harry73
Priset för grunden som man får när man skriver kontraktet är inkl en fast mängd grus, gravning, osv. Om man behöver gräva mer, eller behöver mer grus blir det merkostnader. Och du får räkna med att din markentreprenör vill vara på den säkra sidan och gräver mer och behöver mer grus än det som finns med i kontraktet. Så det blir nästan alltid extra kostnader. Förutom alla tillvall som man inte förstår man har gjord, är nog grundlägningen den del som står för mest merkostnader i ett vanligt husbygge med ett fabrikshus.

Vi anlitade markentreprenören inte bara för grunden men också för grovplanering av trädgården, så de fick bestämma höjden på hela trädgården. Ändå kom de med beskedet att marken på ena sidan huset var högre än på andra sidan och att de behövde x kubik mer grus plus extra tid att fixa till allting.
Vi klagade och behövde i slutänden inte betala för det, men de försökte i alla fall.
 
Om man har med hussäljaren ut till tomten och sedan får en uppgift och ett pris på grävning, grus etc - vad gör man isåfall om de försöker ändra sig i efterhand? Känns som om husleverantörer alltid försöker pressa ut så mycket pengar som möjligt??
 
harry73
Du får lusläsa kontraktet och kontrollera vad som ingår i priset för grunden. Sen är det bra med lite mejlväxling med antingen försäljare eller markentreprenören (om det är ett separat kontrakt) om hur mycket grävning / grus det blir och hur mycket det kommer att kosta. Du vill alltså få en budget baserad på ett tomtbesök, då är de väldig begränsad i hur mycket mer det får bli.
 
harry73: Ber om ursäkt för dumma frågor, men passar på att ställa denna med: hittade en offert från Myresjö (hösten -11) på ett av deras hus (det vi vill bygga). Prislapp drygt 3 miljoner, offerten avser då "hus i inflyttningsbart skick, exklusive utvändig målning". Ingår då allt? Jag anar att man måste plussa på en hel massa. Offerten i fråga var väldigt "enkel", inga specifikationer eller så. Är Myresjö generellt dyrare? Vilka byggde ni med?
 
harry73
Vi byggde med Hjältevadshus/Finndomo 1,5planshus med 200kvm och mycket tillval (men inget garage)
kostade ca 2,8 milj år 2007.
Vi pratade med olika leverantörer Hjältevadshus, myresjöhus, modulent, a-hus, smålandsvillan, örementhus, mm. Och vi försökte att anpassa deras hus så att vi fick samma hus hos alla leverantörer. Smålandsvillan kunde inte uppfylla våra krav, men annars gick det bra. Priserna skilde sig inte så mycket, så det var i slutet säljaren som avgjorde och att hjältevadshus är ett modulhus som byggs under kontrollerade former i fabriken. ett betyder kort byggtid på tomten och liten risk för fuktskador under bygget. Och första betalningen var 2 månader innan inflyttning.
 
harry73: ytterligare knepig fråga - kommunen som är tomtsäljare i vårt fall tar cirka 100,000 för "markplanering", dvs för att fylla upp tomten med sand/jord (antar jag..) till lagom nivå. Detta görs när huset skall byggas, fram tills dess kan det se ut som det gör nu (gräs och buskar). Låter detta rimligt? Priset är fast enligt mäklaren. Jag blir lite trött av allt detta, ert pris lät för övrigt jättebra tycker jag. Får kolla runt bland X antal husleverantörer samt höra med lokala snickare. Fattar bara inte hur man skall veta vad som är rätt.
 
När man tröttnat kan man ju skriva till TVs alla program med Arga snickaren eller Sofias änglar eller något annat liknande program . Då blir det färdigt och möblera,t man behöver bara stå framför kameran och skämmas så ordnar det sig.

Det finns förstås fler lösningar man skaffar pengar och köper nytt eller beg. hus som man har råd med, jobb får man tillräckligt av ändå.
 
Mikael_L
Det är dyra hus som man köper från hustillverkare, helt klart.
Har ni tittat på smålandsvillan och älvsbyhus? Där är det mer humant.

Har man möjlighet att få tag i några riktigt bra hantverkare, (ja dom finns definitivt, men brukar vara kopiöst uppbokade av den anledningen,) så kan ett lösvirkesbygge bli ekonomiskt bra. Men strular det, eller man får tag i helt fel personal, så blir det istället väldigt jobbigt.

Jag kan inte riktigt se det som någon fördel att den man anlitar är en kompis, det kan bli mycket skit pga det.

En granne här byggde så.
Han visste om en väldigt bra snickare (lite halvkompis tror jag det var) som byggde helt i lösvirke. Han hade dessutom helt rätt kontakter och fixade fram bra elektriker och rörkrökare och de extra mannar som behövdes för bygget under de olika faserna.

Själv gick grannen omkring på bygget i ca 3 månader (semester, föräldraledighet, komp osv) och flyttade på material enligt anvisningar, städade, höll i en planka eller måttband ibland, åkte och hämtade akutsaker från brädgården, och förde bort byggsopor osv.
Så snickarna kunde lägga all arbetstid på att göra det dom är bäst på.
Han uppskattar att de där tre månaderna sparade in minst 200'.
Bara containerhyra hade blivit 40'.

Huset som är nästan en kopia av ett kataloghus blev ganska mycket billigare.
 
Vi har ekonomi till att köpa från exempelvis Myresjö. Det är mest jag som är envis och ekonomisk. Har inte lust att betala överpriser, speciellt inte när hustillverkarna verkar krångla hela tiden (?). Dock är tomten billig, kostar 90000. Så där sparar man ju in en del, eller hur man nu säger.

Mikael_L: Din grannes upplägg lät ju jättebra. Vi är dock i sitsen att sambon jobbar borta i veckorna, vi har tre små barn (just nu mellan 1-5 år, de kommer ju dock vara lite äldre när bygget ev drar igång..) plus att jag jobbar skift. Finns så lite tid, och kanske borde jag strunta i att vara snål/ekonomisk och satsa på den enklaste lösningen, dvs en hustillverkare..
 
harry73
Kotten1981 skrev:
... Vi är dock i sitsen att sambon jobbar borta i veckorna, vi har tre små barn (just nu mellan 1-5 år, de kommer ju dock vara lite äldre när bygget ev drar igång..) plus att jag jobbar skift. Finns så lite tid, och kanske borde jag strunta i att vara snål/ekonomisk och satsa på den enklaste lösningen, dvs en hustillverkare..
Rädda relationen och köp nyckelfärdigt, till fast pris med garanterad tidsplan:)
 
När vi kollade på hus så tyckte jag myresjöhus var ett av de företag där man fick minst för pengarna. Ganska högt pris men inte så hög standard. Inte släta innertak, inte isolerade innerväggar, väldigt mycket på ritningarna som inte var standard som tex skjutdörrar och burspråk. Om ett burspråk finn med på en husritning så tycker man väl att den borde vara standard, med det var tillval. Vår tomt förmedlades av myrsjöhus men vi kontaktade säljaren och erbjöd 30 000 till för tomten om vi slapp köpa genom myresjöhus.
 
harry73
Kotten1981 skrev:
harry73: ytterligare knepig fråga - kommunen som är tomtsäljare i vårt fall tar cirka 100,000 för "markplanering", dvs för att fylla upp tomten med sand/jord (antar jag..) till lagom nivå. Detta görs när huset skall byggas, fram tills dess kan det se ut som det gör nu (gräs och buskar). Låter detta rimligt? Priset är fast enligt mäklaren.
Det beror också på vilken kvalitet de levererar. Är det bara fyllnadsmassor eller får ni också ett lager matjord. Om fyllnadsmassor inkl. transport kostar 1000 - 2000 kr/kubik och en grävmaskin ca 10 000/dag, då kan grävmaskinen vara igång i några dagar för att göra av med 100 000, men det är kanske inte helt orimligt.

Det är i alla fall bättre att kommunen tar separat betalt för det, för om det skulle vara en del av tomtpriset skulle de betala lagfart över det.

Jag tycker att kommunens uppläg ser väldigt seriöst ut och det verkar som att de har ansträngt se för att vara så tydlig och komplett som möjligt i infon och att de har försökt att hålla ner t ex lagfartskostnader. Det gör det väldigt lätt för mig att lita på kommunens priser.
 
Mikael_L
harry73 skrev:
Det beror också på vilken kvalitet de levererar. Är det bara fyllnadsmassor eller får ni också ett lager matjord. Om fyllnadsmassor inkl. transport kostar 1000 - 2000 kr/kubik och en grävmaskin ca 10 000/dag, då kan grävmaskinen vara igång i några dagar för att göra av med 100 000, men det är kanske inte helt orimligt.
Fyllnadsmassor och olika krossprodukter brukar ligga typiskt runt 50:- -150:- /ton. Men frakten är som avgör det slutliga priset, det kan snabbt bli dubbla priset om inte grusgropen är ganska nära.
Grävmaskin kostar ca 800-1000:- /timme (mellan tummen och pekfingret).

Vårt markarbete till 100 kvm hus gick på en 40-50' i runda slängar. Då gjorde jag allt jobb själv förutom det som gjordes av grävmaskinen. Man gör väl iofs inte så väldigt mycket, då det gäller att låta maskinen jobba. Men måste grävfirman ha en egen gubbe utanför maskinen stiger ju timpenningen givetvis, även om han hänger lite på spaden ibland.

100' för markjobben är inte på något sätt anmärkningsvärt, vare sig uppåt eller nedåt.
Utan att veta exakt vad som behöver göras med den aktuella tomten är det omöjligt att bedöma skäligheten.
Vi hade när sagt perfekta förutsättningar för vårt hus. Hade moränlagret i schaktbotten varit mer horisontellt och aningen högre hade jag sluppit ett lager med 0-100 kross, och sparat kanske 4tusen i maskintid och fyllnadsmaterial. Och grävaren var duktig och snabb med schysst timpenning. Så jag är rätt nöjd, det kunde knappt ha blivit billigare utan att äga egen grävmaskin.
 
harry73
:surprised: det blev en 0 för mycket i mitt inlägg.
 
Igår skickade jag efter en katalog från Trivselhus, idag ringde deras säljare upp. Myresjö har inte hört av sig ännu trots att jag ringde i måndags. Hur som helst, Trivselkillen åkte ut till "vår" tomt på studs efter vårt samtal, sedan ringde han tillbaka när han var därute. Tomten är ju en sluttningstomt, och kommunen tar 100,000 för "markplanering". Vet inte om det var i denna tråden jag skrev detta, ursäkta ev upprepning. Nåväl, enligt Trivselkillen skulle det krävas väldigt mkt fyllnadsmaterial för att få till en plan tomt, och hundratusen skulle inte räcka. Han tipsade oss om att kolla upp detta noga och få det inskrivet i kontraktet för tomten isåfall. Tyckte han lät både trevlig och seriös, skall dit imorgon och prata lite. Hur låter alltihop i era öron??? Borde man skippa planerna på ett enplanshus och istället kika på sutteränghus...? Vi gillar verkligen tomten, och vill helst inte byta till en annan. Finns förresten inte så mkt att välja på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.