Jag skickar en stor kram i Ts riktning!!
Har bekanta som ha de äkta hussvamp i källaren, gick på ett antal 100k kr att fixa, försäkringen täckte inte för dom heller. :(
 
ja det känns riktigt surt... :(
får försöka processa mot försäkringsbolag, ska även se om dolda fel kan vara en väg att gå
 
Även jag kan bara beklaga och hålla tummarna för att du hittat allt nu.
 
Har själv fått renovera efter hussvamp, suger verkligen balle...
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
palman87, hur pass omfattande blev renoveringen? fick du göra allt själv?

det börjar kännas bättre för mig nu när tanken lagt sig, har brutit upp hälften av golven på nedervåningen, svampen verkar endast finnas kring murstocken.
har grävt ur ca 50-100 cm i backen och det är snustorrt och bara sand.
jag är rätt övertygad om att fukten inte kommer från marken, det är antingen regn i muren eftersom det inte finns något regnskydd, eler gammalt läckage från vatten eller avlopp i huset.

nu blir det att riva ner muren och resten av golven. sedan regla upp allt nytt igen.

men att svampen skulle vara 3-5 år som Anticimex provtagning visade är då ren bullshit, snare minst 15 år
 
Sommarstuga på 60kvm. Rev ut torpargrunden, innerväggarna och hälften av ytterväggarna 1m upp. Sen kom Anticimex och brände grundmuren och sen spruta på något som försegla allt trä som va kvar. Sen gjöt jag en platta invändigt och byggde upp det. Fick bekosta allt själv. Jippie...

Har du hittat någon svampkropp än? För det man ser på bilden ser bara ut som mycel (stavning?) Svampkroppen ser ut som en vidbränd pannkaka eller vad man ska säga.

Sen det roliga med Hussvamp är att den behöver inte direkt tillgång till vatten. Den kan hämta vatten 10m bort från en brunn tex. Dom har hittat svamp i våningshus där svampen hämtat vatten från rännstensbrunn ute i gatan.
 
oj, även fick du riva delar av ytterväggar med, var det så angripet?
nej jag har inte hittat någon svamkropp vad jag vet, jag har ju tagit bort bitvis så den kan ju isåfall gått sönder..
ska man hitta någon svampkropp?

nu gör du mig mer orolig igen :p
 
Ja svampen va nere vid syllen och sen bredde sig in 3-4m. Och jag ville va på den säkra sidan. Bättre att ta för mycket än för lite:)

Ska och ska finnas kropp, sån expert är jag inte. Men måla nu inte fan på väggen, ta tag i det nu så det inte sprider sig.

Har ni märkt av brunaktigt "damm" på typ lister och sånt?
 
okej, min verkar hålla sig mitt i huset kring muren och ca 50 cm ut i bjälklaget.

har inte märkt något brunaktigt damm innan vi började riva.

Den är torr så jag tror inte den är aktiv och kommer nog inte bli om den inte får tillräckligt med fukt igen

vi tar också bort rätt ordentligt :)
ImageUploadedByByggahus.se1396934869.931527.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1396934880.390227.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1396934898.418593.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
O.Hult
  • Laddar…
Fyfan, grävmaskin i vardagsrummet..... :wow:
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
funderar på skaffa en liten 800 kg med som man kan ha i övriga rum (y)
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
Ahh, en sån som man kan klappa och gosa med i sängen?? ;)
 
Ser bra ut! Va nu noga med kläder och sånt.

Jag köpte engångsoveraller och hade när jag renovera. Mest så man inte åker hem med kläderna man har där och drar hem sporer i onödan.
 
xdigger skrev:
Ahh, en sån som man kan klappa och gosa med i sängen?? ;)
japp :) och lasta pärgratäng med när man är riktigt hungrig
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
palman87 skrev:
Ser bra ut! Va nu noga med kläder och sånt.

Jag köpte engångsoveraller och hade när jag renovera. Mest så man inte åker hem med kläderna man har där och drar hem sporer i onödan.
när man åker hem? vi bor ju där :)
har läst jag med att man ska vara försiktig och ha engångsoverall etc, detta är nog lite väl skrämselpropaganda från de etablerade saneringsfirmorna. de har väl sina "pricklistor" att följa vid en renovering
svampsporerna finns ju vad jag förstått överallt i skog och mark så det är inget man kan hindra att spridas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.