Felde skrev:
grejen är den att hon går in med hela handpeningen. eftersom jag inte har något eget kapital.

Av den så kommer jag "låna" ca 40% av henne.
Dvs hon sätter in hela summan i huset, men 40% av summan har jag lånat av henne. Detta ger en ägandeandel som är 60% - 40% i huset.

Såklart skall hennes lån till mig inte minska i värde, utan vi är helt överens om att det skall öka, antingen med en rörlig eller fast ränta (%-sats)
Dock är vi inte helt på det klara med vad den skall vara för att det skall bli rättvist.

Och om vi gifter och och så så löser vi det säker på ett bra sätt då :)
Just nu vill vi båda se till så att det blir rättvist ifall vi av någon anledning går skilda vägar.
Läs denna. Lite tips http://www.byggahus.se/forum/juridi...tida-husbygge-med-sambo.html?highlight=skriva

Handpenning är ju bara en del. Ni lånar väl en hel del också?
Jag tror på att som jag blev tipsad om ha en % sats. Sen med lång tid radera ut denna till ett rent 50/50 ägande.

I vårt bygge vi säger 2 mille. Går jag in med 1mille. Sen lånar vi 1mille tillsammans. Skulle det ta slut låt säga inom 20år så går vi ut med 75% för mig, 25% för min då fd sambo. Efter 20år eller så tillsammans så känns det som denna gräns suddats ut och att gå ut med 50/50 vore mest rättvist.
 
Jag var för ett antal år sen i samma situation som du, men omvänt.
Jag gick in med grundplåten samt löste en del smålån åt min sambo.
Vi har skrivit ett papper där det står att vi delar en vinst på huset 50/50 efter avdrag för de pengar jag gick in med.

Och om en försäljning ev inte skulle täcka lånen så kommer jag inte att kräva tillbaka pengarna.

Exakt hur generös man vill vara osv kan väl variera - men så skrev vi iaf :)
Är du tveksam så kontakta en jurist för all del, men min erfarenhet är att det ofta inte behöver vara så krångligt - i slutändan, if worst comes to worst, så är det ju en domstol som skall avgöra vad avtalet syftade till - och även om man säkert kan gå i fällor så är det min övertygelse att ett rakt och enkelt avtal har större chans att inte misstolkas.

Iof har jag också turen att ha en svåger som är utbildad jurist som kan slänga ett öga på sånt också - han är dock inte avtalsjurist men iaf...
/K
 
Redigerat:
Hur mycket pengar rör det sig om?
Är det inga astronomiska summor kanske det är smidigast att skriva som så att ni delar 50/50 - sambons kontantinsats?
 
Om två sambos skaffar hus tillsammans så gäller enligt sambolagen att värdet av huset delas mellan dem vid separation. Men man kan ersätta lagen med ett avtal. ett sådant avtal bör rimligen kombineras med den ekonomiska överenskommelse ni nu strävar efter. men se till att lagens stadgande verkligen blev ersatt. Att snickra på sådant här själv kan ju vara kul hobby men verklar oförsiktigt när det gäller stora värden. Jag skulle vända mig till en familjerättsjurist och inte första bästa brännvinsadvokat. been there- hos den senare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.