miry skrev:
timmelstad-
det jag tänker på när jag ser din ritning är att den är ganska så genomtänkt men en sak undrar jag och det är går trappan från vardagsrummet och upp mot balkongen eller från ingången mot stora sovrummet ? ser ut som det går från vardagsrummet och upp
Ja, trappan går från vardagsrummet upp. Och det är öppet mot allrummet en del av trappen också.

miry skrev:
och som en liten förändring som kan vara passande är att under ballongen så där man kommer ut så sätta upp väggar med glas och sen sätta trappan utanför det så ni får som en luftsluss så typ bygga det som en altan eller så så det är gjort för att stå oskyddat med så går det att ta bort fronten/dörrar (lättast skulle nog vara avhägningsbara skjutdörrar)

så går det att hänga av på sommaren när det är varmt och ge lite regnskydd så det inte blir så blött inne när det regnar och barna springer in och ut och på vintern så skulle det underlätta med två meter framför dörren att få av sig snön på och även kunna ställa av sig en del yttersaker som paraply när man använt det och skitiga kläder och stövlar får rinna av sig lite först
Det är så redan vid entrén, vi har gjort det som tillval för entrén just av den anledningen.

miry skrev:
och då täta runt så det inte blåser in under trallen då jag tänkte man skulle ha trall på det golvet så det kan rinna igenom men inte så det kan blåsa in från sidan och kanske tom lägga/fästa lite friggolit längs botten och sidorna i golvet (om jag tolkar det rätt så blir det en liten höjdsklilnad mot marken så det blir luft under och kommer det in vatten så gör man det inte så tätt att det inte kan rinna igenom skarvarna när det blir en pöl men det gör ändå att det inte kommer upp märkbart med markfukt som kan isa ytan och på sidorna så att det håller kvar den lilla värme som blir där så då värms det utrymmet av ytterväggen och dörren som det ansluter mot och det borde kunna ge en liten temperaturskillnad där förutom kylfaktorn som man vinner med att det är vindstilla när man kommer ut eller ska in och håller på med nycklar eller väntar på att nån ska öppna dörren
Husets platta (med värme i) går ut under entrépartiet så det löser den biten :)

miry skrev:
ett litet förslag och om du tänkt bara ha trall på balkongen ovanför så går det att sätta ett plasttak på undersidan med liten lutning så kan vattnet rinna av utanför iställe för att rinna igenom och träffa nån i nacken som går under
Det kommer vara stupränna som fångar upp vattnet från balkongen.

miry skrev:
sen att jag själv nog skulle ändrat lite på köket och satt kyl och frys där du har spisen och direkt innanför dörren där och satt spisen på köksön är en personlig åsikt
Var som sagt inne på att flytta spisen till "bardisken" men blev dels avrådd av köksrådgivaren, säljaren samt att min fru inte ville det.
 
Enk Projektet skrev:
timmelstad skrev:
Jag har då aldrig bott i hus, inte min fru heller, och vi bygger vårt första, Vi tycker såklart vi tänkt till på alla sätt och vis, och planlösningen på vårt hus var väldigt optimal (i vårt tycke) redan från början, vilket var en stor anledning till att vi fastnade för det.
QUOTE]

Här tror jag är ett av svaren på denna gåta :)

Hur många vet vad dom vill ha/behöver när man inte har något att jämföra med?

Jag har bott i hus nästan hela tiden sedan -77 och är inne på mitt 3e egna, dessutom har jag haft förmånen att jobbat i byggbranchen i många år och på det viset sett lite vad det finns att tänka på.

Att bygga det "Perfekta huset" är i min värld omöjligt...vad jag ville ha för 10 år sedan är inte riktigt vad jag håller på att bygga nu och hur skulle jag kunna veta vad jag har för önskemål/krav om 10-15 år till när barnen inte bor hemma???

Gör det ni tror på och visar det sig att det var fel....gör om gör rätt...:)

Till alla som redan har ritat och byggt det "Perfekta huset" säger jag bara kul för er :D
Det är väl det som gör att man säger att det tredje huset man bygger blir det perfekta.

Eftersom man då, förmodligen, hunnit köpa sitt hus nr:
1. När man var nygift och flyttat hemifrån och skaffar barn.
2. När barnen flyttar ut och man inser att man har för stort.
3. När man är pensionär och ska njuta av att ha all lyx som man inte unnat sig tidigare.

Det är inte riktigt så för mig men jag håller helt med om att det är mina egna skiftningar i åsikter med tiden som gör att vissa hus passar just mig nu men kanske inte om 10 år eller för 10 år sedan.
 
Lindhult skrev:
Enk Projektet skrev:
Det är väl det som gör att man säger att det tredje huset man bygger blir det perfekta.

Eftersom man då, förmodligen, hunnit köpa sitt hus nr:
1. När man var nygift och flyttat hemifrån och skaffar barn.
2. När barnen flyttar ut och man inser att man har för stort.
3. När man är pensionär och ska njuta av att ha all lyx som man inte unnat sig tidigare.

Det är inte riktigt så för mig men jag håller helt med om att det är mina egna skiftningar i åsikter med tiden som gör att vissa hus passar just mig nu men kanske inte om 10 år eller för 10 år sedan.
Jag är helt med på konceptet med att man först vill ha hus med lösning som passar för barn och sen..förändras behoven en aning. Men för vår del är jag inte säker på att vi vill bo i ett hus när barnen flyttat hemifrån. Får jag gissa just nu säger väl magkänslan snarare att man kanske söker sig in mot stan igen...
 
timmelstad skrev:
Jag har då aldrig bott i hus, inte min fru heller, och vi bygger vårt första, Vi tycker såklart vi tänkt till på alla sätt och vis, och planlösningen på vårt hus var väldigt optimal (i vårt tycke) redan från början, vilket var en stor anledning till att vi fastnade för det.

Det är golvvärme på hela nedre plan, och vi kommer ha klinkers i tvättstuga/groventré, hall och wc/badrum, och ekparkett i övrigt. Trappan mynnar ner mot vardagsrummet och de enda planlösliga förändringarna vi har gjort är vissa på fönster och badrummet på övre plan som är två kvm större på sovrummens bekostnad. Vi ville ha en hel övervåning utan öppet upp och två sovrum (två små barn) på samma våningsplan samt en separat toalett uppe och nere med dusch, samt ett allrum uppe där barnen kan härja ostört, samt öppet mellan kök och vardagsrum (mitt önskemål). Nedervåningens rum kommer fungera som tonårsrum/gästrum/arbetsrum.

Med tanke på vad som diskuterats i den här tråden känner jag mig än mer nöjd med hur vi tänkt till :)



Ska väl påpeka för arkitektdiskussionen också att det här är i stort sett ett Eksjöhus Rönnäs i standardutförande.
Det där med att vilja ha sina ungar på samma våningsplan är nåt jag har funderat på.. Hur länge vill man det egentligen? Från att dom är typ 5 år och tills dom flyttat hemifrån får (och vill) dom gärna vara lite mer för sej själva. Jag är uppvuxen i en 1½-plansvilla med standardplanlösning på övervåningen, dvs 2 exakt (väldigt viktigt) likadana rum, ett badrum och ett allrum. Det var helt perfekt för oss kids att hålla till där uppe, och föräldrarna kunde hålla till nere för sej själva.

Det är i princip omöjligt att hitta en planlösning som passar för hela livet...
 
benox skrev:
Det där med att vilja ha sina ungar på samma våningsplan är nåt jag har funderat på.. Hur länge vill man det egentligen? Från att dom är typ 5 år och tills dom flyttat hemifrån får (och vill) dom gärna vara lite mer för sej själva. Jag är uppvuxen i en 1½-plansvilla med standardplanlösning på övervåningen, dvs 2 exakt (väldigt viktigt) likadana rum, ett badrum och ett allrum. Det var helt perfekt för oss kids att hålla till där uppe, och föräldrarna kunde hålla till nere för sej själva.

Det är i princip omöjligt att hitta en planlösning som passar för hela livet...
Naturligtvis är det så, men då måste man ju utgå från den situation som råder de närmaste åren..
 
Lösningen på problemet med att anpassa huset för olika stadier i livet och olika familjesituationer måste vara en flexibel plan. Man måste tänka igenom byggnadens hela livstid och alla skeden och tänka sig om planen ser vettig ut eller vart det brister. Man får även lov att ha det tänket när man detaljplanerar väggars placering och konstruktion och framförallt installationer som el och VVS. Finns ju t.o.m. exempel där man jobbat med "moduler" på hjul inom ett enda stort rum och adderat moduler efter det dagsaktuella behovet.

Det är ju inte så att det smärtfritt och utan insats skall gå att förändra planen efter ändrade behov men det ska ju vara MÖJLIGT att göra det med en rimlig insats.

En mycket erkänd arkitekt sa en gång att han alltid jobbade med sina planer utan att benämna de olika rummen - han ansåg att genom att skapa en vettig plan med ett bra flöde och solida rejäla utrymmen så skapades det bästa boendet och den eftersökta flexibiliteten. Alltså inget givet föräldrasovrum, barnrum, bibliotek, vardagsrum, matsal etc...Så prova att ta bort alla satta epitet på er egen plan och se om den fortfarande känns rimlig...
 
Arkitekten2 skrev:
Alltså inget givet föräldrasovrum, barnrum, bibliotek, vardagsrum, matsal etc...Så prova att ta bort alla satta epitet på er egen plan och se om den fortfarande känns rimlig...
:rolleyes:
...eller så gör jag inte det och nöjer mig glatt med att den här planlösningen vi kommer att få kommer att fungera alldeles utmärkt i minst 15 år och sen utan några mindre bekymmer för vår del i åtminstone 10 till, och sen vill vi kanske flytta nån annanstans...
 
Verkar som många här nöjer sig med en stor skärm och internet ;)
Själv har jag 24" i äkta 1920x1200 :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.