C
  • Gilla
Långängensvillan
  • Laddar…
Jag har Kjells variant av kabelsökaren, den klarar 1dm drygt.
 
  • Gilla
Långängensvillan
  • Laddar…
Eltel kunde inte hjälpa oss med det. Fick svar att projektering är gjord fram till tomtgräns och därifrån ska det grävas in i huset. Bad om att få ta del av projekteringen om möjligt för att se vart i tomtgräns dem ska gå in. Jag tänker att det kommer styra valet vart fibern kommer dras in i huset då dem sen gräver kortaste vägen in om jag inte vill betala extra.

Inte jätteimponerad över hur det har hanterats, förstod det som att ett första projekteringmöte ske först separat men nu kommer dem installera invändig utrustning under första mötet och då ska vi redan ha bestämt oss för placeringen inomhus utan att veta hur dem har projekterat till tomtgräns. Är kanske så det fungerar för oss privatkunder men tycker det är märkligt... Är tack och lov inte helt grön i branschen, även om man är en kontorsråtta :geek:
 
C cpalm skrev:
Skadar aldrig att testa, men jag är mycket skeptisk.
Jag har storebrorsan till den där: [länk]
Den kanske skulle funka om den ligger ytligt.
Jag lyckades inte hitta kabel på 2cm djup med sökaren från Classe och med dess instruktion. Då vart kabeln av på 3 ställen efter lite större grävningar på tomten. Så det fick bli vanliga spaden iaf.
 
KristinaRT
Om ni använder en dragfjäder kanske det går att få en aning om riktningen på gula kabelskyddsröret? Eller hur långt det är?

Om det grävdes ner fiber till tomtgräns kan det ibland sticka upp fiber (gör det i vårt område) i tomtgränserna. Alternativt ser man var det är asfalterat i efterhand (om den lades ner i bef gator). Ett annat alternativ är att prata m grannar - de kanske vet/kommer ihåg hur det grävdes?
 
C
Har du en Cramo i närheten kan du hyra en sån här:
https://www.cramo.se/sv/category/by...ent-ovriga/product/kabelsokare-radiodeteccat4
och en sån här:
https://www.cramo.se/sv/category/by...n.-kabel-o-rorledningsokning-radiodetecgenny4

Gäller att ta kommandot över installationen innan det spårar ur. Sätt ner foten ordentligt. Jag såg till att allt var förberett här när installatören kom men de lyckades ändå gräva upp och kapa av markröret samt klippa söktråden dikt an mot innerväggen när jag vände ryggen till. :mad:
 
  • Gilla
Långängensvillan
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Om ni använder en dragfjäder kanske det går att få en aning om riktningen på gula kabelskyddsröret? Eller hur långt det är?

Om det grävdes ner fiber till tomtgräns kan det ibland sticka upp fiber (gör det i vårt område) i tomtgränserna. Alternativt ser man var det är asfalterat i efterhand (om den lades ner i bef gator). Ett annat alternativ är att prata m grannar - de kanske vet/kommer ihåg hur det grävdes?
Vi har mätt upp med dragfjäder och längden är ut till tomtgräns + 1 meter. Men vi vet fortfarande inte riktningen på det gula röret.
 
Det här blir kul, dem har projekterat till den blå cirkeln så det blir nog bye bye framsida. Kanske inte blir så tokigt ändå.. Kanske det gula röret mynnar ut där, vi hoppas!

Skärmdump av en byggplan med markerad blå cirkel och text som hänvisar till en direktanslutning från en punkt på ritningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård med stenläggning, grus och gräs, blå markerad cirkel indikerar planerad förändring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Troligtvis följer det gula röret med elservisen ut till gatan
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Långängensvillan Långängensvillan skrev:
Det här blir kul, dem har projekterat till den blå cirkeln så det blir nog bye bye framsida. Kanske inte blir så tokigt ändå.. Kanske det gula röret mynnar ut där, vi hoppas!

[bild] [bild]
Jag tittade på din originalritning och nu på den projekterade blå punkten och ditt gula rör landar nog inom ett par tre meter därifrån. Jag har svårt att se att man drar röret någon större omväg till tomtgränsen och då lär man hamna någon eller ett par meter längre till höger på kartan jämfört med den blå cirkeln/punkten.

Med det som utgångspunkt så hade jag redan nu försökt göra allt vad som går för att ta reda på vart röret dyker upp så att du kan övertyga installatörerna om att dra det dit. Det är inte så roligt att gräva på tillräckligt stort djup i en redan uppvuxen och planerad trädgård. Konsekvenserna kan synas i flera år om du har otur. Det beror lite på jordmånen. Lera är bra, sandrik jord mindre bra då den gärna sätter sig under en längre tid. Särskilt om det rinner vatten längs röret. Å andra sidan är det inte roligt att gräva i lera...
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Det ska finnas en ritning med vatten, avlopp och el. Där skulle ju fiberröret kunna vara markerat?

Lite märkligt att inte eltel kan använda en kabelsökare?
Det vore väl perfekt att ta med sig när de ändå ska dit och titta/planera jobbet?
 
  • Gilla
a128 och 1 till
  • Laddar…
Eller hyra grejerna som föreslogs i #96 själva jobbet tar bara några minuter. Vill du inte göra det själv hör med en lite större elfirma eller så kanske elnätägaren har en bra dag och ställer upp med en gubbe.
 
  • Gilla
a128
  • Laddar…
En liten uppdatering. Vi har provat söka efter röret, det slutade med att vår sändare blev fylld med vatten (röret är alltså med stor sannolikhet fyllt med vatten). Så vi beslutade oss för att sluta utreda saken och dem kommer nu få gräva över gräsmattan vilket vi är nöjda med. Vi fick den invändiga utrustningen installerad idag. Nu återstår bara grävjobbet!

Tack alla för er hjälp!

Nyligen installerad inomhusutrustning för grävarbete med en grön kabel som sticker ut ur en vägg och ett eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Grra och 1 till
  • Laddar…
Långängensvillan Långängensvillan skrev:
En liten uppdatering. Vi har provat söka efter röret, det slutade med att vår sändare blev fylld med vatten (röret är alltså med stor sannolikhet fyllt med vatten). Så vi beslutade oss för att sluta utreda saken och dem kommer nu få gräva över gräsmattan vilket vi är nöjda med. Vi fick den invändiga utrustningen installerad idag. Nu återstår bara grävjobbet!
Även det nya röret som du kommer att få blir nog vattenfyllt med tiden. Bara för att det är vatten i röret så behöver det inte vara några problem. Men du får själv välja om du vill söka efter det befintliga röret eller få tomten uppgrävd för att få in det nya röret.

När vi fick vår fiber så var det meningen att de skulle dra in den via befintlig telefonkanalisation som består av ett polytenrör ingjutet i betongplattan som sedan går ut till kopplingsskåpet. När de skulle prova om det gick att använda röret så visade det sig att det var ett stopp någonstans på mitten. De provade både inifrån och ute vid kopplingskåpet vid vägen. Efter lite mätande så visade det sig att stoppet låg vid vår tomtgräns. Dit grävde ner ett nytt rör och kopplade sedan på det redan nedgrävda och ingjutna röret. Hålet som de grävde för att hitta "stoppet" blev inte speciellt stort enligt frugan som var hemma.
 
R roli skrev:
Även det nya röret som du kommer att få blir nog vattenfyllt med tiden. Bara för att det är vatten i röret så behöver det inte vara några problem. Men du får själv välja om du vill söka efter det befintliga röret eller få tomten uppgrävd för att få in det nya röret.

När vi fick vår fiber så var det meningen att de skulle dra in den via befintlig telefonkanalisation som består av ett polytenrör ingjutet i betongplattan som sedan går ut till kopplingsskåpet. När de skulle prova om det gick att använda röret så visade det sig att det var ett stopp någonstans på mitten. De provade både inifrån och ute vid kopplingskåpet vid vägen. Efter lite mätande så visade det sig att stoppet låg vid vår tomtgräns. Dit grävde ner ett nytt rör och kopplade sedan på det redan nedgrävda och ingjutna röret. Hålet som de grävde för att hitta "stoppet" blev inte speciellt stort enligt frugan som var hemma.
Så är det säkert men vill inte be dem blåsa i ett vattenfyllt rör, plus att vi inte vet vart det finns i tomtgräns. Grävning ingår I priset och tänker att den åverkan som blir kommer gå att återställa rätt bra ändå. Köper vi nångång ett nytt hus vet vi vad vi ska fråga om i allafall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.