F Flere-Imsaho skrev:
Alltaå det här med att ta fram underlagsgolven. Visst, var och en får ju bestämma vad man själv tycker är snyggt. Men det hade varit intressant om det någon gång påpekades att det är just ett underlagsgolv, med de egenskaper ett sådant kan tänkas ha.
Det är ju inte så att dessa "trägolv" i alla äldre hus är någon slags skatt som oförståndiga människor täckt med parkett, laminat och heltäckningsmattor på pin kiv eller ren dumhet.

edit: I övrigt ett jättefint hus med härlig färgsättning. Önskar ibland att jag själv var lika modig.
Principiellt håller jag med dig att det borde problematiseras mer. Sen är det lite tröttsamt med ”åh titta vad vi hittade här under”, när man med enkelhet kan räkna ut att nånting gammalt av trä borde finnas under plastmattan eller bakom masoniten. Men det är å andra sidan vad man känner också när man själv står där och river.

Vi bor i ett ganska anspråkslöst hus från 1920-talet och i ett rum på ovanvåningen har vi tagit bort plast- och linoleummattorna (det understa lagret var tyvärr helt perforerat av spik från de övre lagren så den följde med automatiskt när vi rev övre lager) och underliggande spånskivor så att undergolvet kommit fram. Vi tror nu att undergolvet måste ha använts som ytskikt i åtminstone nått år eller så. Anledningen till det är att trägolvet är grånat och slitet och i samband med att de la spånskivor som underlag för linoleummatta så har de jämnat av generalskarven som löper tvärs genom rummet (de var ju tvungna att ha en sådan såklart) med en yxa och den avverkade ytan är betydligt ljusare än övriga delar av golvet. Hade man lagt linoleumet direkt torde de avjämnade ytorna ha samma slitage och kulör som övrigt golv, som inte heller borde ha varit särskilt slitet.
 
  • Gilla
P-KAR
  • Laddar…
M mrberg72 skrev:
Sant. Jag har bara för mig att byte av eternittak är långtifrån lika enkelt (och därmed dyrt) som att byta ett annat tak. Det måste väl vara en speciell behörighet och en massa skyddsaspekter att ta hänsyn till?
Som privatperson är det ganska få regler att förhålla sig till, det är i stort sett bara att du inte får slänga det var som helst på ÅVC. Som yrkesverksam asbestsanerare är det dock en helt annan sak, den regelboken är väldigt omfattande och detaljerad.
 
  • Gilla
Purre och 3 till
  • Laddar…
Jag är väl införstådd i hur tv-format fungerar och att det främst ska bli bra tv av historierna i byggprogrammen.
Dock tycker jag att det ligger lite ansvar hos avsändaren och framförallt när det är public service att inte ge en allt för skev bild av vad det kostar att renovera.
Tycker det väldigt ofta presenteras siffror i slutet av programmen som känns putsade på ett eller annat sätt, eller utelämnar vissa delar etc. Det finns säkert massa anledningar till att det blir så, men det ger ju en bild av att det går att renovera storslaget för lite pengar.
Jag hoppas verkligen inte att det sitter naiva personer med lite pengar och tittar och går på det och startar något projekt som inte går att avsluta.
Jag är väldigt nyfiken på om produktionerna faktagranskar budgeten på något sätt eller om deltagarens ord bara köps rakt av. Denna veckas avsnitt är inte det första där jag inte alls får ihop siffrorna.
 
  • Gilla
arkTecko och 2 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Som privatperson är det ganska få regler att förhålla sig till, det är i stort sett bara att du inte får slänga det var som helst på ÅVC. Som yrkesverksam asbestsanerare är det dock en helt annan sak, den regelboken är väldigt omfattande och detaljerad.
Håller med. River de det gamla taket själva kostar det inget extra (mer än den plast de måste slå in asbesten i för att få lämna den på ÅVC) och då kan hela budgeten gå till det nya.
Risken - om de har vettiga andningsmasker och gör det en gång i livet - är liten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Stl Stl skrev:
Håller med. River de det gamla taket själva kostar det inget extra (mer än den plast de måste slå in asbesten i för att få lämna den på ÅVC) och då kan hela budgeten gå till det nya.
Risken - om de har vettiga andningsmasker och gör det en gång i livet - är liten.
Skall man riva sådana mängder beställer man nog hem en container. De priser jag sett ligger på ett par kronor per kilo eternit plus framkörning.
 
  • Gilla
GammaltSomNytt
  • Laddar…
F Flere-Imsaho skrev:
Alltaå det här med att ta fram underlagsgolven. Visst, var och en får ju bestämma vad man själv tycker är snyggt. Men det hade varit intressant om det någon gång påpekades att det är just ett underlagsgolv, med de egenskaper ett sådant kan tänkas ha.
Det är ju inte så att dessa "trägolv" i alla äldre hus är någon slags skatt som oförståndiga människor täckt med parkett, laminat och heltäckningsmattor på pin kiv eller ren dumhet.

edit: I övrigt ett jättefint hus med härlig färgsättning. Önskar ibland att jag själv var lika modig.
Vad jag förstått är det en myt att dessa brädgolv är "undelagsgolv" som var menade att täckas över när de lades. Någon med faktisk byggnadsvårdskunskap som kan kommentera?
 
O oordning skrev:
den polska arbetskraften måste vara väldigt billig :)
Jag blir fakturerad 25 euro/h från det Litauiska företaget jag anlitar, då får jag inget rotavdrag. Gissar att polacker ligger på samma nivå
 
  • Gilla
oordning
  • Laddar…
A arkTecko skrev:
Vad jag förstått är det en myt att dessa brädgolv är "undelagsgolv" som var menade att täckas över när de lades. Någon med faktisk byggnadsvårdskunskap som kan kommentera?
Det måste isf bero vilken tidsepok det handlar om. Har inte sett programmet i tråden om det är den tiden du avser. I mitt hus från 1951 benämns det spontade golvet i byggbeskrivningen som undergolv som ”belägges med linoleummatta Jaspe (japp även namnet på mattan anges).”

Mitt hus är ju relativt nytt så äldre hus kanske från början hade trägolv som senare i masonitens tidevarv doldes. Jag testade ett tag använda mina grangolv som yta men det var sagolikt opraktiskt. Efter en magsjukeattack bland barnen insåg jag att springorna i golven dessutom var svåra att rengöra.
/LOB
 
Redigerat:
  • Gilla
PNI och 3 till
  • Laddar…
A arkTecko skrev:
Vad jag förstått är det en myt att dessa brädgolv är "undelagsgolv" som var menade att täckas över när de lades. Någon med faktisk byggnadsvårdskunskap som kan kommentera?
Kanske är det så. Jag har faktiskt ingen djupare kunskap om detta, repeterar egentligen bara det jag själv läst. :D
Men tycker det ser märkligt ut som i deras fall, med tydliga ojämnheter mellan plankorna, olika sektioner med tydliga skarvar emellan. För att inte tala om glipan mellan väggsockel och golvplankorna.
Men som sagt, eget tycke och smak är väl det som ska prioriteras. Vore bara intressant ifall det någonsin togs upp i program som detta. Kanske större chans att få se den diskussionen i "Det sitter i väggarna".
 
zarkov zarkov skrev:
Som privatperson är det ganska få regler att förhålla sig till, det är i stort sett bara att du inte får slänga det var som helst på ÅVC. Som yrkesverksam asbestsanerare är det dock en helt annan sak, den regelboken är väldigt omfattande och detaljerad.
Intressant! Jag trodde att det var samma regler som gällde oavsett vem som gör det? Jag inser ju givetvis det omöjliga i att efterleva sådana regler för privatpersoner (precis som med hemmapulare som håller på med el och vatten) men trodde ändå någonstans att det var ganska strikta regler vad gäller asbest i tätbebyggt område.
Ja, då går det nog att få ihop det med lite billig arbetskraft ;-)
 
Grymt imponerande! Och som mäklare blir man ju nedringd alla dagar i veckan så hon måste ha en hög stressnivå. Förstod inte varför de fick så bråttom att flytta? Blev det en väldigt snabb affär med nya huset och det gamla? Var det en överenskommelse med köparna att de skulle få flytta in så snabbt?
 
N noone70 skrev:
Jag blir fakturerad 25 euro/h från det Litauiska företaget jag anlitar, då får jag inget rotavdrag. Gissar att polacker ligger på samma nivå
Är det samma taxa för en litauisk elektriker?
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
M Mats Lj skrev:
Är det samma taxa för en litauisk elektriker?
Vet inte, den här firman har inga elektriker
 
TRJBerg
H Husisörmland skrev:
Grymt imponerande! Och som mäklare blir man ju nedringd alla dagar i veckan så hon måste ha en hög stressnivå. Förstod inte varför de fick så bråttom att flytta? Blev det en väldigt snabb affär med nya huset och det gamla? Var det en överenskommelse med köparna att de skulle få flytta in så snabbt?
De sparade väl rätt mycket pengar på göra det snabbt. Brukar kosta att dra ut på tiden.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M mrberg72 skrev:
Sant. Jag har bara för mig att byte av eternittak är långtifrån lika enkelt (och därmed dyrt) som att byta ett annat tak. Det måste väl vara en speciell behörighet och en massa skyddsaspekter att ta hänsyn till?
Vissa väljer att lägga nytt tak utanpå eterniten och låter den ligga kvar. Så gjordes det på vårt hus.
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.