vill. Vad som är privatuthyrning är alltså inte alls så enkelt att avgöra som du skrev tidigare. Fråga myndigheten om vad som gäller och lita inte på vad någon skriver på nätet, oavsett hur mycket juridik den personen googlat.
Jodå, jag är säker; läser ingenstans.. det finns en bugg.
Vad vi här inte vet något exakt om är hur din fastighet och uthyrning ser ut och om alla kriterier för din del är uppfyllda.
Och om jag bedömer det.. så här långt, så är det tveksamt.
 
Du tolkar reglerna som du vill och jag tolkar dem som myndigheten säger och kommer undan med lägre skatt. Är det ok?
 
Hep Hep skrev:
Du tolkar reglerna som du vill och jag tolkar dem som myndigheten säger och kommer undan med lägre skatt. Är det ok?
De uppgifter du angivit hittills ger vid handen slutsatser; det jag sagt om uthyrning som anbelangar din uthyrning får bygga på det; som att igen närstående bor tidvis, uthyrning sker i separat hus på fastigheten, att uthyrning pågått i fyra år. Andra uppgifter av vikt framkommer inte, inte heller om ev. uthyrningens art .. utan du har angett och gett intryck av att du hyr ut ett separat hus på din fastighet till utomstående permanent på lång tid.
Inget annat av intresse. Och vilken diskussion med myndigheten som du haft är inget någon här kan känna till; fö inte heller om hur det i praktik ser ut.

Låter som det är du som talar som du vill tolka, jag talar utifrån det jag vet. Och, vilket är viktigt i kråksången, det går att läsa också på myndighetens sidor; utöver att var och en kan ställa frågor till skattemyndigheten, som fö är en mycket serviceinriktad myndighet.

Trådens ämne handlar om vad ts potentiellt kan ta ut i hyra, och det som då ska framhållas, är att det beror på bl.a. vilken grund man ska ha, för hur beräkna skälig hyra för objektet i fråga.
 
Wow. Först gav du intrycket av att vara jurist, då du verkade tvärsäker. Sedan malde du på om din egen slutsats utan att ta in något och verkade då vara en random juridikgooglare. Nu när du tar i från tårna för att uttrycka dig på den mest krystade låtsasjuridiska blir jag mer och mer osäker på vad du är. Fast det kvittar. Det viktiga är att TS och andra fattar att sanning och kunskap fins hos myndigheten som du så snällt berömmer och samtidigt misstror. Jag lämnar här.
 
I sak var ju konversation om din skatt avlutad, avklarad som irrelevant för trådens ämne.

Något lite bra ändå att du vill visa att det blev enigt om att skattemyndigheten är instansen som kan upplysa - om skatten. Vad nu det sedan rör var ts och andra kan finna sanning och kunskap..
Framstår mer som det senare står för en försåtlig antydan om min person, så här en sen lördag kväll.
Låt oss lämna, absolut. God fortsättning, så!
 
(ett varningens finger: Skatteverket har inte 100% koll och kan släppa igenom felaktiga uppgifter under flera år innan de reagerar och agerar. Ta höjd för osäkerhet.).
 
Jag har tappat bort mig lite här nu, men jag får väl försöka ta reda på fler liknande objekt och jämföra
 
  • Gilla
RACS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.