Status
Tråden går ej att kommentera.
Det är normalt för en promemoria. Den här skall nu till lagrådet, där några lärde män tittar på den för att se om det verkligen är möjligt att stifta lagen så här. Regeringen har varit vänlig nog att titta på vilka remissyttranden som kommit, men också varför man väljer att vilja göra som man gör.

Det har hänt att lagrådet påpekat för regeringen att det man vill göra skapar en mycket märklig lagstiftning, och att det nog borde lyssna på si eller så istället.

När regeringen fått tillbaka det hela av lagrådet så skriver de en proposition som riksdagen sedan får rösta om, och blir det ja så omsätts det hela till lagstiftning.
 
Ja, nu har nog Skatteverket fått att göra..

Jag får inte heller ihop logiken i att ex. ett garage BARA ska ge avdrag om det är SAMMANBYGGT med huset.. ? Vad har det för betydelse om det står 2 meter vid sidan..??
 
smygarn skrev:
Hur gör man om man tydligt vill visa sitt missnöje? Ursäkta men jag är bara såååå **** förbannad!
Anders Borg tyckte att om man var missnöjd med bankernas ränta kunde man ringa dem, helst varje dag.

Jag utgår från att motsvarande ringande till finansdepartementet kan få honom att ändra åsikt...:D

Skämt åsido, men det är politikerna man skall ge sig på. Maudan och Borg är de ansvariga, och hade de satt sina undersåtar på departementen i arbete med att utforma förslaget först, och sen berätta om det, så hade det blivit riktigt bra.
 
Vad är den officiella meningen med ROT-avdraget (eller HUS-avdraget eller vad det nu kallas), alltså vad är det till för?
 
dreamie skrev:
Vad är den officiella meningen med ROT-avdraget (eller HUS-avdraget eller vad det nu kallas), alltså vad är det till för?
I första stycket på lagrådsremissen står att "det huvudsakliga syftet med förslaget är att minska svartarbetet och öka arbetsutbudet".
 
Märkligt.. man får gräva bredband ute på tomten, men man får inte avdrag för att installera en tvättmaskin, spis.. eller att installera Larm. Konstigt.. Och inte heller Markiser??

Jag ska installera (strömmen till) markiser hos en nästa vecka. Tror jobbet kommer heta "Elinstallationer" bara istället :)
 
Ja, vad det står på papperet är en sak. ;)
 
De ivriga frågor om vad som ingår och inte ingår påminner mycket om de frågor som SKV får av de som skall till att starta företag och undra vad man får dra av och vad man inte får. Och dessutom undrar de "varför"...

Den här gränsdragningsproblematiken är något som företagare har slitit med
länge, men man har nästan helt saknat som löntagare. Välkommen i klubben, kära fastighetsägare. :)

Anledningen är såklart att marginaleffekten är så hög. Hade det rört sig om 10% istället för 50% så hade det varit färre som försökt att överlista SKV genom "smarta upplägg" vars förslagenhet mest har kunnat tillämpas av de som sålt tjänster (konsulter, läkare, advokater, mfl). I media har dessa personer då sällan fått någon sympati om de åkt dit, jag undrar hur media nu kommer att behandla de som förskt få till med med "HUS-avdrag" men misslyckats kungligt. Synd om eller rätt åt?

Lite lösa tankar bara. :)
 
Skillnaden är väl bara att det inte är straffbart att begära avdrag, så fastighetsägarna fortsätter det nog att vara synd om.

Sedan lägger dom över hela rasket på företagarna som skall begära återbetalning pengarna direkt från SKV. Där kommer vi säkert att se en hel del straffbart fiffel eftersom det är minst lika lönsamt som momsbedrägerier.

Det blir ju sedan även extra kul för företag som debiterat kunden 50% och får nej från SKV på resten. Undrar fö hur länge dom förväntas ligga ute med pengarna? Luktar tung byråkrati här.
 
Vad vinner du på att skriva "elinstallationer"? Det står ju inte heller på listan.
 
Ja, det här med vad det kommer att stå på fakturan kommer ju också att bli en skriande punkt.

Samtidigt så tolkar jag det som att Skatteverket inte slentrianmässigt ska ha rättighet att begära in underlag från utföraren.

Och om man begär avdrag för ett garage (det står ju uppförande av garage på fakturan) och garaget råkar ligga 20 cm från huset, hur har Skatteverket tänkt kontrollera det? Framtidsyrke = Skatteinspektör?
 
Jag kan mycket väl tänka mig att man gör kontroller mot bygglov och använder satellitbilder (det gör man redan idag för att kontrollera ytor vid fastighetstaxering). Om ett par under tre år i följd får 3x100.000kr i skattereduktion är det naturligtvis rimligt att Skatteverket lägger en timme eller två på att kontrollera om det verkligen är korrekt.
 
Ja, men då kanske man skulle utbilda om sig till Skatteinpektör.. :D

En intressant detalj blir ju också i de fall som avdrag begärs, men sedan (långt senare) får avslag. Då måste ju pengar betalas tillbaka. Slantar som kanske inte finns..
 
GoForIt skrev:
En intressant detalj blir ju också i de fall som avdrag begärs, men sedan (långt senare) får avslag. Då måste ju pengar betalas tillbaka. Slantar som kanske inte finns..
Om du har betalt för lite skatt så kan skattemyndigheten begära att du betalar detta i efterhand ja, men det är inget nytt i sig.
 
Redigerat:
GoForIt skrev:
Och om man begär avdrag för ett garage (det står ju uppförande av garage på fakturan) och garaget råkar ligga 20 cm från huset, hur har Skatteverket tänkt kontrollera det? Framtidsyrke = Skatteinspektör?
Du kan begära avdrag för en massa saker som skattemyndigheten har svårt att kontrollera. Ditt samvete och ditt val. Avslöjas ditt medvetna fusk (eller omedvetna misstag) så kan det ju bli tråkigt däremot. Mest för dig.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.