harry73
Suteräng blir mycket dyrare. Om det kostar 100 000 och beloppet är lika för alla tomter, då har kommunen kanske räknad på de totala kostnader för alla tomter och delad det på alla (alltså 100 000 är medelvärdet som alla ska betala)
Låter som att trivselhus vill sälja till er, och så ska det vara
 
Harry73: Tror du att det "ingår" i de hundratusen att kommunen skall fylla upp till rätt nivå? Om inte, vad gör man annars?? Bygger sutteräng? Letar ny tomt??
 
harry73
Kotten1981 skrev:
Harry73: Tror du att det "ingår" i de hundratusen att kommunen skall fylla upp till rätt nivå? Om inte, vad gör man annars?? Bygger sutteräng? Letar ny tomt??
Fråga kommunen vad som ingår och fråga trivselhus säljare vad man gör om det inte ingår. Han borde känna den lokala marknaden
 
Var på möte med TH idag och för ett av deras enplanshus som vi kikat på tar de cirka 3,2 miljoner. Då inklusive liggande panel. Väldigt trevliga och tillmötesgående säljare men dyra hus.. Mycket som är tillval hos andra ingick dock hos TH om jag fattade saken rätt (?).
 
F
Nu vet ju inte jag hur den kuperade tomten ser ut men det kan bli jävligt fräcka och unika hus om man inte är så statisk utan försöker utnyttja hur marken ser ut. Skulle tex kunna hänga ut huset över kanten på pelare eller nåt liknande. I vårt område finns ett tjusigt nybyggt hus (troligtvis av dansk design) där dom har ställt en del av huset på höga platsgjutna pelare istället för sutterängplan under hela huset och samtidigt skapat en stor skyddad uteplats och sluppit fylla ut tomten. Kostar naturligtvis en del men billigare än sutterängplan.
 
Har en kompis som gjort allt själv. Tagit in offerter på takstolar, ytterväggar, material m.m.
Han ritade egna ritningar på ett millimeterpapper och skickade sedan till tillverkaren för grunderna hus och garage, fasaden, elektriker m.m. Mycket gjorde han själv. Köpte stengolv, badrum, kök m.m.
Betongfirman kom in med offert och det blev otroligt mycket billigare och då ingick garaget.Han har haft viss entreprenadhjälp men gjort väldigt mycket själv.
Är inne på samma väg nu när jag skall bygga ett enplanshus och har det förspänt då han har erfarenheten innan mig och vet vilka problem mm som kan dyka upp.

Han säger sig att ha sparat ca 35% mot om han använt totalentreprenad (gäller även färdigställande av tomt) Detta skulle på ett hus med tomt med totalpris 4000000 ge ett pris på 2600000 kronor men då kostar det mycket blod, svett och tårar.(y)
 
F
snucke22 skrev:
Har en kompis som gjort allt själv. Tagit in offerter på takstolar, ytterväggar, material m.m.
Han ritade egna ritningar på ett millimeterpapper och skickade sedan till tillverkaren för grunderna hus och garage, fasaden, elektriker m.m. Mycket gjorde han själv. Köpte stengolv, badrum, kök m.m.
Betongfirman kom in med offert och det blev otroligt mycket billigare och då ingick garaget.Han har haft viss entreprenadhjälp men gjort väldigt mycket själv.
Är inne på samma väg nu när jag skall bygga ett enplanshus och har det förspänt då han har erfarenheten innan mig och vet vilka problem mm som kan dyka upp.

Han säger sig att ha sparat ca 35% mot om han använt totalentreprenad (gäller även färdigställande av tomt) Detta skulle på ett hus med tomt med totalpris 4000000 ge ett pris på 2600000 kronor men då kostar det mycket blod, svett och tårar.(y)
Ganska många som har gjort det men man skall verkligen fundera en och två gånger innan man ger sig på ett sånt projekt. Man måste ha intresset, inte bara ett helt nytt och spontant intresse för att bygga sitt hus och spara 1,5miljoner utan ett mer genuint intresse. Att kasta sig in med en låg kunskapsnivå och tro att det löser sig tror jag inte heller på.
 
Kotten1981 skrev:
Var på möte med TH idag och för ett av deras enplanshus som vi kikat på tar de cirka 3,2 miljoner. Då inklusive liggande panel. Väldigt trevliga och tillmötesgående säljare men dyra hus.. Mycket som är tillval hos andra ingick dock hos TH om jag fattade saken rätt (?).
Vi hade en tomt som sluttade och lösningen var att mura upp en sockel och fylla och sen gjuta en vanlig platta. Det blir förmodligen billigare än att fylla en massa en bra bit ut från där huset ska stå.

Det verkar som om priserna gått upp och jag vet inte vilken storlek på enplanshus ni diskuterat men vi betalade ca 2,2 miljoner för ett hus på ca 180 kvm och då hade vi ändå tillval för några hundra tusen, men det var 5 år sen.

Så även om liggande panel ingår och säljarna är trevliga så vad är det som ni får extra hos Trivselhus för den kostnaden jämfört med andra tillverkare? Och vad är storleken på huset ni tittat på hos Trivselhus?
 
Redigerat:
90000 för en tomt?? det måste vara långt ut på landet.....jag skull aldrig bygga ett hus för 3 miljoner där....köp en bättre tomt, välj ett hus utan massa konstiga lösningar och ta in offerter från några seriösa byggare lokalt till ett lösvirkeshus....
 
Tomten i fråga ligger knappt 15 minuter från stan (Karlstad), dock bor vi i Värmland.. Här finns i och för sig massor med hus som kostat långt över tre miljoner, men som sagt - vi befinner oss alltså i Värmland, vilket i sig betyder "landet" för vissa. :) Tomten ligger nära både dagis och skolor, gångavstånd till ett mindre centrum och vi kommer ha många grannar.
Vad jag ursprungligen funderade på är om det går att säga hur mycket billigare det blir om man anlitar ett lokalt byggföretag istället för ett husföretag? Det vi är mest intresserade är ett enplanshus på cirka 170kvadrat.

MrBygg: Får jag fråga vilka ni byggde med?
 
Vi byggde med Borohus, men vi har haft väldigt stora problem med deras säljare som också var vår "totalentreprenör", Huvudkontoret har i efterhand lovat att ta hand om problemen men inget händer så jag är just nu väldigt tveksam till att rekommendera dig att vända dig till dom även om du inte bor i dalarna.

Men det jag reagerade på var priset du fått från Trivselhus. Det är uppenbart så att priserna har stigit sen vi byggde för några år sedan, men då vi jämförde hustillverkare så tyckte jag inte att de var särskilt prisvärda. Men jag har en bekant som precis byggt en Fiskarhedenvilla på ca 130 kvm (1-plan) och ursprungspriset utan tillval var ca 13 500:-/kvm. Efter diverse tillval slutade de på ca 14 500:-/kvm så det jag reagerade över var att priset på huset från Trivselhus var ganska högt. Om det är ett hus på 170 kvm så ligger kvadratmeterpriset på nästan 20 000:- Är det vansinnigt mycket dyra tillval mer än liggande panel och en trevlig säljare? Annars så skulle jag starkt råda er att titta på fler alternativ och hittar ni ett lokalt byggföretag med goda referenser så skulle jag absolut se det som ett bra alternativ som förmodligen blir avservärt billigare.
 
MrBygg: Tack för bra förklaring och goda råd!! Hustypen vi fick offert på är ngt större än 170kvm, omkring 180 har jag för mig. Priset för enbart materialsatsen är enligt offerten 1,826500milj. Sedan tillkommer entreprenad: 1,459200milj. Vi har inte gjort några tillval alls, liggande panel var säljarens ide.

Vad är egentligen "normal" kostnad per kvm? Vet ju att enplanshus i denna storleken kan bli ganska dyra, men 20,000 per kvm är dyrt...det inser till och med jag, som är nybörjare inom detta område.
 
Mikael_L
Jag är av åsikten att det blir billigare att bygga med bra lokala snickare/byggare. Antingen lösvirke, eller byggsats, eller med väggmoduler.
Olika val av prefab/material ger lite olika kostnad och olika tid för bygget, och det går väl att diskutera vad som är bäst.
I min närhet finns det två företag som slår ihop väggmoduler i sin snickerifabrik efter kundens önskemål. Så jag antar att det finns rätt många sådana tillverkare.
Då kostar det lite mer, men så går det betydligt färre hantverkartimmar vid byggplatsen, så det kanske går på ett ut. Men bygget går snabbare iaf.

Men i vilket fall så är den springande punkten att få tag i bra byggare.
Dom som är bra gör nog inte så mycket reklam om sig, de får nog ändå nya jobb hela tiden genom att deras nöjda kunder tipsar sina vänner och bekanta.
Och deras uppbokningshorisont är ofta rätt lång.

Mitt emot där jag bygger så höll en lokal förmåga att bygga grannens hus. Jag såg hela tiden deras bygge ifrån mitt, så jag kunde nog uppskatta att det var rediga och snabba killar. Det såg bra ut helt enkelt.
Jag passade på att fråga han hur lång framförhållning han har med projekt, hur snabbt han skulle kunna ta sig an en om man ville ha han att bygga.
Tja, ett helt hus, minst 18 månader framåt. Han hade redan två hela husbyggen i pipen redan.
Små uppdrag, bygga en altan eller vedbod och sånt gick ofta att pussla in lite i schemat inom någon månad, bara det inte blev för många sådana småuppdrag.

Så, får du tag i en bra byggare så blir det antagligen ett utmärkt val att bygga i egen regi på något vis. Men råkar det bli en dålig byggare så blir bygget mycket jobbigt.
Och de bra killarna står liksom inte heller och väntar på att just du ska ringa så dom kan börja jobba dagen efter.



Personligen skulle jag troligast välja lokala snickare före en entreprenad via hussäljare-husfabrikant-entreprenader. Möjligtvis är Smålandsvillan eller Älvsbyhus ett alternativ för mig, pga deras svårslagna prisvärdhet.
Svårt att bygga lika mycket för de pengarna hur man än gör.

Ja rent hypotetiskt då, då jag redan håller på och bygger vårt eget hus helt själv.:cool:
 
Mikael_L
Ja lite undrar jag hur det blev för er, kotten 1981?
Blev det byggt med lokala förmågor, eller husleverantörens entreprenad?
Eller kanske inte alls ... :|

Det var länge sen du var inne här, men kanske du får en epost-påminnelse att det hände något i tråden :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.