J JockeHX skrev:
Nu, mitt i sommaren, är återigen Karlshamnsverket igång och bränner olja pga planerad effektbrist i Skåne. Det här är bara början, när kylan kommer lär verket gå hela vintern.

Grattis till oss alla:cry:

[länk]
Om du kollat i Svks kontrollrum ser du att Sverige nettoexporterar > 5000 MW. Så ingen effektbrist varken i Skåne eller annanstädes. Karlshamnsverket är igång för elen går att sälja med bra vinst till DE, DK, PL, LIT. Bara därför.
 
  • Gilla
reez och 3 till
  • Laddar…
Kommer vi sluta exportera innan vi börjar släcka ned eget nät?

Har vi nåt annat att ta till efter Karlshamn, eller är de sist ut och dyrast?

Vad skulle det kosta att gå "off grid" med solceller, batteri och en gammal dieselmotor som generator när det inte räcker med sol? Nån som räknat på det? Vad kostar det att producera el med diesel? Har Karlshamn lägre skatt och produktionskostnad än jag har som privatperson?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
E
J JockeHX skrev:
Nu, mitt i sommaren, är återigen Karlshamnsverket igång och bränner olja pga planerad effektbrist i Skåne. Det här är bara början, när kylan kommer lär verket gå hela vintern.

Grattis till oss alla:cry:

[länk]
Ja, det kan verka sjukt att man startar Karlshamn pga höga priser och visst är det ett otyg att behöva bränna olja mitt i sommaren, men det körs inte pga effektbrist. Den kommer i vinter när det är minusgrader ända ner till Danmark och vi inte kan importera vårt dåvarande underskott. Det är då lastfrånkoppling kommer att ske, inte nu i sommar.
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Kommer vi sluta exportera innan vi börjar släcka ned eget nät?

Har vi nåt annat att ta till efter Karlshamn, eller är de sist ut och dyrast?

Vad skulle det kosta att gå "off grid" med solceller, batteri och en gammal dieselmotor som generator när det inte räcker med sol? Nån som räknat på det? Vad kostar det att producera el med diesel? Har Karlshamn lägre skatt och produktionskostnad än jag har som privatperson?
Tror det var någon som räknade ut att el från hans dieselelverk kostade runt en femma per kWh förra vintern. Det lät fruktansvärt mycket då, men mer som en rimlig backup idag...

/Fumble
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Fyfan.... det är GG med oss i SE4. Billigare att köpa hem pizza än att laga mat.
 
  • Graf som visar elpriset på 967 öre per kWh mellan klockan 19:00 och 20:00 samt snittpriset imorgon.
  • Ledsen
JockeHX
  • Laddar…
F
Nu har jag bundit mitt elpris på 60öre i 3 år framöver i SE3 så jag tänker inte spara in på varken värme eller några andra förbrukare.
Men har dock införskaffat ett elverk då jag måste kunna fortsätta jobba hemifrån under de rullande nedstängningarna som kan komma.
Köpt 50l Akylatbensin som står i boden, borde kunna driva huset 2-4 dygn beroende på belastning innan jag behöver tanka upp mer.
 
Z Zlatje skrev:
Fyfan.... det är GG med oss i SE4. Billigare att köpa hem pizza än att laga mat.
GG? Good game?
 
F fixarmicke skrev:
Nu har jag bundit mitt elpris på 60öre i 3 år framöver i SE3 så jag tänker inte spara in på varken värme eller några andra förbrukare.
Men har dock införskaffat ett elverk då jag måste kunna fortsätta jobba hemifrån under de rullande nedstängningarna som kan komma.
Köpt 50l Akylatbensin som står i boden, borde kunna driva huset 2-4 dygn beroende på belastning innan jag behöver tanka upp mer.
Komihåg att du behöver rycka huvudsäkringarna för att säkerställa att ditt elverk inte matar ut el på nätet om det blir rullande avstängningar. Annars kan du ta död på nån stackars elektriker som gör nått på nätet till transformatorstationen om det vill sig illa.

Och har du automatisk inkoppling av elverket direkt vid strömavbrott så behöver du en automatisk nätfrånkopplare. Kolla med din elektriker exakt när/var/hur saker behövs.
Jag kommer själv inte ihåg alla detaljer som min elektriker sa om detta då jag frågade själv
 
  • Gilla
Fumble
  • Laddar…
Z Zlatje skrev:
Fyfan.... det är GG med oss i SE4. Billigare att köpa hem pizza än att laga mat.
Åh herregud…
 
F fixarmicke skrev:
Nu har jag bundit mitt elpris på 60öre i 3 år framöver i SE3 så jag tänker inte spara in på varken värme eller några andra förbrukare.
Men har dock införskaffat ett elverk då jag måste kunna fortsätta jobba hemifrån under de rullande nedstängningarna som kan komma.
Köpt 50l Akylatbensin som står i boden, borde kunna driva huset 2-4 dygn beroende på belastning innan jag behöver tanka upp mer.
Brorsan jobbar med mjukvauutvecklare i ett land som dras med regelbundna nedsläckningar av elnätet. De har löst det genom att varje utvecklare har sin laptop fullladdad, ett par bilbatterier, mobilrouter och en 12v fläkt - Räcker att ladda och svalka lite till elen kommer igång igen. Det behöver nog faktiskt inte vara svårare än så.

Frågan är om scenariot man vill förbereda sig för är att klara att jobba hemifrån när elen släcks, klara att hålla värmen i husen när elen släcks - eller gå off grid om priserna blir för höga?

Har man nån form av vedvärme och ett par bilbatterier kommer man långt, om bara mobilnätet också har backup power. Men att räkna med att hela samhället slås ut tror jag är att ta i.

Om man har en generator som klarar lite mer än driva en TV och solceller med batteri samt ett värmesystem som drivs på ved eller liknande så är det nog inte helt orealistiskt att gå off-grid utan att bränna hundratals liter olja (vilket känns helt fel miljömässigt) och få en rimlig elkostnad utan att för den skull gå tillbaka till hedenhös-standard. För att gå off-grid "på riktigt" krävs nog en ganska fet generator och logik för hur den drivs och att den kan ladda batteripacket. Det känns lite väl prepper att bygga en sån setup?

Vi hade förresten ett jätteelavbrott för några år sen, för att bo "i stan" (eller i förort till sthlm snarare) så är det länge om det är flera timmars avbrott. Vi bor nära pendeltåget, och det hade tydligen egen elförsörjning, för de var helt oberörda - hundratals villor var helt släckta, men pendeltågsperrongen lyste som vanligt. Det var rätt mysigt, och jag tänkte på hur de måste haft det när området byggdes - trätrottoarer och lux-gatlampor som den lokale "vaktmästaren" fick gå runt och tända varje kväll. Dock tror jag elen kom några år senare, 110v.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
GG? Good game?
Precis. Kul att länge det varade!
 
JanneJanne123
J JockeHX skrev:
”Svenskarna borde spara på el och exportera den till hårt energipressade Tyskland, för att vi inte själva ska stå utan el i vinter, varnar Erik Ek, statliga Svenska kraftnäts driftschef.”

[länk]
Och med lite mer kontext blir citatet lite mer begripligt:

”Om svenskarna började spara på el, skulle Sverige kunna exportera mer el till Tyskland, vilket kan hjälpa dem att spara naturgas i bergrummen.”
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
F
J JockeHX skrev:
Nu, mitt i sommaren, är återigen Karlshamnsverket igång och bränner olja pga planerad effektbrist i Skåne. Det här är bara början, när kylan kommer lär verket gå hela vintern.

Grattis till oss alla:cry:

[länk]
Bra för miljön, hoppas MP är riktigt stolta nu!
 
  • Gilla
Thomas'
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.