A AndersS skrev:
Var en artikel idag om el och värme inomhus och hur det påverkar.
Värme inomhus rekommenderas till 20 grader ellet varmare beroende av ålder och ev. sjukdomar, så 20 grader kan vara perfekt men också 23-24 grader.
Svärföräldrarna en bit över 80 år brukar ha 24-25 grader och ändå någon extra tröja, där jag i t-tröja tycker det är obehagligt varmt.
Yngre personer kan ha lägre temp inne.
Så bara för att jag tycker det är skönt med lägre temperatur kanske någon annan i familjen behöver några grader högre, något att tänka på om man skruvar ned temperaturen och inte bara tänka utifrån sig själv.
Klipper in en notering om hur för kallt kan påverka från artikeln.
[bild]
Då kan jag känna mig ungdomlig då! 60+ och tycker att 16° är helt okej!
 
  • Gilla
  • Haha
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
galento
K Kirre2 skrev:
Då kan jag känna mig ungdomlig då! 60+ och tycker att 16° är helt okej!
Är också 60+ men 16 grader , nä det kommer inte att hända så länge det finns ved.
Man har väl mognat till en riktig "old fuck" som Clintan sa i Dirty Harry filmen :crysmile:;)
 
Tegelhus från -53 (2 plan och källare), siktar på 22 grader året runt. Har en luft/luft (2020) för kyla på sommaren och en luft/vatten (2022) för värme och varmvatten. Körde pellets innan. Värmepumpen brukar värma lite på nätterna men på dagarna står den oftast still om det inte är kyligt. Men det lär väl ändras när hösten och kylan närmar sig :|..
 
K Kirre2 skrev:
Då kan jag känna mig ungdomlig då! 60+ och tycker att 16° är helt okej!

Jag hade nog sökt vård om jag inte frös vid 16g inomhus.. men det är jag det..
Jag mår dåligt när temperaturen går under 21 hemma
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Då kan jag känna mig ungdomlig då! 60+ och tycker att 16° är helt okej!
Att då tänka på om det finns flera under samma tak är deras känsla för kyla.
Så har man en partner kanske den behöver 20-22 grader för att tycka det är drägligt.
Finns inlägg i tråden där "skrivaren" ska minska tempen och familjen ska få acceptera/lära sig med lägre temperatur, vilket kan bli lite egoistiskt.;)
 
Fast "känslig" för kyla är ju bara en vanesak såklart..........det är ingen medicinsk åkomma direkt. De som är van med att ha varmt hemma tycker såklart inte om när det för andra blir normaltemperatur inne eller kallare.
Vi har dragig 1900 tals kåk på 300 kvadrat och det är ingen överflöd på värme men ungarna är vana och springer omkring oklädda i 16 grader utan knorr. Det är ju deras vardag emellanåt. Sen kommer de hem sjöblöta av svett när de har varit hos nån kompis som har 23grader inne eller nåt sånt.
Själv klarar jag heller inte av sånt. Kryper i hela kroppen när det blir så varmt.
 
  • Gilla
Dalbotant och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Klipper in en notering om hur för kallt kan påverka från artikeln.
[bild]
En inklippt bild utan källhänvisning som inte säger vi vilka temperaturer eventuella hälsorisker skulle inträffa tillför inte mycket.

S Stefan1972 skrev:
Fast "känslig" för kyla är ju bara en vanesak såklart.
"Bara" en vanesak är det definitivt inte, däremot påverkar vana individen kraftigt när det gäller temperatur. Och de flesta skulle nog må bättre ifall de rörde mer på sig och hade lägre temperatur inomhus. Men de kan vara mycket att kräva, och själv haller jag gärna högre temp än jag "borde" (har ca 23°). Fast då i i ett nytt och välisolerat hus.
 
A arkTecko skrev:
En inklippt bild utan källhänvisning som inte säger vi vilka temperaturer eventuella hälsorisker skulle inträffa tillför inte mycket.



"Bara" en vanesak är det definitivt inte, däremot påverkar vana individen kraftigt när det gäller temperatur. Och de flesta skulle nog må bättre ifall de rörde mer på sig och hade lägre temperatur inomhus. Men de kan vara mycket att kräva, och själv haller jag gärna högre temp än jag "borde" (har ca 23°). Fast då i i ett nytt och välisolerat hus.
Om du läser längst ned på på bilden så finns källan, sedan får du söka själv om du vill läsa mera där:cool:
 
Passerar det 20,5⁰ så blir det jobbigt varmt, men jag har golvvärme, så så länge jag inte fryser om fötterna så är ok.
 
A AndersS skrev:
Om du läser längst ned på på bilden så finns källan, sedan får du söka själv om du vill läsa mera där:cool:
Indirekt hänvisning till en myndighet är tämligen meningslöst. Dessutom står det inget meningsfullt i texten. Så ifall du vill att jag ska ta intryck av ditt inlägg får du nog anstränga dig mer. Annars går jag glatt vidare i livet! :cool:
 
A arkTecko skrev:
Indirekt hänvisning till en myndighet är tämligen meningslöst. Dessutom står det inget meningsfullt i texten. Så ifall du vill att jag ska ta intryck av ditt inlägg får du nog anstränga dig mer. Annars går jag glatt vidare i livet! :cool:
Det hade gått snabbare och du hade fått bättre svar om du istället sökt på "temp socialstyrelsen" och en av deras rapporter hos FHM. Men du får länken av mig om du vill fördjupa dig och det finns flera rapporter om du söker.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...1042e195d50fe4484a7fb9/temperatur-inomhus.pdf
 
P
Har sänkt från 21 till 18. Får se hur länge vi står ut men tror inte värmepumpen gjort något annat än varmvatten ännu. Förbrukning fram till igår för september 491 kWh mot 751 samma period förra året. Ingen koll på om det var varmare eller kallare ute.
 
Rickard.
Har tidigare haft rätt dålig koll på temperaturen och gått på känslan men antagit att vi haft rätt svalt. Har nu i höst fått en ny bra llvp installerad som står för 80-90% av värmebehovet just nu och jag har fått ställa ner den på 19° för att trivas. Den visar sällan 19 utan oftast 19,5-20 och där omkring lär vi nog hamna .

SE1 och inget timpris gör att det är svårt att spara några kännbara pengar genom att trixa runt och Jag vill ju bli av med nån m3 ved också så det får inte vara för varmt ;)
 
Redigerat:
Temperaturen hemma svänger med vädret över året. Det är olidligt varmt mitt i sommaren men ganska svalt vintertiden om vinden ligger på. Någonstans runt 14C blir det för kallt att göra vardagliga saker och man är beredd att betala ganska mycket för värmen. Det fungerar inte i praktiken med extra tröja och sockor.
 
Sedan ska man kanske inte glömma att vi har en fantastisk komfort mot hur man hade det förr. Jag har hört att man fick krossa isen på vattenhinken på kalla vintermorgonar. Utedass i minusgrader är inte heller skönt, har provat. Ett trick jag kom på när vi hade kallställt huset men ibland jobbade i det var att lämna vatten i vattenkokaren. Då kan man direkt koka upp isklumpen. Med varmt vatten blir allt mycket enklare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.