Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Där måste man också räkna med mängden vatten ... Det är ju sällan det är 100% kyckling, om minnet inte sviker mig brukar de "sämre" ligga under 85% typ .. Så den som vägde 1,2 kilo var ju med största sannolikhet 1 kilo kyckling, och 0,2 kilo vatten...
Jag är mycket tveksam till att kycklingförpackarbranschen har koll på vatteninnehållet i varje enskilt kycklingbröst. Snarare har de nog koll på att vatteninnehållets medelvärde ligger i intervallet 10-15% med 95% konfidensgrad :p

(Förutsatt att Mikael_L:s statistiska underlag var framtaget med kycklingpaket från samma tillverkare)
 
Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Just när det gäller livsmedel så finns det ju specifika regler för dessa.
https://kontrollwiki.livsmedelsverket.se/artikel/45/nettokvantitet

För de flesta livsmedel (5 g - 10 kg, 5 ml - 10 l) verkar STAFS 2017:1 gälla
https://www.swedac.se/wp-content/uploads/2017/01/STAFS-2017_1-.pdf

Paragraf 11 innehåller krav på hur stor avvikelsen får vara.

Alltså behöver en tillverkare av livsmedel inte ange dessa avvikelser på förpackningen, eftersom det är underförstått att de uppfyller dessa krav.

I paragraf 12 kan man även läsa om att:
om abskissan för punkten med ordinatan 0,10 på den första planens acceptanssannolikhetskurva (acceptanssannolikhet för partiet = 0,10) avviker med mindre än 15 % från abskissan för motsvarande punkt på acceptanssannolikhetskurvan för den ibilaga 1 rekommenderade provtagningsplanen
Vilket jag får erkänna går över de kunskaper om statistik som jag har... Aldrig hört begreppen abskissa eller ordinata förut.
 
Jag tycker inte heller att man behöver ha en matematisk utläggning i varje väderprognos och lyckas trots teoretisk bakgrund hantera siffror på att praktiskt rimligt sätt flera gånger om dagen :). Jag tycker bara att man ska vara noggrann med den egentliga innebörden av olika formuleringar. Om mam struntar i allt sådant och kör stilen ”ja men det har ju ingen praktisk betydelse egentligen” så urholkas terminologin och till slut finns inget sätt att beskriva det man vill när det faktiskt har betydelse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.