C Christer_B skrev:
Jag hjälpte nyligen min mamma att ersätta en gammal (20+ år) Cylinda FT 46 med en FT 5574X.
Av manualen framgår att det är bra att spara transportbultarna: "Förvara säkerhetsbultarna på en säker plats för att återanvända dem när tvättmaskinen ska flyttas i framtiden."
Men bultarna saknas. Butiken svarar att bultarna tas bort i butik och kastas. Maskinen kan flyttas utan problem. Bultarna har en funktion vid långväga transport från tillverkningslandet.
Vad säger ni, kan jag strunta i transportbultarna vid en kommande flytt? Jag har ställt frågan till Cylinda men väntar fortfarande på svar.
Butiken ljuger och jag betvivlar att de själva tar bort dessa innan en maskin ska ut till en kund, ren lögn.
Har själv sabbat en maskin förra året och det var en 7-8 år gammal maskin som skulle flyttas till en sommarstuga, efter kortare felsökning så var bla lucklåset trasigt, förmodligen av tyngden då trumman hoppar omkring utan skruvar.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Jo det är vanligt se tex bosch siemens sortimentet tyskarna ger ingen extra garanti
Men är det då den enskilda butiken som ger förlängd garanti? Det är inte Bosch i Sverige som erbjuder det?

Fast nu tittade jag på min diskmaskins garanti och där verkar det vara Elonkedjan som ger fem år och inte Siemens, så du har rätt angående tyskarna. För visst är detta Elons garanti?

Rund klistermärke, gult, vit, "5 ÅRS GARANTI", symboliskt, kvalitetstrygghet, minimalistisk design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Alfredo Alfredo skrev:
Men är det då den enskilda butiken som ger förlängd garanti? Det är inte Bosch i Sverige som erbjuder det?

Fast nu tittade jag på min diskmaskins garanti och där verkar det vara Elonkedjan som ger fem år och inte Siemens, så du har rätt angående tyskarna. För visst är detta Elons garanti?

[bild]
ser så ut och det är vanligt hos elon, inte minst för att konkurrera med tex electroluxhome butikerna
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Man kan ju fråga sig vad butiken vinner på att stå och ta loss bultarna på lagret före transport till slutkund kontra att bara skruva loss dom på plats efter leverans? Knappast så att det är någon raketforskning, kräver specialverktyg eller är tidskrävande. Låter som skitsnack från butiken alternativt att dom som arbetar där fått någon fix idé.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Maskinen kommer väl emballerad/inplastad, hur får man loss några bultar då?
typ så här:
Vitvaror, troligen tvättmaskiner, förpackade i skyddande plast och kartong, placerade på en pall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
A
tensiden tensiden skrev:
Man kan ju fråga sig vad butiken vinner på att stå och ta loss bultarna på lagret före transport till slutkund kontra att bara skruva loss dom på plats efter leverans? Knappast så att det är någon raketforskning, kräver specialverktyg eller är tidskrävande. Låter som skitsnack från butiken alternativt att dom som arbetar där fått någon fix idé.
Precis varför tar man bort transportsäkringarna innan transport? hål i huvudet?
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Såvitt jag förstår det så lämnar inte Cylinda några 5 år på den maskinen, det är miljömärkta maskiner från Cylinda som har haft 5 års garanti. Butiken kan däremot lämna längre garanti, det är inte ovanligt.
Jag kollade just och det är Elon-butiken som lämnar 5 års garanti på tvättmaskinen.
 
D Dilato skrev:
Maskinen kommer väl emballerad/inplastad, hur får man loss några bultar då?
Jag var inte på plats när maskinen installerades. Det är möjligt att vi fick maskinen som stod framme i butiken.
 
electroluxaren skrev:
Precis varför tar man bort transportsäkringarna innan transport? hål i huvudet?
Det låter väldigt konstigt och är i strid med beskrivningen i manualen. Jag ska försöka få fram svaret. Och du kanske kan försöka vårda språket?
 
  • Wow
Alfredo
  • Laddar…
C Christer_B skrev:
Och du kanske kan försöka vårda språket?
Upprörs Ni månne av den gemena bokstaven h som felaktigt inleder den sista meningen eller vad är det som väcker denna anstöt? 😉😂
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
Lynghaug och 3 till
  • Laddar…
A
C Christer_B skrev:
Det låter väldigt konstigt och är i strid med beskrivningen i manualen. Jag ska försöka få fram svaret. Och du kanske kan försöka vårda språket?
Skit på d_g! Citat göta kanal
 
  • Haha
  • Gilla
Lynghaug och 2 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
En Ft 46 skulle klara vilken transport som helst utan transportsäkringar
däremot den turkiska som ni nu har kommer aldrig att bli så gammal att den behöver transporteras
Om transportbultarna saknas när Ni övertog maskinen är den begagnad och har varit ute hos kund, man tar aldrig bort dessa i "förebyggande syfte"

Min nyfikenhet undrar varför ni bytte ut den bästa tvättmaskinen som någonsin gjorts, alla fabrikat inräknade?
Vad anser du är värt att lägga på en av dem sista svenska cylinda maskinerna ? Är det värt att ta ut en repratör om man inte kan lagga maskinen själv ? Vi har en Ft 26 vilket jag tror är typ den sista som gjorts ?
 
P pompakumla skrev:
Vad anser du är värt att lägga på en av dem sista svenska cylinda maskinerna ? Är det värt att ta ut en repratör om man inte kan lagga maskinen själv ? Vi har en Ft 26 vilket jag tror är typ den sista som gjorts ?
Inget fel på våran bara nyfiken vad man ska göra när den går sönder men ska givetvis kan jag byta kretskort å kol själv om det behövs med lite snabb hjälp var skruvar sitter. Har även en TK23 som tuffar på än
 
A
P pompakumla skrev:
Vad anser du är värt att lägga på en av dem sista svenska cylinda maskinerna ? Är det värt att ta ut en repratör om man inte kan lagga maskinen själv ? Vi har en Ft 26 vilket jag tror är typ den sista som gjorts ?
lika mycket som en ny då den efter det kommer hålla längre, tvätta bättre, mm.
 
A
P pompakumla skrev:
Inget fel på våran bara nyfiken vad man ska göra när den går sönder men ska givetvis kan jag byta kretskort å kol själv om det behövs med lite snabb hjälp var skruvar sitter. Har även en TK23 som tuffar på än
håll i den för du får ingen bättre maskin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.