Hej Om jag läser erat så tycker jag vi har jättehög förbrukning. Har alltid tyckt vi har höga elräkningar. Radhus 120 kvm Kollade på räkningen på förra månaden och den var då på en månad 700Kwh Det är ju ca 8500kwh på ett år. Är inte det mycket, vi är två personer och då är det inte värme el vatten el nåt sånt.??
 
Nallis skrev:
Hej Om jag läser erat så tycker jag vi har jättehög förbrukning. Har alltid tyckt vi har höga elräkningar. Radhus 120 kvm Kollade på räkningen på förra månaden och den var då på en månad 700Kwh Det är ju ca 8500kwh på ett år. Är inte det mycket, vi är två personer och då är det inte värme el vatten el nåt sånt.??
Tja det är dubbelt som vi har det på 2 vuxna o ett barn (5 år)

Skaffa en elmätare så du kan kolla t.ex vad kyl/frys drar, Kolla under flera dagar/veckor så får du ett snitt för om du kollar under bara ett dygn kan det se ok ut för att sen dra massor ibland..
Lampor som lyser mycket kan ni byta till lågenergi, Är helt övertygad att ni istort kan halvera elförbrukningen utan större ansträngningar... :)
 
Alpha skrev:
Finns ju lite att spara in på hushållselen om man VILL, spisen är ju en sak, äta bör man ju göra :)

Men luftkonditionering kostar en hel del bl.a, sommartid...

Jo precis. I mina något konservativa ögon är det obegripligt energislöseri att köra luftkonditionering i Sverige sommartid. Vädra på skuggsidor, kör med fläkt om så behövs för att sova. Men att bränna el på AC i Sverige när vi redan är storkonsumenter andra halvåret är ju rent pinsamt. Folk borde dra ner på att vara så snuttebekväma och lära sig leva lite mer i samklang med sin omgivning och sitt klimat. Nu låter jag ju rent 1800-talskonservativ så det är bäst att sätta punkt här ;)
 
Nallis: På annat ställe i forumet berättar du att nu har 28 grader varmt hemma. Någonting säger mig att om ni dessutom har 8500kWh elförbrukning så är det en hel del av den strömmen som omvandlas till värme via något strömanslutet. Det är nog dags att du går igenom vad du har anslutet till elmätaren och försöker utröna det hela. Jag tror problematiken sitter ihop, åtminstone till viss del.
 
2an skrev:
Tja det är dubbelt som vi har det på 2 vuxna o ett barn (5 år)

Skaffa en elmätare så du kan kolla t.ex vad kyl/frys drar, Kolla under flera dagar/veckor så får du ett snitt för om du kollar under bara ett dygn kan det se ok ut för att sen dra massor ibland..
Lampor som lyser mycket kan ni byta till lågenergi, Är helt övertygad att ni istort kan halvera elförbrukningen utan större ansträngningar... :)
Men hur??!!
kyl/frys, diskmaskin, spis allt är nytt, sattes in nu i mitten av året för hela köket är renoverat och bytt allt.
Och eftersom fläkten inte är uppe ännu så funkar inte alla kökslampor, tänk sen när dem funkar igen då höjs det väl ännu mer.
Vi har satt lågenergi i nåt rum. Men vi har inte alls mycket tänt, oftast bara tak och golv lampa i allrum och den över köksbordet.
Vi har ju knappt inget igång förutom data, så hur kan vi ha så högt egentligen?!
 
Swetrot skrev:
Nallis: På annat ställe i forumet berättar du att nu har 28 grader varmt hemma. Någonting säger mig att om ni dessutom har 8500kWh elförbrukning så är det en hel del av den strömmen som omvandlas till värme via något strömanslutet. Det är nog dags att du går igenom vad du har anslutet till elmätaren och försöker utröna det hela. Jag tror problematiken sitter ihop, åtminstone till viss del.
Hur menar du?! Jag kan inget om sånt här.
Vi har inte mycket igång hemma, ett par lampor och så datan och tv. Kör disk, tvätt och torktumlare ibland.

Så vad kan omvandlas till värme? Ledsen att jag ej fattar.
 
Har ni någon typ av Bacho(Minimaster?)/FTX/Värmeåtervinningsgrej på ventilationen som kanske är inställt så tillskottsvärmen går mest hela tiden?
 
Nallis skrev:
Hur menar du?! Jag kan inget om sånt här.
Vi har inte mycket igång hemma, ett par lampor och så datan och tv. Kör disk, tvätt och torktumlare ibland.

Så vad kan omvandlas till värme? Ledsen att jag ej fattar.
Någonstans i ditt hus finns det någonting som drar en massa el, och som omvandlar elen till värme. Jesca_j gissar på att det är en värmeåtervinningsapparat i ventilationen, och efter att ha läst dina bedyranden om att det inte finns så mycket anslutet, så är det en trolig lösning.

Ett annat alternativ kan vara eluppvärmda golv som står på med felinställd termostat.
 
Swetrot skrev:
Någonstans i ditt hus finns det någonting som drar en massa el, och som omvandlar elen till värme. Jesca_j gissar på att det är en värmeåtervinningsapparat i ventilationen, och efter att ha läst dina bedyranden om att det inte finns så mycket anslutet, så är det en trolig lösning.

Ett annat alternativ kan vara eluppvärmda golv som står på med felinställd termostat.
vi har inte golvvärme om det är samma som eluppvärmda golv.

hur vet man om man har värmeåtervinningsapparat i ventilen. Jag har bara en typ rund plastgrej med snöre jag drar i som väljer hur mycket jag vill öppna.

Men jag vet ju inget som kan dra massa el, spis o kyl o frys har ju alla folk. Ibland kokar han vatten till te på morronen på spisen och jag lagar max mat på den en gång om dan, helst så snabbt det går=) På datan på kvällen när vi stänger av den så har ja även en eldosa ni vet med strömbrytare som ja även trycker av så inget ska stå på.

Vad kan då stå och dra el? Jag vet verkligen inte Men det är inte kul med elräkningar på nu för ett par månader sedan på 1500 spänn på en månad. Jag ringde el bolaget och frågade varför det kan skilja så mellan för på sommaren är dem ofta lite lägre, det s ahon beror på att man är mer ute på sommaren och inte använder tv så mycket. Men vårt är på exakt lika mycket året om.
 
Nallis >> Är er mätare lättåtkomlig? Kolla förbrukningen när ni är bortresta en vecka, ni kan också kolla genom att stänga av föbrukningen rum per rum (via säkringarna).
 
Vallis skrev:
Nallis >> Är er mätare lättåtkomlig? Kolla förbrukningen när ni är bortresta en vecka, ni kan också kolla genom att stänga av föbrukningen rum per rum (via säkringarna).
Bortresta är vi aldrig pga hundarna=)
Ja mätaren sitter ute i ett skåp, jag tror vi har nyckel dit.

Kanske ska man kollat den innan men jag vet knappt hur mätaren ser ut. Ser man tex om jag drar ur alla proppar och har en i kan man då se vad varje rum drar på en pyttestund el hur kollar man? vad ska jag titta efter.
Stackars er som får dras med alla dumma frågor, saker man kanske ska veta=(
 
Nallis skrev:
Vad kan då stå och dra el? Jag vet verkligen inte Men det är inte kul med elräkningar på nu för ett par månader sedan på 1500 spänn på en månad. Jag ringde el bolaget och frågade varför det kan skilja så mellan för på sommaren är dem ofta lite lägre, det s ahon beror på att man är mer ute på sommaren och inte använder tv så mycket. Men vårt är på exakt lika mycket året om.
Kommer räkningen varje månad eller varannan månad? Jag får i alla fall betala för 2 månader åt gången. Om det är varannan månad så blir det ju 4200kr/ år och det är helt normalt , tycker jag, och gåtan är löst :).

Annan orsak kan det vara om du är nyinflyttat ...? Elbolaget avläser elmätare 1 gång om året och under det första året har dom ingen aning hur mycket el du använder så dom kör på medelvärdet för liknande hus eller lika med den förre ägarens förbrukning. Om du betalt för mer el än du verkligen förbrukar får du pengarna tillbaka när dom läser av din mätare nästa gång och upptäcker skillnaden.

Enklast är att öppna elmätarskåpet, läsa av själv hur många kWh den står på och sen jämföra med sista elräkning : står under rubriken typ " ...mätarställning, beräknat xxx kWh" . Visar din mätare mindre än det står på räkningen så kan du ringa leverantören och meddela din verkliga mätarställning som du själv läst av. Dom bör justera det i nästa elräkning.
Är det tvärtom eller knappt något skillnad så får du leta vidare i huset vad elen tar vägen.
lycka till!
gaia
 
gaia skrev:
Kommer räkningen varje månad eller varannan månad? Jag får i alla fall betala för 2 månader åt gången. Om det är varannan månad så blir det ju 4200kr/ år och det är helt normalt , tycker jag, och gåtan är löst :).

Annan orsak kan det vara om du är nyinflyttat ...? Elbolaget avläser elmätare 1 gång om året och under det första året har dom ingen aning hur mycket el du använder så dom kör på medelvärdet för liknande hus eller lika med den förre ägarens förbrukning. Om du betalt för mer el än du verkligen förbrukar får du pengarna tillbaka när dom läser av din mätare nästa gång och upptäcker skillnaden.

Enklast är att öppna elmätarskåpet, läsa av själv hur många kWh den står på och sen jämföra med sista elräkning : står under rubriken typ " ...mätarställning, beräknat xxx kWh" . Visar din mätare mindre än det står på räkningen så kan du ringa leverantören och meddela din verkliga mätarställning som du själv läst av. Dom bör justera det i nästa elräkning.
Är det tvärtom eller knappt något skillnad så får du leta vidare i huset vad elen tar vägen.
lycka till!
gaia
Hej
Nej vi får elräkning varje månad.
Vi har bott här 2 år och 2 mån. Sist när dem läste av trots höga elräkningar fick vi ändå betala in 2500kr för dem ansåg vi betalt för lite.

Nu öppnade vi skåpet och där var två mätare?! Och även ett proppskåp där ute med med två brytare. Vi har ett proppskåp inne i hallen med huvudströmbrytare. Ska man ha ett proppskåp ute med eller vad kan det vara?
Den ena mätaren stod på 3206 kwh det stod på den, mätare för enfas växelström.

Den andra stod på 43525,9kwh Kilowattimmätare för 3 fas växelström, 3 faser med noll ledare stod det på den.

Kollade på senaste räkningen förra månaden alltså till 3 sep så hade dem beräknat till 43 660. Men nu e vi ju på 16 sep och stod på 43525 så dem har ju räknat lite högt.

Cyklade förbi de andra radhusen och nästan alla har små smala skåp med elmätare alltså kan inte dme ha två som vi?!

ja jag förstår ingenting och svårare blir det när jag inte vet vad nåt innebär
 
Vet inte om det hjälper diskussionen, men:
1 1/2-plans hus på 176 m2 från 1979 med jordvärme, lampor i alla fönster som lyser med timers på kvällarna, en dator minst på för det mesta, nya vitvaror sedan i maj. 3 pers i hushållet. Mycket teknik-prylar som alltid är på, 3 boxer, ett par förstärkare, dvd:er mm. Elgolv-värme i stora toaletten.
Skickar med mitt excel-blad jag använder, läser av allt varje månad, har egen elmätare på pumpen. Ägaren innan mig använde den gamla oljepannans elpatron till värmen, han gjorde av med 35000 kwh per år, förra året hamnade vi på 15000.

Hetsa inte upp er på hur jag beräknat mitt elpris, titta hellre då på kw-tabellerna.. :)
 
  • el.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nallis skrev:
vi har inte golvvärme om det är samma som eluppvärmda golv.

hur vet man om man har värmeåtervinningsapparat i ventilen. Jag har bara en typ rund plastgrej med snöre jag drar i som väljer hur mycket jag vill öppna.
Golvvärme finns både som el o vattenburen men ni verkar ju inte ha det enligt vad du säger..

Sitter det ventiler i väggarna ovan fönstren där luften kommer in i rummen el är det ventiler i taket??
Om ni får in luft genom rör i väggar/tak så har ni nog ett återvinningsaggregat nånstans (tvättstuga??) o då kan det sitta ett el värmt batteri i den som värmer luften innan det kommer in i huset o då går det ström samt att det blir varmt inne fast radiatorerna är kalla...

Ni måste ha nått sånt eftersom ni har nya vitvaror samt använder dessa hyfsat sparsamt, Få lampor verkar ni oxå ha samt inga apparater som står i standby läge... Hade ni haft 2 st stora plasma tv´s + hembio mm som alltid varit på kan man förstå både elförbrukningen samt övertempen, Även en vattensäng då dessa har elvärme o drar rätt mycket el...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.