J Jeppan skrev:
Klurig sits att planera bygge nu. Lågkonjan har inte slagit igenom hos hantverkare som fortfarande har arbeten från de som planerat och bokat in jobb senaste året. Mycket pekar på att bankerna snart kommer dra åt utlåningskraven med ökad kalkylränta och då blir det ännu jobbigare för bostadsmarknaden och hysbyggare. ([länk])

Redan nu vittnar hustillverkarna om att orderinflödet kraftigt bromsat in sedan i somras och man varslar personal. ([länk])

Samtidigt har inflationen till trots basmateriel sjunkit i terminspriser, se timmerpriserna internationellt som är nere på normalnivåer som rådde innan den galna rusningen förra året, medan man som konsument fortfarande får betala topp-priser på brädgårn. ([länk])

Min spekulation är att de som sitter på kapital och fortfarande har råd att bygga bygga om 6 mån-1 år blir de stora vinnarna, när både hantverkare och hustillverkare fått det rejält svettigt och även leverantörer måste gå ner i pris på sina grejer för att tömma sina lager som byggts upp i snabb takt när konsumtionen tvärbromsat. ([länk])

Om jag hade varit i er sits och inte varit tvungen att bygga nu hade jag avvaktat en aning till i vår. Ser inga scenarion där ni skulle förlora på det valet.
Bra analys och tack för länkarna. Hade velat vänta till våren, men har ett skatteuppskov att betala senast 2 maj 2024. Gratis lån som annars försvinner.
 
  • Gilla
Viktorbyggahus och 1 till
  • Laddar…
Drömmenomhus Drömmenomhus skrev:
Tack för ditt svar, intressant sätt att mäta genom kvm, ska göra detsamma för vårt hus när offerten kommer. Vi jobbar på rumsan just nu.

Gällande priser finns några indikationer på att de börjar gå neråt, men det har tyvärr inte slagit på konsumentpriserna ännu. Byggtaken avtar ju också, men kommer dröja ett tag innan byggfirmorna börjar dra i konsumenten än som det är idag, tvärtom.

Hur tror du/ni att arbetskostnaden blir om man anlitar firmor med tex polska snickare än svenska?
Vet inte hur mycket det skiljer, men vanliga firmor tar ju ca 450-550kr/h ex moms.
Du kan hitta duktiga från tex Polen utan kvitto för 200-300kr/h men förutom moralfrågan så vill man och måste man ju ha dokumentation på att många delar är fackmannamässigt utfört (dvs el, VA/VVS tätskikt går ju bort).
Jag fick en indikation på vårt tänkta hus i lösvirke (178kvm enplanshus) på 1600timmar och avser endast snickarnas timmar.
 
Hej

Hoppas ni mår bra.
Vi blev klara med vårat bygge i Partille(GBG) för ca 2 veckor sedan, 188kvm arkitektritat sluttningshus i lösvirke.

Vi köpte ett "totalt kitt" av Alingsås huspaket minus kök, garderober, badrum och utterdörr)
Specar nedan summor och paket av respektive aktör/ÅF (endast huskostnader o inget markarbete)

Alingsås huspaket 1,7milj kr
Totalentrepenad 2 milj inkl tillval av el för 60k extra (total elkostnad 140+60k plus moms) 140k är för "svensk grundinstallation).
Ytterliggare 50k i extra tillval då vil ville ha svarta brytare, uttag, elbilladdare osv.
Kök från ballingslöv 350k (efter rabatt)
Badrum (möbler, kakel, klinkers) 130k efter rabatter (40-50% på material)
Golv 80k
vi målade själva in o utsidan (material kostnad ca 50-60k)

Totalkostnad för hus 4,4 milj plus ca 200k cash för olika poster osv.

Väldigt hög standard på huset, mycket stora fönster, ett vikbart schucco parti på 4m.
Om ni har 7-8 milj på att endast bygga hus, skulle jag vilja påstå att ni kan bygga ett super hus på ca 170-200kvm i den prisklassen.

Inboxa gärna om du har fler frågor.

Mvh// Aydin
 
A aydins skrev:
Hej

Hoppas ni mår bra.
Vi blev klara med vårat bygge i Partille(GBG) för ca 2 veckor sedan, 188kvm arkitektritat sluttningshus i lösvirke.

Vi köpte ett "totalt kitt" av Alingsås huspaket minus kök, garderober, badrum och utterdörr)
Specar nedan summor och paket av respektive aktör/ÅF (endast huskostnader o inget markarbete)

Alingsås huspaket 1,7milj kr
Totalentrepenad 2 milj inkl tillval av el för 60k extra (total elkostnad 140+60k plus moms) 140k är för "svensk grundinstallation).
Ytterliggare 50k i extra tillval då vil ville ha svarta brytare, uttag, elbilladdare osv.
Kök från ballingslöv 350k (efter rabatt)
Badrum (möbler, kakel, klinkers) 130k efter rabatter (40-50% på material)
Golv 80k
vi målade själva in o utsidan (material kostnad ca 50-60k)

Totalkostnad för hus 4,4 milj plus ca 200k cash för olika poster osv.

Väldigt hög standard på huset, mycket stora fönster, ett vikbart schucco parti på 4m.
Om ni har 7-8 milj på att endast bygga hus, skulle jag vilja påstå att ni kan bygga ett super hus på ca 170-200kvm i den prisklassen.

Inboxa gärna om du har fler frågor.

Mvh// Aydin
Tack Aydin för att du delar med dig, känns på riktigt hoppfullt när man läser att andra har lyckats med sina projekt och det med bravur.
Skriv till dig i inbox.
 
  • Gilla
aydins
  • Laddar…
Hej,
Tänkte uppdatera om läget som kan vara intressant att följa för andra som befinner i samma fas eller går i byggahustankar.
Just nu har vi en budget på 8M och det är extremt svårt att i stockholmstrakten finna en entreprenör som lämna offert på hus+mark&platta som landar inom den summan. Jag har tagit in sju olika offerter, alla ser olika ut och kostar mer än 8M.

Vi bygger arkitektritat hus om 200kvm + 30 kvm garage. Där huset ska ligga behöver vi spränga ca 200 kubik och höja tomten.

Jag personligen tror inte att dec 2022 är rätt tid att bygga. Om ett halvår befinner vi oss i en lågkonjunktur och inflationen måste ned. Efterfrågan har börjat falla för både material och hantverk. Det som behöver ske nu är att branschen måste tvingas komma ut ur sin lilla högkonjunktursbubbla och förstå att verkligheten 2023 inte går att jämföra med 2021/2022.

Aviseringar om varsel är redan ett faktum bland många hustillverkare. Stora kommersiella byggprojekt har lagts på is. Investeringar i byggbranschen har fallit. Pratar jag som kund med en säljare för tex badrum hör jag fortfarande det varnande snacket om att om jag inte binder mig till ett pris idag kommer det bli dyrare om några veckor. Det är precis tvärtom.

Har ni råd lyssnar vi gärna. Annars är det en fråga om tålamod och vänta in lågkonjunkturen.
 
  • Gilla
Jocny och 5 till
  • Laddar…
Tror du gör helt rätt som avvaktar och delar din analys.
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
Drömmenomhus Drömmenomhus skrev:
Hej,
Tänkte uppdatera om läget som kan vara intressant att följa för andra som befinner i samma fas eller går i byggahustankar.
Just nu har vi en budget på 8M och det är extremt svårt att i stockholmstrakten finna en entreprenör som lämna offert på hus+mark&platta som landar inom den summan. Jag har tagit in sju olika offerter, alla ser olika ut och kostar mer än 8M.

Vi bygger arkitektritat hus om 200kvm + 30 kvm garage. Där huset ska ligga behöver vi spränga ca 200 kubik och höja tomten.

Jag personligen tror inte att dec 2022 är rätt tid att bygga. Om ett halvår befinner vi oss i en lågkonjunktur och inflationen måste ned. Efterfrågan har börjat falla för både material och hantverk. Det som behöver ske nu är att branschen måste tvingas komma ut ur sin lilla högkonjunktursbubbla och förstå att verkligheten 2023 inte går att jämföra med 2021/2022.

Aviseringar om varsel är redan ett faktum bland många hustillverkare. Stora kommersiella byggprojekt har lagts på is. Investeringar i byggbranschen har fallit. Pratar jag som kund med en säljare för tex badrum hör jag fortfarande det varnande snacket om att om jag inte binder mig till ett pris idag kommer det bli dyrare om några veckor. Det är precis tvärtom.

Har ni råd lyssnar vi gärna. Annars är det en fråga om tålamod och vänta in lågkonjunkturen.
Delar din nulägesanalys också, sitter i väldigt liknande sits… tidigare var det 1-planshus på 178kvm men det fick inte plats på tomten så nya ritningen är 210kvm 1,5 plan plus garage 40kvm och maxbudget 6mkr (men har ingen kostnad för markarbeten) ska få kompletta k- samt VVS-ritningar nästa vecka och skicka förfrågan på att bygga det i lösvirke men tror redan nu offerterna kommer överstiga budget och då avvaktar jag också.
Betong och armering borde gå ner om de förbannade elpriserna går ner till våren också.
Tror byggbranschen får det extremt svettigt 2023 oavsett om materialpriserna sjunker lite, ränteläget gör att många inte har råd att bygga alls (även om det varit onormalt låg ränta så har den legat så i ca 10 år och folk hade ”vant” sig).
Även jag var naiv när vi började planera för detta för 1,5 år sedan och tänkte att ja kunde bygga för 8mkr… får försöka se det positiva i att räntehöjningen kom innan jag skrev avtal på ett hus jag inte skulle haft råd att bo i
 
  • Gilla
GladanS och 1 till
  • Laddar…
Drömmenomhus Drömmenomhus skrev:
Hej,
Tänkte uppdatera om läget som kan vara intressant att följa för andra som befinner i samma fas eller går i byggahustankar.
Just nu har vi en budget på 8M och det är extremt svårt att i stockholmstrakten finna en entreprenör som lämna offert på hus+mark&platta som landar inom den summan. Jag har tagit in sju olika offerter, alla ser olika ut och kostar mer än 8M.

Vi bygger arkitektritat hus om 200kvm + 30 kvm garage. Där huset ska ligga behöver vi spränga ca 200 kubik och höja tomten.

Jag personligen tror inte att dec 2022 är rätt tid att bygga. Om ett halvår befinner vi oss i en lågkonjunktur och inflationen måste ned. Efterfrågan har börjat falla för både material och hantverk. Det som behöver ske nu är att branschen måste tvingas komma ut ur sin lilla högkonjunktursbubbla och förstå att verkligheten 2023 inte går att jämföra med 2021/2022.

Aviseringar om varsel är redan ett faktum bland många hustillverkare. Stora kommersiella byggprojekt har lagts på is. Investeringar i byggbranschen har fallit. Pratar jag som kund med en säljare för tex badrum hör jag fortfarande det varnande snacket om att om jag inte binder mig till ett pris idag kommer det bli dyrare om några veckor. Det är precis tvärtom.

Har ni råd lyssnar vi gärna. Annars är det en fråga om tålamod och vänta in lågkonjunkturen.
Håller fullständigt med. Kan du vänta så gör det. Ränteuppgångar har inte slagit igenom fullt ut på privatsidan än. Projekt som startas nu är sådana som beslutades för ett halvår till ett år sedan.

Dessutom tror jag att många duktiga entreprenörer/hantverkare som under de goda åren gått över helt till B2B kommer att komma tillbaka till B2C. De är kanske inte de billigaste men det ger dig ett större utbud av firmor att välja från och en bättre konkurrensbild.
 
Redigerat:
  • Gilla
Daniel Eriksson1 och 2 till
  • Laddar…
F Foggy84 skrev:
Delar din nulägesanalys också, sitter i väldigt liknande sits… tidigare var det 1-planshus på 178kvm men det fick inte plats på tomten så nya ritningen är 210kvm 1,5 plan plus garage 40kvm och maxbudget 6mkr (men har ingen kostnad för markarbeten) ska få kompletta k- samt VVS-ritningar nästa vecka och skicka förfrågan på att bygga det i lösvirke men tror redan nu offerterna kommer överstiga budget och då avvaktar jag också.
Betong och armering borde gå ner om de förbannade elpriserna går ner till våren också.
Tror byggbranschen får det extremt svettigt 2023 oavsett om materialpriserna sjunker lite, ränteläget gör att många inte har råd att bygga alls (även om det varit onormalt låg ränta så har den legat så i ca 10 år och folk hade ”vant” sig).
Även jag var naiv när vi började planera för detta för 1,5 år sedan och tänkte att ja kunde bygga för 8mkr… får försöka se det positiva i att räntehöjningen kom innan jag skrev avtal på ett hus jag inte skulle haft råd att bo i
Har du färdiggjuten platta redan? De offerter vi har fått på lösvirke har varit mycket dyrare än prefab variant. Har ni möjlighet och råd är det bara att vänta så långt som möjligt…
 
  • Gilla
karlbrutal
  • Laddar…
Drömmenomhus Drömmenomhus skrev:
Har du färdiggjuten platta redan? De offerter vi har fått på lösvirke har varit mycket dyrare än prefab variant. Har ni möjlighet och råd är det bara att vänta så långt som möjligt…
Nej ingen platta gjuten, den kommer kosta en slant men ville mest belysa att jag inte kommer ha kostnader för markarbete (plan mark, endast jord/morän och egen grävmaskin)
Ja fick en offert på lösvirke i en totalentreprenad och det var dyrt. (Påslaget för att byggfirman håller i ALLT blev cirka 800K)
Nu kommer jag fråga på en delad entreprenad där jag upphandlar en del arbetsmoment själv och köper en del material själv.
Vid en totalare så tar ju entreprenören ut marginaler på varenda UE samt på allt material dom köper in. Kan och orkar man hålla vissa delar själv finns det kulor att spara, men jag är fortfarande skeptisk till om jag kan spara tillräckligt för att klara budgeten, vet mer i början av Feb.
 
F Foggy84 skrev:
Nej ingen platta gjuten, den kommer kosta en slant men ville mest belysa att jag inte kommer ha kostnader för markarbete (plan mark, endast jord/morän och egen grävmaskin)
Ja fick en offert på lösvirke i en totalentreprenad och det var dyrt. (Påslaget för att byggfirman håller i ALLT blev cirka 800K)
Nu kommer jag fråga på en delad entreprenad där jag upphandlar en del arbetsmoment själv och köper en del material själv.
Vid en totalare så tar ju entreprenören ut marginaler på varenda UE samt på allt material dom köper in. Kan och orkar man hålla vissa delar själv finns det kulor att spara, men jag är fortfarande skeptisk till om jag kan spara tillräckligt för att klara budgeten, vet mer i början av Feb.
Så 6M för hus och platta om jag förstår dig rätt? Det låter tufft att få till med ett hus av den storleken. Alla mina offerter har varit delad entreprenad och då hamnar jag runt 8,3M inkl mina egna avgifter till kommunen.
Men, jag är övertygade att det kommer bli billigare, bara man har is i magen. Byggindustrin är en av de första sektorerna som kommer drabbas.
 
Drömmenomhus Drömmenomhus skrev:
Så 6M för hus och platta om jag förstår dig rätt? Det låter tufft att få till med ett hus av den storleken.
PM
 
Drömmenomhus Drömmenomhus skrev:
Hej,
Tänkte uppdatera om läget som kan vara intressant att följa för andra som befinner i samma fas eller går i byggahustankar.
Just nu har vi en budget på 8M och det är extremt svårt att i stockholmstrakten finna en entreprenör som lämna offert på hus+mark&platta som landar inom den summan. Jag har tagit in sju olika offerter, alla ser olika ut och kostar mer än 8M.

Vi bygger arkitektritat hus om 200kvm + 30 kvm garage. Där huset ska ligga behöver vi spränga ca 200 kubik och höja tomten.

Jag personligen tror inte att dec 2022 är rätt tid att bygga. Om ett halvår befinner vi oss i en lågkonjunktur och inflationen måste ned. Efterfrågan har börjat falla för både material och hantverk. Det som behöver ske nu är att branschen måste tvingas komma ut ur sin lilla högkonjunktursbubbla och förstå att verkligheten 2023 inte går att jämföra med 2021/2022.

Aviseringar om varsel är redan ett faktum bland många hustillverkare. Stora kommersiella byggprojekt har lagts på is. Investeringar i byggbranschen har fallit. Pratar jag som kund med en säljare för tex badrum hör jag fortfarande det varnande snacket om att om jag inte binder mig till ett pris idag kommer det bli dyrare om några veckor. Det är precis tvärtom.

Har ni råd lyssnar vi gärna. Annars är det en fråga om tålamod och vänta in lågkonjunkturen.
Jag tror att du är rätt ute och det kommer nog att bli ett för många oanat tvärstopp på byggmarknaden ganska snart. Går det så är det "bara" att ligga lågt ett tag. Om det är 6 månader eller 12 månader kan jag inte bedöma. Gissar nog att det är närmare 12 månader.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag tror att du är rätt ute och det kommer nog att bli ett för många oanat tvärstopp på byggmarknaden ganska snart. Går det så är det "bara" att ligga lågt ett tag. Om det är 6 månader eller 12 månader kan jag inte bedöma. Gissar nog att det är närmare 12 månader.
Tog in ett par offerter på att dränera huset, kändes som att det var dubbla priset mot var det borde legat, så tänkte vänta ett år
 
Drömmenomhus Drömmenomhus skrev:
Så 6M för hus och platta om jag förstår dig rätt? Det låter tufft att få till med ett hus av den storleken. Alla mina offerter har varit delad entreprenad och då hamnar jag runt 8,3M inkl mina egna avgifter till kommunen.
Men, jag är övertygade att det kommer bli billigare, bara man har is i magen. Byggindustrin är en av de första sektorerna som kommer drabbas.
Lite nyfiken på att se hur dessa 8,3 MSEK bryts ned? Har du möjlighet att dela mer information i ett PM? Vi är i budgivning för en tomt som kommer landa på knappt 4 MSEK, jag har lite grovt räknat på 7 MSEK för allt övrigt (2-planshus på ca 200kvm + Garage och Carport). Om det handlar om mer än 8 MSEK för det hus vi tänkt oss så får vi nog tänka om…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.