SCB har egen statistik, men Mäklarsamfundet vill göra en egen. Inget kan hindra dem från det, men det vore naturligtvis roligt om Expressen, och andra media, ville göra en kritisk granskning och kanske ställa de rätta frågorna. Gärna innan de gör sina löpsedlar i stilen "Här ökar villorna MEST i värde - vi har hela listan" eller "Nu RASAR bopriserna - kolla hur mycket DIN lägenhet har rasat".
 
Swetrot skrev:
SCB har egen statistik, men Mäklarsamfundet vill göra en egen. Inget kan hindra dem från det, men det vore naturligtvis roligt om Expressen, och andra media, ville göra en kritisk granskning och kanske ställa de rätta frågorna. Gärna innan de gör sina löpsedlar i stilen "Här ökar villorna MEST i värde - vi har hela listan" eller "Nu RASAR bopriserna - kolla hur mycket DIN lägenhet har rasat".
Hahaha, Expressen och kritisk granskning nämns i samma mening? Jag förstår att du inte anser att de gör någon, men chansen att de någonsin skulle kritiskt granska någonting som inte är en fotbollsmatch eller människokropp är väl exakt noll.

Här har vi ett exempel på hur Expressen tar fram statistik om bopriserna (se bifogad bild).

Rubrik: "Nu kan du fynda - bopriserna rasar. Priserna i landet har rasat med hela 79 procent - i Stockholm med 40 procent"

Så, vilken statistik bygger de detta tvärsäkra uttalande om huspriserna på? Hur stort underlag hade de? Har de gjort en större statistisk analys av läget?

De baserar rubriken på exakt ett (ja, 1!) hus.

De hade hittat ett svårsålt fritidshus där det begärda priset hade sänkts med 77%. Således så har "priserna" (notera plural) rasat med hela 79% "i landet"!

Notera hur många nivåer detta är fel på. För det första, ett enda fritidshus säger inte sanningen om alla hus i hela landet. För det andra, att ett begärt pris sänkts är inte detsamma som att huspriserna fallit. Huset var antagligen inte värt det begärda priset från början. Och för det tredje, 77% är inte detsamma som 79%.

Bravo Expressen! Det blir lite lagom komedi när sedan Expressen klagar på maklarstatistik.se.
 
  • exp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag betraktar mäklarnas statistik som rena rama skräpet. Dels anger de inte antal sålda objekt. Vidare är kvadratmeterpriset bara luft. Ett barn förstår att två hus som står intill varandra kan värderas helt olika.

Min tolkning av utfallet är att de hus som sålts i september huvudsak är de mer attraktiva. Stämmer det så betyder statistiken bara att de mer attraktiva villorna. nu värderas till 2% över snittet av alla hus. Tidigare var det kanske 20%. I så fall skulle de 2% höjning som mäcklarsamfundet anger i praktiken betyda ett fall på c:a 18%.

Mina antaganden må stämma eller inte stämma, men att ange kvadratmeterpris och hemlighålla volymer gör siffrorna extremt känsliga för fel.
 
Deven skrev:
Håller med till 100 procent. Borde inte SCB som är opartisk kunna stå för den här statistiken istället? Känns nästan lite skrämmande med den desinformation som Mäklarsamfundet använder sig av.
SCB har ju den här statistiken. Sök på FastPI.
 
Angelven skrev:
Fast FastPI är väl bara kvartalsbaserad ?

[länk]

Och därmed har den exakt samma problem som mäklarstatistik - att det just nu svänger väldigt snabbt.
SCB publicerar månadsstatistik också: http://www.scb.se/templates/pressinfo____246291.asp

Fast de beräknar inte FASTPI per månad.

Eftersom SCB utför beräkningarna baserat på lagfarter har de dock en eftersläpning jämfört med mäklarstatistiken.

Och vad gäller klagomålen mot mäklarstatistik så gällde de att den skulle vara fifflad med och att SCB därför vore att föredra som statistikproducent, så problemet är inte exakt samma med SCBs siffror.
 
ordain skrev:
SCB publicerar månadsstatistik också: [länk]

Fast de beräknar inte FASTPI per månad.

Eftersom SCB utför beräkningarna baserat på lagfarter har de dock en eftersläpning jämfört med mäklarstatistiken.

Och vad gäller klagomålen mot mäklarstatistik så gällde de att den skulle vara fifflad med och att SCB därför vore att föredra som statistikproducent, så problemet är inte exakt samma med SCBs siffror.
Men det är ju inte månadsstatistik heller - jo, på riket, men inte på kommun.

Och går man på den statistiken så sjunker det inte - är det trovärdigt ?
 
Angelven skrev:
Men det är ju inte månadsstatistik heller - jo, på riket, men inte på kommun.
Det beror på att SCB är tillräckligt statistik-kunniga för att veta att kommunsiffror skulle ge alldeles för stor felmarginal för att siffrorna skulle säga något. Skillnaden mellan enstaka objekt är så stor att det behövs en stor bostadsmassa för att få ner de fel detta skapar. Ingen kommun i Sverige har tillräckligt många försäljningar på en månad för att få en rimlig felmarginal i förhållande till storleken på de prisförändringar som sker.

Och går man på den statistiken så sjunker det inte - är det trovärdigt ?
Så ifall kommentatorerna på di.se menar att priserna föll kraftigt under sommaren, och SCB säger att priserna var stabila, så är det SCB som inte är trovärdiga?
 
Investor skrev:
-MH-
Även om de verkliga priserna faller med 15% till december (om man skulle sälja sin villa på 2-3 veckor som tidigare var möjligt) kommer Mäklarstatistik snarare visa på -5%. Orsaken är just att många sitter kvar på sina hus i förhoppningen om att det skall vara en tillfällig dip.
Jaha, så även om statistiken visar på uppåtgående marknas, så kan de "verkliga" huspriserna ha sjunkit?

Nejdu, den helgarderingen tror jag ingen går på. Huspriserna spegasl väl av marknaden, både i upp och nedgång. Att försöka hitta på några andra priser är ganska meningslöst.
 
Nyfniken skrev:
Men för att kvantifiera min pessimism: Till decembersiffrorna (de som publiceras i början av januari?) tror jag definitivt på ett minustecken, förmodligen ett tapp på mer än 5%.
En sk. halvgardering :)

5% jämfört med toppen är fortfarande högre än priserna för ett år sedan. Känns skönt att du inte förutspår ett ras i alla fall.
 
Redigerat:
Investor skrev:
Jämförelse med aktiemarknaden: i börjar vrider en bull market långsamt över till en bear market. Magnituden på fallen är oftast betydligt mindre än när marknaden går in i en kapitulationsfas då alla blir pessimister. Denna kapitulationsfas har vi kommit in i nu på börsen.
Med tanke på hur det gick med huspriserna förra gången börsen dök kraftigt så skulle jag vilja påstå att en ev. jämförelse är irrelevant.

Jag ser inga kvantifierarbara gissningar från din sida?
 
Jag fascineras av att så många VET att priserna går neråt, så de tror att tillgänglig statistik är felaktig. Om teorin och mätningarna inte stämmer överens, kan det faktiskt vara fel på teorin. :)
 
ordain skrev:
Det beror på att SCB är tillräckligt statistik-kunniga för att veta att kommunsiffror skulle ge alldeles för stor felmarginal för att siffrorna skulle säga något. Skillnaden mellan enstaka objekt är så stor att det behövs en stor bostadsmassa för att få ner de fel detta skapar. Ingen kommun i Sverige har tillräckligt många försäljningar på en månad för att få en rimlig felmarginal i förhållande till storleken på de prisförändringar som sker.



Så ifall kommentatorerna på di.se menar att priserna föll kraftigt under sommaren, och SCB säger att priserna var stabila, så är det SCB som inte är trovärdiga?
Mmm... jag är med på mängden - det var trevligt att se att det fanns antal försäljningar som siffran bygger på.

Självklart är SCB trovärdiga - men deras siffror är sena och visar INTE HELLER vad som sker just nu - de är inte mer säkra för att peka på ett skeende just nu än alla andra - eller rättare sagt, de pekar inte alls på skeenden just nu iom att de bygger på lagfarterna.
 
Mäklarnas skräcksida....

www.boligan.se

Här kan man följa prisutveckling för enskilda objekt
 
Jo tack, boligan har vi lagt märke till. Får ju Mäklarstatstik att framstå som genier i statistisk analys jämfört med de som drar slutsatser från den sidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.