Nallis skrev:
Men hur??!!
kyl/frys, diskmaskin, spis allt är nytt, sattes in nu i mitten av året för hela köket är renoverat och bytt allt.
Och eftersom fläkten inte är uppe ännu så funkar inte alla kökslampor, tänk sen när dem funkar igen då höjs det väl ännu mer.
Vi har satt lågenergi i nåt rum. Men vi har inte alls mycket tänt, oftast bara tak och golv lampa i allrum och den över köksbordet.
Vi har ju knappt inget igång förutom data, så hur kan vi ha så högt egentligen?!

Kan det vara så att det är renoveringen som har dragit ström, bygglampor och maskiner drar en del ?

Sen är det skillnad om man har mekanisk frånluft eller självdrag och även beroende på vad cirkulationspumpen står på.
Cirkpump på max. = 80W = 500kWh/år (jag har golvvärme så pumpen står på max 8-9mån/år)
Frånluftsfläkt 60-100W = 500-900 kWh / år

Jag har "elsanerat" hemma och gått från 10.000 till 6000 kWh/år
då har jag bytt till lågenergilampor överallt, ny kyl och frys och timerdosor på TV/stereo. (men "tyvärr" skaffat plasma :) )
Jag har även kollat upp vad vissa saker drar (2003:as diskmaskin på kallvattenansl = 2kWh/disk) men har fortfarande ca 4kWh/dag oidentifierat (fläkt och tvättmaskin är ej kollad).
Men förbrukningen ligger mellan 12-20 kWh dag för 140m², 2 vuxna och 3 barn
 
2an skrev:
Elektrikern ska kunna mäta upp förbrukning/effekten på olika apparater/faser i elskåpet men det finns mycket ni kan kolla själva först..

Kan ni undvika att ha något på i t.ex 8 tim (ju längre ju bättre o endast kyl/frys på) så ser ni ju hur mycket som förbrukats under den tiden, Sen kan ni kolla med t.ex alla lampor på men inte tv mm osv osv...
En elmätare som jag länkade till är en mycket billig o bra grej för att kolla olika apparaters förbrukning...
Är övertygad om att ni kommer finna vart elen tar vägen...
tack för hjälpen, ska se om jag får tag i en sådan.
 
Hocke skrev:
Kan det vara så att det är renoveringen som har dragit ström, bygglampor och maskiner drar en del ?

Sen är det skillnad om man har mekanisk frånluft eller självdrag och även beroende på vad cirkulationspumpen står på.
Cirkpump på max. = 80W = 500kWh/år (jag har golvvärme så pumpen står på max 8-9mån/år)
Frånluftsfläkt 60-100W = 500-900 kWh / år

Jag har "elsanerat" hemma och gått från 10.000 till 6000 kWh/år
då har jag bytt till lågenergilampor överallt, ny kyl och frys och timerdosor på TV/stereo. (men "tyvärr" skaffat plasma :) )
Jag har även kollat upp vad vissa saker drar (2003:as diskmaskin på kallvattenansl = 2kWh/disk) men har fortfarande ca 4kWh/dag oidentifierat (fläkt och tvättmaskin är ej kollad).
Men förbrukningen ligger mellan 12-20 kWh dag för 140m², 2 vuxna och 3 barn
Nja det tror jag inte, vi har bott här i lite över två år och räkningarna har varit höga sen dess. Nån sommarmånad har de varit nere på 600kr(inte för jag fattar varför det går ner på en sommar men men) Vissa månader 1500 kr, Betalar varje månad. runt 1100-1200kr är ganska vanligt. Dem som bodde innan oss hade två barn, tonåringar men dem hade bara ca 600kr så jag förstår verkligen inte. Dem måste ju diskat och tvättat mycket mer en oss.

Jag är ledsen men jag vet inte vad en cirkulationspump är. Vi betlar inte värme själv då det är radhus det ingår i hyran, vi har inte heller golvvärme.
 
Ni betalar inte värmen själv, men hur är det med varmvattnet? Har ni en varmvattenberedare inne så har du nog "förbrukningstjuven" där. För alla våra andras värden är utan vv (mitt iaf)
 
Hocke skrev:
Ni betalar inte värmen själv, men hur är det med varmvattnet? Har ni en varmvattenberedare inne så har du nog "förbrukningstjuven" där. För alla våra andras värden är utan vv (mitt iaf)
Nej vi har ingen varmvatten beredare.
Dem har för ett tag sen installerat vatten mätare, om vi överskrider deras gräns för vatten användning får vi betala.
Så vi har ingen beredare inne vi betalar för.
 
Hej igen!

Om du ändå ska ha en elektriker på plats så be honom effektmäta respektive fas i elcentralen, har du momentant hög förbrukning på någon av faserna så kan man med lite tur härleda till vad som drar mycket el. Kan även mäta vid elmätaren och jämföra om det finns någon skillnad ute vid tavlan respektive inne vid elcentralen för att se om det "försvinner" på vägen.
 
Jag får väl dra min hutlösa energiåtgång också :)

Hade för ett tag sedan denna fråga uppe men kom aldrig fram till något vettigt.

Jag har en förbrukning på ungefär 60kwh/dygn, då ingår 2 st varmvattenberedare varav en matad med varmvatten från pannan när jag eldar. Annars har jag ett garage där 2 st lågenergilampor alltid är tända på 15W styck, har ju lysrörsarmaturer också men de kanske är tända i snitt 10 min per dag.

Ett boningshus på 300kvm med enbart lågenergilampor som vi är ganska dåliga på att släcka. 1 tv, 2 datorer 2 skrivare dvd boxer. Tvättmaskin och torktumlare.

Ett boningshus på 100kvm med mestadels lågenergilampor, 2 tv, 1dvd ,boxer, 1 dator. Det är oftast ingen hemma mer än kvällstid och då är det mesta släckt.

Jag tror stenhårt på att min elmätare läser fel men hade en idiot till tekniker hemma från fortum som menade att det var vedkapen som orsakade den höga elförbrukningen, sedan stod han och glodde på elmätaren och klockade varven och "konstaterade" att den läste rätt. haha man vill ju nästan gråta.

Nu får jag inom några veckor en ny elmätare och hoppas att det blir lite bättre då.

Edit: Glömde cirkulationspumparna på 50 resp 80w som går hela året.

//Niclas
 
Nallis, hur gick det med elförbrukningen? Kom du fram till något som drog för mycket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.