Garbos försäkringar är i praktiken inte värda namnet. Kollade ni på Byggfusk i TV4 igår???
 
zebb_83, det låter som att det börjar utkristalliseras hur du ska tackla problemen, skönt!

Känner igen mig lite i din situation tror jag... När jag var nybliven husägare kände jag att jag betalt väldigt mycket pengar för huset och sen när man började se små skavanker så blev man både orolig och kände sig lurad. Men nu har jag märkt att det blir mycket bättre med tiden när man lär känna sitt hus, vilka problemområden som finns och hur besvärliga de är. Och man inser att t.ex. ordet "fuktskada" inte innebär en dödsdom för huset med rivning som enda möjliga åtgärd. :)

Lycka till framöver!
 
Bilderna som syns på taket ser ju jättefina ut, alltså det har knappast runnit in vatten där innan. Det är inget du behöver vara orolig för där.

Med stor sannolikhet så har du råkat ut för ovanligt stor isbildning som hindrat smältvatten runt t.ex skorsten / ventilationsrör / annat på taket.

Tror bara du ska ta det lite lugnt och vänta bort snön, du vet ju var det kommit in vatten så bara kolla utsidan på samma ställe.



Ang bubbelbadet så tror jag inte det är några större problem att fixa till om ni är lite händiga, plocka av fronten och kolla vilken typ av slangar som använts. Mät storlek och införskaffa nya så bör problemet försvinna.
Även munstycken och pumpdelen i vattenpumpen går att plocka isär och rengöra.
Några hundralappar för slang och en lördag så är det problemet löst och ni kan njuta av bubbelbad :)
Ett bakar är just ett badkar, ingen raketforskning ;)
 
A
Angående ställdonen till golvvärmen så kan de fastna ganska snabbt, någon månad, om de inte motioneras d.v.s. öppnas och stängs. Tidigare så var automatiken "korkad" och ändrade bara ställdonen om man ändrade termostaten i rummet. Numera finns det automatik som motionerar ställdonen dagligen och då kärvar de inte lika lätt. Jag kan inga priser på ny automatik, men kolla med en VVS-are om det.
 
Du är långt ifrån ensam med fusk. I vårat badrum fanns det en fastmonterad garderob. Den stog ivägen. När vi rev bort den ser vi till vår förvåning att det saknades 8 kakelplattor bakom. Visserligen Duschar man inte mot den väggen men som sagt det finns folk till allt! & Lösningar på allt med!
 
Känner mig bättre till mods efter alla era inlägg.. :)
 
Jag har inga råd att komma med, men fy fan va trist för er =( Vi köpte vårat första hus för 1 år sen och är supernöjda på det stora hela, men vi har oxå så här i efterhand upptäckt massa småfel som säljarna borde vetat om.. Det är faktiskt inte så lätt att ha koll på allt när man e ung och köper hus.. men man lär sig väl.. skickar stärkande tankar och ett stort LYCKA TILL!!
 
Jag är lite fascinerad av detta med ”dolda” fel... Kan man begära att säljaren ska tömma huset innan besiktning? När vi köpte vårt hus och flyttade ut en bäddsoffa som säljaren lämnat kvar visade det sig att det inte var lagt golv under den. För mig är det ju klart att säljaren har dolt ett fel med en soffa i detta fallet. Att han dessutom lämnade kvar soffan gör ju hela situationen lite mer besynnerlig. Tänkte han att vi skulle behålla den där? =)
 
Tja lite knepigt faktiskt... eg är det ju inte konstigare att det inte är golv under den än att det inte är det under en garderob (lös) och ingen skulle väl eg reagera på det antar jag?
Men visst blir man förvånad över sådant :D

hhell skrev:
Jag är lite fascinerad av detta med ”dolda” fel... Kan man begära att säljaren ska tömma huset innan besiktning? När vi köpte vårt hus och flyttade ut en bäddsoffa som säljaren lämnat kvar visade det sig att det inte var lagt golv under den. För mig är det ju klart att säljaren har dolt ett fel med en soffa i detta fallet. Att han dessutom lämnade kvar soffan gör ju hela situationen lite mer besynnerlig. Tänkte han att vi skulle behålla den där? =)
 
Problemet här är att det blir svårt att hävda dolt fel av flera anledningar.

Vi pratar alltså om något som rent juridiskt knappt skulle anses vara ett fel ur rättslig synpunkt. För att det skall anses vara ett reklamerbart fel bör det vara något mer än bara ha kunnats göra bättre eller vara en smärre olägenhet. Det skall vara en konstruktion som inte uppfyller minimikrav.

Nästa springande punkt är faktumet att köparen skall inte kunna ha räknat med det MEN än värre, köparen skall inte ha kunnat upptäcka detta vid en nogrann undersökning.

Ja det är så att undersökningsplikten sträcker sig så långt att skotta av tak, flytta lösa saker (möbler mm) och undersöka överallt det kan göras utan förstörande ingrepp. Däremot är det inte alltid rimligt att kräva tömning av utrymmet från säljaren utan det åligger köparen att utföra sin undersökning och återställa

MVH Lorant
 
Låg inte snö på taket när vi köpte huset. Men jag förstår dina synpunkter.
 
zebb_83>Man lyfter även på pannor och jag vet få vanliga villaköpare som gör det själv men vid besiktning gör man det. Däremot river man inte upp hela taket men man vill gärna se skarvar och hur det ser ut runt skorsten, ventilation, takfönster o s v...
Allt där är risker som skall undersökas utan att förstöra.

/Kent
 
Snickarboden: Låter mycket vettigt det du säger. Men att lyfta den takpannan som avslöjar att det läcker på ett visst ställe är nog lite nål i höstack ? Och ett 8årigt tak ska inte vara behäftat med den typen av fel.

Man lär sig hela tiden!
 
Hoppar in på ett bananskal, har inte läst allas inlägg, men tycker som många andra, att det rör sig om småsaker, och absolut inget för GARBO, dom kan lugnt sova vidare. ;Men vad tycker mäklaren, hur agerar denne med Dina problem. Har andra spekulanter låtit besiktiga huset, har någon dragit sig ur efter besiktning?. Ditt problem är ganska vanligt bland köpare, som i efterhand kommer på att dom skulle prutat lite till. Kostnad för att åtgärda de "fel" du tar upp, kommer inte i närhet av, där du kan ställa skadeståndsanspråk.
 
zebb_83>Nej men man får en annan bild av hur saker är gjorda. Givetvis tittar man på de ställen där det är som jäkligast att få tätt och snyggt.
Har man t ex använt okvalificerad arbetskraft så kan även nybyggda hus ha problem.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.