Mellan 21-22 med IVT värmepump, dock kan det bli lite kallare på golven när det blåser mycket.
Bor i parhus byggt -73 så kåken är inte helt tät.
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
19,5C, men eftersom det är golvvärme överallt så känns det rätt bra även om det skulle dippa 0,5-1C nån gång.
 
23grader, jag går endast i kallingarna, frugan går med tjocktröja och huttrar..
 
  • Gilla
Steffo1980
  • Laddar…
Golvvärme i båda plan. Ligger runt 23-24 grader innertemp nere och runt 20-22 uppe.
 
Vi har 25-26 grader härhemma, jag älskar värme... vi sänker något då vi ska ha gäster, de flesta uppskattar inte värme riktigt lika mycket:) Jag tror faktiskt inte att det är så dyrt, så man bör inte ha kallare än man trivs med för den sakens skull (allt är relativt såklart, men jag skulle hellre spara in på annat...)
 
  • Gilla
p.lundgren och 2 till
  • Laddar…
21 grader på mellanvåningen
20 grader i hallen på övervåningen
15 grader i källaren
15 grader i garaget( fristående)
 
Maria B Maria B skrev:
Vi har 25-26 grader härhemma, jag älskar värme... vi sänker något då vi ska ha gäster, de flesta uppskattar inte värme riktigt lika mycket:) Jag tror faktiskt inte att det är så dyrt, så man bör inte ha kallare än man trivs med för den sakens skull (allt är relativt såklart, men jag skulle hellre spara in på annat...)
De flesta energiexperter är överens om att 1 grad lägre innetemperatur ger omkring 5% besparing av vermekostnader. Så om ni skulle gå ned till mera normala 20-21 grader så skulle ni kunna spara en hel del. Både pengar och miljö. Men det är klart, alla har sina prios.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Usch vad varmt alla har! Vi har 17 - 19 grader, ibland har det sjunkit ner till 15 utan att det stör. Blir det över 20 är det alldeles för varmt! Fast alla gäster brukar sitta med jacka på sig...
Jag drar hellre på mig en tröja om jag känner mig frusen än höjer värmen. Och det är ingen ekonomisk tanke i det.
Jobbigt läge när nån vill ha varmare än den andra!
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 2 till
  • Laddar…
Maria B Maria B skrev:
Vi har 25-26 grader härhemma, jag älskar värme... vi sänker något då vi ska ha gäster, de flesta uppskattar inte värme riktigt lika mycket:) Jag tror faktiskt inte att det är så dyrt, så man bör inte ha kallare än man trivs med för den sakens skull (allt är relativt såklart, men jag skulle hellre spara in på annat...)
Det kostar uppskattningsvis 30% mer än att hålla 19 till 20 grader. Om det är mycket pengar beror på vad du utgår ifrån dvs betalar per år, och din egen ekonomi.
I mitt fall skulle det kosta mer än 1000 kr per månad extra att ha 25 grader och det tycker jag är en stor besparingspotential.
 
21 grader på mellanvåningen

15 grader i källaren

10 i garaget;)
 
A
Trodde jag var den enda som låg runt 19 men att andra har det också. Skönt att veta att man har samma tänk med att ullsocka på och mysbyxor med tröja har sin charm också. :p

Såhär såg min förbrukning ut :

Oktober 1619kwh
November 1881 kWh
December 2079 kWh
Beräknad års förbrukning 16 809kwh
Januari 2017 2361kwh
 
  • Gilla
Paxman och 2 till
  • Laddar…
24 nere 20 uppe. Garget 15 och gästdelen kör vi 19 grader på. Bergvärme och FTX. Kör bara utegivare och inga termostater inne. Gillar när det är varmt så man kan glida runt i shorts. 20 lagom uppe när man ska sova.
Värmer 322 m2 och har årsförbrukning på 14000 kwh(ink hushållsel, kulvert och vvc) så jag är nöjd och finner ingen anledning att sänka tempen.
 
flippan83 skrev:
Trodde jag var den enda som låg runt 19 men att andra har det också. Skönt att veta att man har samma tänk med att ullsocka på och mysbyxor med tröja har sin charm också. :p

Såhär såg min förbrukning ut :

Oktober 1619kwh
November 1881 kWh
December 2079 kWh
Beräknad års förbrukning 16 809kwh
Januari 2017 2361kwh
Nu vet vi inget om dit hus eller breddgrad men jag tycker det låter som en hög förbrukning. Vi är två vuxna på 145 m2 halvbra isolerat och har ungefär halva elförbrukning. BV.
 
A AndersS skrev:
Brukar hålla runt 21 grader våning/källare med bergvärme. Men som det var igår med starkblåst och temperatur runt nollan eller strax under sjönk tempen ned till 19,5 grader, huset är från -60 och självdrag så det påverkas en del av just stark blåst.
Och i natt slutade det att blåsa och tempen har stigit till några plusgrader och solsken, så nu har innetempen åter gått upp till 22 grader inne. Men de få dagar det blåser hårt så får man elda i Keddyn och en sista uppvärmning av veden som också gav lite värme när den togs ur skogen.;)
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Nu vet vi inget om dit hus eller breddgrad men jag tycker det låter som en hög förbrukning. Vi är två vuxna på 145 m2 halvbra isolerat och har ungefär halva elförbrukning. BV.
Jag tyckte tvärtom det var lite. Har själv 24 000 kWh på 200 m2 + 30 m2 garage som bara hålls frostfritt. Stockholm, hus från 1976.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.