H HenrikHuslöse skrev:
Temperaturen hemma svänger med vädret över året. Det är olidligt varmt mitt i sommaren men ganska svalt vintertiden om vinden ligger på. Någonstans runt 14C blir det för kallt att göra vardagliga saker och man är beredd att betala ganska mycket för värmen. Det fungerar inte i praktiken med extra tröja och sockor.
Beror det på dåligt inreglerad värme, eller nåt annat?
 
H HenrikHuslöse skrev:
Temperaturen hemma svänger med vädret över året. Det är olidligt varmt mitt i sommaren men ganska svalt vintertiden om vinden ligger på. Någonstans runt 14C blir det för kallt att göra vardagliga saker och man är beredd att betala ganska mycket för värmen. Det fungerar inte i praktiken med extra tröja och sockor.
Håller med! När temperaturen går ned mot 13-14 känner man i leder och muskler att det är för kallt.
 
Och det är ju samma som en annan person kan känna under 20 grader med lite "kärlförträngningar".
 
Har systemet inställt på 20.5 på degan och 18 på natten, jobbar hemma med skrivbordarbete så alltför kallt är trist. Blir väl någon grad eller två varmare än inställt på dagen nu när solen skiner.
 
L lat skrev:
Beror det på dåligt inreglerad värme, eller nåt annat?
Äldre hus med gamla fönster med enkelglas och ett ganska blåsigt läge.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Äldre hus med gamla fönster med enkelglas och ett ganska blåsigt läge.
Då blir det jobbigt, bodde i ett sånt (gammalt fähus) när jag byggde nytt 2005.
Inte kul när det började bli kallt framåt november.

Innerfönster?
Jag ska låta tillverka det till min nyrenoverade lilla "lagård", fått pris på ~1.500:-/båge + glas.
 
L lat skrev:
Då blir det jobbigt, bodde i ett sånt (gammalt fähus) när jag byggde nytt 2005.
Inte kul när det började bli kallt framåt november.

Innerfönster?
Jag ska låta tillverka det till min nyrenoverade lilla "lagård", fått pris på ~1.500:-/båge + glas.
H HenrikHuslöse skrev:
Äldre hus med gamla fönster med enkelglas och ett ganska blåsigt läge.
Tejpade innerfönster är perfekt!
 
galento
K Kirre2 skrev:
Håller med! När temperaturen går ned mot 13-14 känner man i leder och muskler att det är för kallt.
Ja så skulle man inte vilja ha det , mat och värme är prio 1.
 
Jag kör 20 grader hela dygnet, tofflor och en tröja i källaren där det kan vara lite kallare :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.