Tyresö
Jag läste en artikel om arkitekter, för några år sedan, och där förklarades alla ogenomtänkta arkitektoniska lösningar med att arkitektutbildningen är väldigt lång och det bidrar till att den blivande arkitekten bor hemma och blir uppassad av sin mamma under utbildningstiden. Det är därför arkitekten inte vet vilka praktiska lösningar som saknas i ett hus.

I artikeln tog dom upp bl.a att arbetsytan i köket ska vara minst 90 cm, annars blir det för trångt. Arkitekten har ju blivit uppassad av sin mamma i hela sitt liv och har ingen aning om problemet när han ritar in en arbetsyta på 60 cm.

Hallen var också ett hett ämne i artikeln - speciellt trappan eller toaletten som man kommer åt via gruset i hallen. Samma sak där, mamma har ju alltid städat åt sin skolpojke.

Artikeln var så välskriven och det var väldigt mycket påhopp på arkitektens mamma, som skämt bort sin son med att serva och göra allt för honom - och det har resulterat till att vi bor i opraktiska hus.

Själv tycker jag att artikeln har en poäng - finns det någon som har en annan teori?
 
Är det vanligt att studenter bor hemma hos mamma, eller är arkitektstudenter speciella där?

Den förklaring som Tyresö tar upp borde ju rimligtvis försvinna om man anlitar en arkitekt som jobbat några år och därmed har träffat folk som talar om för henom att "så där kan du väl för h--v-te inte rita", samt att hen har förhoppningsvis flyttat hemifrån till ett flådigt hus på sin feta arkitektlön och själv upptäckt vad som fungerar och inte.

Jag tror att arkitekterna får ta en del skit på grund av kunder som har väldigt bestämda idéer och inte vill backa på dem, men det kan självklart inte gälla alla konstiga idéer. Jag tror snarare att det handlar allra mest om att arkitekt är ett designyrke, åt konstnärshållet. Ett designmässigt spännande hus ger mer för arkitekten för att göra sig ett namn än ett funktionellt. Men jag vet inte... alla arkitekter kan rimligtvis inte vara ute efter att få rita tillbyggnaden på Stockholms Stadsbibliotek (är verkligen ett runt hus det bästa sättet att förvara väldigt kantiga böcker i väldigt kantiga hyllor?)..., eller kan de?

Edit: Och Gunnar Asplund ska ju dessutom vara en av funktionalismens pionjärer... Jag förstår mig nog helt enkelt inte på arkitektur.
 
Redigerat:
Vi som vill bygga måste väl alla ta vårt ansvar och inte skylla allt på arkitekterna, jag håller med om att det finns för lite förvaring och att trappor ofta placeras helt fel i hus, men många husfirmor går faktiskt med på att ändra i sina hus. Vi har ritat om vårt hus totalt och vår säljare var med på varenda ändring och höll med om alla brister som nämnts här. Vår trappa ligger mot "bakvägg" i huset numera med ett förråd inbyggt under, om hallen är tillräckligt stor eller ej vet jag inte men jag har nog aldrig varit i ett hus där det inte blivit kö om alla kommer samtidigt :)
 
Trappen upp till ovanvåningen är ett elände att ha precis i hallen när man kommer in.
Vi har det så och det kommer säkert ställa till det när vi börjar använda den våningen med.
"Nån" är lite slö med renoveringen däruppe....
Men hos oss fanns där nog en tanke med det från början då där även var en dörr i hallen när man kom in.
Väldigt trång hall.
Blev nån typ av kallhall.Däremot var det fritt upp till ovanvåningen ändå, så helt rätt tänkt var det ju inte.
Numera är väggen och dörr borta.
Trappen upp till vänster när man kommer in och sen trappen ner till källaren direkt till höger.
Säkert inte en helt ovanlig lösning från 50-talet?
Väldigt sugen på att vända på det så trappen snurrar på andra hållet men känns onödigt att börja riva i det med nu.

Men nu handlade det om nyritade hus och där borde man ju tänkt till några gånger extra.
Öppen planlösning låter ju roligt men ser ofta väldigt kalt och trist ut i verkligheten tycker jag.
Dom enda som har glädje av det är väl barnen som har större plats att ratta runt sina leksaker på :)

Sen vet jag inte hur en optimal hall ska se ut egentligen?
Tror det beror lite på vem som ska använda den.
En del vill få av sig skorna först andra vill få av sig jackan först.
Vad är egentligen vanligast?
Tycker att oavsett hur man gör så slutar det med att man lik förbenat trampar trampar i snön man just dragit in.

Är lite inne på att bygga en roterande klädhängare i vår hall nån gång då jag tror det skulle kunna fungera bra.
Motordriven och med olika fack för varje person, helst med ansiktsigenkänning så den snurrar till rätt position beroende på vem som närmar sig men det känns som lite överkurs :p
 
Det slog mig att en anledning kan ju kanske vara att man nånstans haft en baktanke med att kunna se övervåningen som ett eget boende (t.ex. för en inneboende eller tonåringar)?
 
Tyresö
En fundering jag har om varför trappan är så nära hallen, kan kanske vara pga brandsäkerhet - lättare att ta sej ut om det brinner, nära till utgången.

Bara en fundering - eller är det någon som tänker i samma banor?
 
Nerre skrev:
Det slog mig att en anledning kan ju kanske vara att man nånstans haft en baktanke med att kunna se övervåningen som ett eget boende (t.ex. för en inneboende eller tonåringar)?
I många äldre bostäder (fram till 1960-talet kanske) var det i alla fall så, men då hade man ofta en liten hall på kanske 1 x 1 meter innanför ytterdörren där trappen gick upp åt höger eller vänster och ingången till bostaden på bottenvåningen rakt fram. Kan vara en förklaring till att det lever kvar.

Edit: Såg att Blindnit hade skrivit något liknande...
 
En fundering jag har om varför trappan är så nära hallen, kan kanske vara pga brandsäkerhet - lättare att ta sej ut om det brinner, nära till utgången.
Exakt. Varje extra rum man måste passera kan vara övertänt.
 
Troberg skrev:
Exakt. Varje extra rum man måste passera kan vara övertänt.
En dålig ursäkt, för en ännu sämre planlösning! Skall man göra nåt som helst anspråk på brandsäkerhet, så måste det finnas alternativa utrymningsvägar.

/
 
jeppeknaster skrev:
Några hus där de prisbelönta "stjärnarkitekternas" tankearbete inte riktigt hunnit med pennans rörelser. Framför allt när det gäller nåt så grundläggande och viktigt som en vettig entré där man slipper gå genom smuts och vatten för att kunna röra sig i huset.

[länk][showUid]=48

[länk]

[länk]

[länk]

[länk]

Ett hus ritat av en "vanlig" arkitekt:
[länk]

Jag älskar verkligen designen men tycker samtidigt att det är skandal att dessa svindyra hus, ritade av dessa personer har dessa brister. Det är ju liksom inga Älsvbyhus.
Jag hänger inte riktigt med. Det första enplanshusen var ju kanske inte klockrena. Men de sista av tham videgård hade ju både rejäl hall och walk-in garderob i direkt anslutning.
 
Jag misstänker att problemet med att man inte kan hänga av sig kläder direkt i enplanshus (som återfinns i de flesta av Götenehus enplanshus t.ex.) kan komma från att man blir inspirerad av byggnader från andra länder där man har skorna på inomhus. Om man ändå inte ska ta av sig skorna så gör det ju ingenting om man måste gå 2 meter innan man kan hänga av sig jackan.
 
simon_isacsson skrev:
Jag hänger inte riktigt med. Det första enplanshusen var ju kanske inte klockrena. Men de sista av tham videgård hade ju både rejäl hall och walk-in garderob i direkt anslutning.
Problemet med dessa planlösningar är att man måste passera "blötan" vid ytterdörren för att röra sig genom huset
 
jeppeknaster skrev:
Problemet med dessa planlösningar är att man måste passera "blötan" vid ytterdörren för att röra sig genom huset
Fast det har dom ju löst genom att ha en tvättstuga med separat ingång på de flesta av husen. Så att snöiga barn kan komma in den vägen och hänga av sig direkt i torkskåpet osv. Hallen blir alltså inte så himla blöt, och i de flesta fallen kan man ta en annan väg runt i huset om man inte skall till just tvättstugan.
Måste man ha en egen förstuga för att det ska bli rätt?

well well. Men skulle ni anse att detta är en vettig lösning på det problemet?
bild3q.pngbild3q.png
bild3q.png
 
Redigerat:
Tyresö
simon_isacsson skrev:
Fast det har dom ju löst genom att ha en tvättstuga med separat ingång på de flesta av husen. Så att snöiga barn kan komma in den vägen och hänga av sig direkt i torkskåpet osv. Hallen blir alltså inte så himla blöt, och i de flesta fallen kan man ta en annan väg runt i huset om man inte skall till just tvättstugan.
Måste man ha en egen förstuga för att det ska bli rätt?

well well. Men skulle ni anse att detta är en vettig lösning på det problemet?
[bild][bild]
[bild]

Det här är en fullständig lösning på problemet - nästan, man måste fortfarande passera hallen för att komma in i tvättstugan. Det är åtminstone så här jag skulle vilja att vi har det här hemma.
 
Redigerat:
Tyresö skrev:
Det här är en fullständig lösning på problemet - nästan, man måste fortfarande passera hallen för att komma in i tvättstugan. Det är åtminstone så här jag skulle vilja att vi har det här hemma.
Jo, det måste man, men det vägs ju kanske upp av att man kan gå in den vanliga vägen och slänga in blöta skor och kläder i tvättstugan direkt utan att behöva släpa det över parkettgolvet. Annars kan man ju alltid investera i ett par tofflor.

Kul att höra att det var bra i alla fall eftersom det är jag som ritat huset. En del arkiteker (studenter) kan trots allt. Bygget startar i april nån gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.