coconut
F Foggy84 skrev:
Nej men det är givetvis något jag funderat på, enda "nackdelen" är att jag inbillar mig att det tar betydligt längre tid att bygga, sen vet jag inte huruvida det slår prismässigt men öppen för att kolla som sagt. Tips på sådana tillverkare mottages också gärna - men INTE dom som bara levererar material och ber mig anlita någon annan som bygger, jag vill ha en leverantör av stommen, rest på färdiggjuten platta (plattan kan jag upphandla själv).
Enklast är väl att leta rätt på någon byggare i din närhet som har vana att bygga villor. Omkring mig har flera hus byggts av Alingsås Huspaket och HM-Hus för att nämna några av de firmor som finns. Men även en del hus av lokala byggare.
 
  • Gilla
Foggy84
  • Laddar…
Drömmenomhus Drömmenomhus skrev:
Tack så mycket för era svar, uppskattar det.
Med 7-8 miljoner menar jag att tomten redan är köpt och ingår inte i den budgeten.

Skulle ni välja arkitektritat och totalentreprenad hos en välrenommerad byggfirma (självklart med byggkonsult som tittar på alla avtal och detaljer) eller anlita en hustillverkare?
hur har det gått för dig? Har ni kommit vidare med någon tillverkare också?
 
V mutalisken skrev:
hur har det gått för dig? Har ni kommit vidare med någon tillverkare också?
Anlitat en välrenommerad arkitektfirma men går trögt, inte mycket har hänt än små enklare 3D skisser.
 
:thinking:
 
Drömmenomhus Drömmenomhus skrev:
Anlitat en välrenommerad arkitektfirma men går trögt, inte mycket har hänt än små enklare 3D skisser.
Gällande ovan, att processen går trögt med arkitekt. Hur lång tid kan man förvänta sig att det tar från att avtal upprättas med arkitekt till att bygglovshandlingar (avtalat) är redo att skickas in till kommunen?
Vi är tillgänglig och vet vad vi vill ha. I det här fallet är det arkitektfirman som har taktpinnen och dröjer 1,5-2 veckor med svar.
 
Drömmenomhus Drömmenomhus skrev:
Gällande ovan, att processen går trögt med arkitekt. Hur lång tid kan man förvänta sig att det tar från att avtal upprättas med arkitekt till att bygglovshandlingar (avtalat) är redo att skickas in till kommunen?
Vi är tillgänglig och vet vad vi vill ha. I det här fallet är det arkitektfirman som har taktpinnen och dröjer 1,5-2 veckor med svar.
Hej
För oss tog det ca 6 veckor för att få allt klart från ett blankt papper till färdig bygglovsansökan. Fick alltid snabba svar från arkitekten och vi träffade honom totalt 4x1,5h och lite mailkonversationer.

mvh//A
 
Nu har vi kommit så långt att vi nästa vecka får godkänt bygglov från Nacka kommun. Vår budget för huvudbyggnad inkl markarbete och platta ligger på 7,5M (ej garage).
Fått en offert hittills för nyckelfärdigt lösvirkeshus inkl mark och platta för 9M! Det är så mycket dyrare än vad vi hade kunnat föreställa oss. Är det så här priserna ser ut idag?

Väntar offert från prefab moduler för att se hur priset slår sig jämf med lösvirke.

Några medskick tips?
 
  • Gilla
lodin92
  • Laddar…
Drömmenomhus Drömmenomhus skrev:
Nu har vi kommit så långt att vi nästa vecka får godkänt bygglov från Nacka kommun. Vår budget för huvudbyggnad inkl markarbete och platta ligger på 7,5M (ej garage).
Fått en offert hittills för nyckelfärdigt lösvirkeshus inkl mark och platta för 9M! Det är så mycket dyrare än vad vi hade kunnat föreställa oss. Är det så här priserna ser ut idag?

Väntar offert från prefab moduler för att se hur priset slår sig jämf med lösvirke.

Några medskick tips?
ligger lite ”bakom” er med bygglov, hoppas få in det i dec.
Men tagit in en del offerter och slarvig räknat ligger klimatskalen (tak, yttervägg, fönster, samt material för innerväggar) på cirka 12-13tkr /kvm räknat på 1 plans hus.
Sen kan det ju bli vadsomhelst i slutpeng beroende på vad du fyller huset med, vår rumsa indelning blev cirka 1 mkr i material (kök, blandare, kakel, wc, dusch, lampor, strömbrytare)

Tror/gissar att en del priser kan fortsätta sjunka lite in i nästa år, även byggfirmorna kommer känna av färre förfrågningar och kanske bli en gnutta förhandlingsbara.
 
Drömmenomhus Drömmenomhus skrev:
Nu har vi kommit så långt att vi nästa vecka får godkänt bygglov från Nacka kommun. Vår budget för huvudbyggnad inkl markarbete och platta ligger på 7,5M (ej garage).
Fått en offert hittills för nyckelfärdigt lösvirkeshus inkl mark och platta för 9M! Det är så mycket dyrare än vad vi hade kunnat föreställa oss. Är det så här priserna ser ut idag?

Väntar offert från prefab moduler för att se hur priset slår sig jämf med lösvirke.

Några medskick tips?
Vårt hus är färdigställt till årsskiftet. Vi ritade huset tillsammans med arkitekt och tog in offerter under hösten 2020. Det slutade med att vi valde att bygga prefab och delad entreprenad då det var långt mycket billigare än nyckelfärdigt på lösvirke.
 
Källare!
 
F Foggy84 skrev:
ligger lite ”bakom” er med bygglov, hoppas få in det i dec.
Men tagit in en del offerter och slarvig räknat ligger klimatskalen (tak, yttervägg, fönster, samt material för innerväggar) på cirka 12-13tkr /kvm räknat på 1 plans hus.
Sen kan det ju bli vadsomhelst i slutpeng beroende på vad du fyller huset med, vår rumsa indelning blev cirka 1 mkr i material (kök, blandare, kakel, wc, dusch, lampor, strömbrytare)

Tror/gissar att en del priser kan fortsätta sjunka lite in i nästa år, även byggfirmorna kommer känna av färre förfrågningar och kanske bli en gnutta förhandlingsbara.
Tack för ditt svar, intressant sätt att mäta genom kvm, ska göra detsamma för vårt hus när offerten kommer. Vi jobbar på rumsan just nu.

Gällande priser finns några indikationer på att de börjar gå neråt, men det har tyvärr inte slagit på konsumentpriserna ännu. Byggtaken avtar ju också, men kommer dröja ett tag innan byggfirmorna börjar dra i konsumenten än som det är idag, tvärtom.

Hur tror du/ni att arbetskostnaden blir om man anlitar firmor med tex polska snickare än svenska?
 
Drömmenomhus Drömmenomhus skrev:
Nu har vi kommit så långt att vi nästa vecka får godkänt bygglov från Nacka kommun. Vår budget för huvudbyggnad inkl markarbete och platta ligger på 7,5M (ej garage).
Fått en offert hittills för nyckelfärdigt lösvirkeshus inkl mark och platta för 9M! Det är så mycket dyrare än vad vi hade kunnat föreställa oss. Är det så här priserna ser ut idag?

Väntar offert från prefab moduler för att se hur priset slår sig jämf med lösvirke.

Några medskick tips?
låter inte farligt med tomt och allt i nacka eller?
 
K karlbrutal skrev:
Vårt hus är färdigställt till årsskiftet. Vi ritade huset tillsammans med arkitekt och tog in offerter under hösten 2020. Det slutade med att vi valde att bygga prefab och delad entreprenad då det var långt mycket billigare än nyckelfärdigt på lösvirke.
Lutar mot att vi gör detsamma. Har du siffror i procent hur pass mycket billigare det blev med prefab?
 
K karlbrutal skrev:
Vårt hus är färdigställt till årsskiftet. Vi ritade huset tillsammans med arkitekt och tog in offerter under hösten 2020. Det slutade med att vi valde att bygga prefab och delad entreprenad då det var långt mycket billigare än nyckelfärdigt på lösvirke.
Att ert hus blev långt mycket billigare än ett lösvirkes hus säger inte så mycket utan att veta specen på det man jämför med.
När jag byggde nytt hus för tre år sen (färdigt för två år sedan) så var det ungefär samma pris men till en helt annan nivå på allt från parkettgolvet till köket och allt där emellan.
En sån enkel sak som inte syns är tex osb bakom gipsen överallt.
 
M maria01 skrev:
låter inte farligt med tomt och allt i nacka eller?
7,5M är bara för själva huset. Tomten kostade ytterligare 7M.
 
  • Wow
Kvackatore
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.